راه اندازی کارگروه رصد فرهنگی از اقدامات مهم ماست

سلگی با بیان اینکه کارگروه فرهنگی، تصویری از وضعیت فرهنگی کشور نشان می دهد، گفت: این کار فراتر از پژوهشگاه است و یک کار بین وزارتخانه ای است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «دکتر محمد سلگی» امروز (سه شنبه 25 آذر( در ویژه برنامه بزرگداشت هفته پژوهش که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، به ارائه گزارش در مورد عملکرد پژوهشگاه پرداخت و گفت: اقدامات زیادی در پژوهشگاه انجام می شود که از آن جمله می توان به راه اندازی کارگروه رصد فرهنگی اشاره کرد که تصویری از وضعیت فرهنگی کشور نشان می دهد، این کار فراتر از پژوهشگاه است و یک کار بین وزارتخانه ای است، از این جهت ما سازمان هایی همچون صدا و سیما و وزارتخانه هایی همچون وزارت کشور را شریک کردیم. این کارگروه فعالیت های خوبی تدارک دیده است که انشاءالله کارش مرجعیت پیدا می کند.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اظهار داشت: از دیگر اقدامات جدید پژوهشگاه فعالیت در حوزه کودکان است، بر این اساس سلسله نشست های مسئله کودکی با همکاری گروه کودک انجمن جامعه شناسی برگزار می شود و تحقیقات و پژوهش هایی در حوزه کودکی در حال انجام است. مطالعات کرونا یکی دیگر از مسایلی است که مطرح شد، از طریق نظرسنجی ها و مجموعه مقالات به سهم خود در قالب پژوهش، محصولات و یافته های خوبی عرضه کردیم و نتایج را منتشر کردیم. سلسله نشست های کرونا و همچنین نشست هایی با محوریت تجربه های فرهنگی کشورهای مختلف در رابطه با کرونا را برگزار می کنیم.

 

وی اظهار داشت: در حوزه پایان نامه ها در بخش فرهنگ و هنر وارد عمل شدیم. فعال سازی استان ها یکی از کارهایی است که انجام دادیم، کارگروه هایی را در استان ها تشکیل دادیم، شبکه های پرسشگری و جمع آوری داده ها در استان ها شکل داده شد و بخش قابل توجه ای از همکاران را آموزش دادیم. پژوهشگاه قریب به 300 گزارش نظرسنجی ارایه داده و خوشبختانه یکی از مراکزی هستیم که نظرسنجی ما مورد استفاده قرار می گیرد و در همین جا باید از زحمات همکاران در پژوهشگاه تشکر کنم.

 

بر اساس این گزارش، «دکتر محمدرضا خطیبی نژاد» اظهار داشت: در نظام تنظیمات فرآیند سازمانی پژوهش مهم است. در این نظام چاپ مقاله و پژوهش اهمیت به سزایی دارد و نهاد در مقام داور و ارزیاب است، ارزیابی که باور دارد این آیین نامه ها چنگی به دل نمی زند. در نظام تنظیمات ضوابط و آیین نامه ها باید رعایت شود.

 

این پژوهشگر و استاد دانشگاه در مورد نظام خدمت اظهار داشت: در نظام خدمت کمیت سازمان در خدمت پژوهش و پژوهشگر است. در نظام خدمت یادگیری مستمر در جریان است. در این نظام بیش از حدود به حقوق پژوهشگر توجه می شود. رویه به گونه ای است که از آغازین مرحله یعنی جذب هیئت علمی تا آخرین مرحله منطق آکادمیک حکمفرما است نه منطق دموکراسی. باید آیین نامه ای تدوین کنیم که در آن مشخص باشد که حقوق پژوهشگر رعایت شود. تشکیل گروه های پژوهشی به طور واقعی در پژوهشگاه ها مسئله حائز اهمیتی است که باید به آن توجه شود.

 

 در این برنامه تعدادی از پژوهشگران و همچنین روسای پژوهشکده های پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به ایراد سخنرانی پرداختند و نقطه نظرات خود را تبیین کردند.

 

«دکتر سید وحید عقیلی» رییس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در این برنامه با تاکید بر لزوم بازتعریف جامعه در توسعه انسانی از نظر اجتماعی و انسانی عنوان کرد: آموزش ها در حوزه فرهنگ باید تقویت شود و تمام اینها مسئولیت و رسالت پژوهشگاه های علوم انسانی است. در دوران کرونایی که مفاهیم علوم انسانی و علوم اجتماعی در حال زیر و رو شدن است، بیشترین تلاش باید در پژوهشگاه های علوم انسانی صورت گیرد. در چنین شرایطی مسئولان باید بیش از گذشته به حوزه تحقیق در علوم انسانی و علوم اجتماعی توجه کنند.

 

بر اساس این گزارش، سیده راضیه یاسینی، رییس پژوهشکده هنر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نیز گفت: همه پژوهشگران محترم و جامعه پژوهشی مستحضر هستند که فعالیت پژوهشی فعالیت فرسایشی است که نیاز به حمایت های مالی دارد. این مسئله در جامعه ما دچار نقصان بوده است، از این جهت برداشتن هر قدم در این زمینه ولا برگزاری یک نشست شایسته تقدیر و تشکر است. از ارایه گزارش امتناع می کنم و تنها اکتفا می کنم که به همکاران و پژوهشگرانم و کسانی که با برجستگی دیده شدند، تبریک بگویم. از تیم مدیریتی و اجرایی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نیز تشکر می کنم.

 

گفتنی است، در این مراسم که به صورت مجازی برگزار شد از آثار منتشر شده جدید در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات رونمایی شد. همچنین از پژوهشگران برتر همکار با پژوهشگاه و همچنین اعضای هیئت علمی فعال تقدیر به عمل آمد.

 

 

کد خبر 1003882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha