هنر تئاتر راهکاری برای مقابله با مشکلات روانی است

اردکانی گفت: هنر می تواند راهکاری باشد برای روزهای آینده چراکه بدون شک با مسائل و مصائب فکری و روانی بزرگ تر از کرونا مواجه خواهیم بود و تئاتر فرایندی اجتماعی است که می تواند یکی از راهکارهای پیش رو باشد.

«محدثه اردکانی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قزوین با اشاره به اهمیت اجرای تئاتر محیطی گفت: سومین اثر نمایشی بنده مستزاد است که در دوران کرونا شروع به کار کرد، اما اینکه چرا با وجود این شرایط شروع به کار کردم صرف نیاز اجتماعی انسان به تعامل است.

 

این کارگردان تئاتر محیطی در استان قزوین ادامه داد: تعاملی که نه تنها در تئاتر اتفاق می افتد بلکه می تواند تبدیل به کارگاهی برای درک صحیح مفهوم تعامل شود و نتیجه آن چیزی جز رشد ادراک اجتماعی در گروه به واسطه گروهی زیستن و گروهی تجربه کردن نیست.

 

وی عنوان کرد: روزی که برای انتخاب اجراگران بخش های فرم اجرای مستزاد، جلسه مصاحبه برگزار کرده بودم، این تصور را داشتم که به واسطه ویروس کرونا افراد زیادی راغب به حضور در فرایند اجرایی نباشند ولی قریب به 100 نفر برای شرکت در مصاحبه حاضر شدند و این امر نشان داد افراد زیادی به این مهم توجه دارند.

 

اردکانی اعلام کرد: در این شرایط که هر انسانی فارغ از جغرافیا، سیاست و فرهنگ عامه، از نظر اقتصادی و روانی تحت فشارهای فراوانی قرار گرفته است، هنر و مولفه هنری می تواند راهکاری باشد برای روزهای آینده چراکه بدون شک با مسائل و مصائب فکری و روانی بزرگ تر از کرونا مواجه خواهیم بود و موضوع بحث ما این است که تئاتر فرایندی اجتماعی هم برای مخاطبان و هم برای گروه نمایشی شکل می دهد که می تواند یکی از راهکارهای پیش رو باشد.

 

وی عنوان کرد: من و گروه ام حدود چهار ماه در خانه هنرمندان استان قزوین تمرین مستمر داشتیم تا بتوانیم مستزاد را برای اجرا آماده کنیم، این تئاتر آماده اجرا است اما به دلیل تعطیلی ها و شرایط موجود از اجرا بازمانده ایم.

 

کارگردان تئاتر محیطی در استان قزوین تصریح کرد: مستزاد همانند 2 پروژه پیشین یک اجرایِ محیطی است، این گونه از اجراها در محیطی متناسب با اثر و خارج از سالن های تئاتر به نمایش در می آیند.

 

وی توضیح داد: مهم ترین ویژگی های این گونه اجراها، کاربرد گفتمان است و فرصت گفتمانی که این گونه از اجراها در اختیار مخاطب می‌گذارد، فرصتی است که کمتر در جلسات و اتفاقات مشابه دیگر وجود دارد، چرا که این گفتمان دارای ویژگی هایی است از جمله اینکه مخاطب ها از جامعه آماری به خصوصی انتخاب نشده و آشنایی و نسبتی با یکدیگر ندارند و موضوع مشترک می تواند گفتگوی میان آنها را از لحاظ و جهات مختلفی منجر به بررسی کند.

 

اردکانی یادآور شد: همچنین در این اجراها مخاطب نسبت به مسائل مختلف و بحران های موجود در اثر نمایشی واکنش نشان می دهد و این واکنش ها ما به ازای یک پدیده غلط اجتماعی است، برای مثال نمایشی با موضوع حفظ محیط زیست به بررسی رفتاری مانند ریختن زباله در سطح شهر می پردازد و به فراخور مخاطب بر آن می شود که رفتار صحیح را حین اجرا از خود بروز دهد.

 

کد خبر 1003834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha