ضرورت توجه به حوزه‌شناسی پژوهش دینی

آیت الله مبلغی، گفت: باید مشخص شود که پژوهش دینی چه حوزه‌هایی را زیر چتر خود جای دهد و چه زمینه‌ها، موضوعات و حوزه‌های کلانی در ذیل پژوهش دینی باید قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خرم آباد، آیت الله «احمد مبلیغی»، امروز(25آذر) در مراسم هفته پژوهش در مدرسه عالی فقه و علوم انسانی ظهار داشت: در متن آموزش ما فراورده‌های پژوهش‌های جدید ونتیجه‌های روش‌شناسی‌ها هیچکدام حضور پیدا نمی‌کند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نسبت آموزش و پژوهش ما تعریف نشده است، افزود: پژوهش‌های دینی را باید به عرصه آموزش بیاوریم و باید در یک مرحله پیشینی از نظر رتبه‌ای، پژوهش پژوهی دینی داشته باشیم، به این معنا که خود پژوهش دینی را مورد پژوهش قرار دهیم.

 

وی با اشاره به اینکه پژوهش به‌ ویژه در حوزه‌های علمیه از نظر آسیب‌های روشی و اولویت‌بندی، با کاستی‌ها، خلأها و آسیب‌هایی مواجه است، گفت: در عرصه پژوهشی در حوزه دین هفت محور اساسی، مهم و جدی دارد و هر کدام از آنها نیازمند مطالعات و بحث‌های ویژه‌ای است که نقش آن به شکل مستوفا ولو نسبی ارائه و عرضه شود.

 

آیت الله مبلغی با اشاره به اینکه تعریف کامل، جامع‌الاطراف، که مبنای سیاست‌گذاری و تعاملات پژوهشی باشد در دست نداریم، ادامه داد: در تعریف دقیق پژوهش دینی، باید افزون بر ارائه ماهیت پژوهشی دینی، اهداف پژوهش دینی را تعریف و مشخص کنیم که دنبال چه هستیم.

 

وی با تأکید بر اینکه باید نسبت پژوهش دینی با منابع دینی، منابع علوم تجربی و انسانی نیز تعیین و تبیین شود، افزود: باید جغرافیایی از حوزه‌ها و موضوعات لازم التحقیق به‌صورت طبقه‌بندی شده در دست داشته باشیم و مشخص شود که پژوهش دینی باید چه حوزه‌هایی را زیر چتر خود جای دهد.

 

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری عنوان داشت: غفلت از حوزه‌شناسی پژوهش دینی سبب می شود که ساختن‌های قارچ‌گونه برخی از رشته‌ها رشد کند که ممکن است برخی از این رشته‌ها نصاب لازم را از حیث کیان، ماهیت، هویت همراه با مرزبندی دقیق نداشته باشد و فضا را برای برخی رشته‌های اساسی تنگ کند و یا مسیر مطالعه را به مسیر نامطلوب سوق دهد.

 

وی بر ضرورت اولویت بندی پزوهش ها تأکید کرد و گفت: برای پژوهش‌های دینی لازم است نظام اولویت تعریف شود، تعیین نظام اولویت هر رشته پیرامون هر موضوع را باید بسنجیم که اگر این مطالعه و پژوهش صورت نگیرد، چه ره‌آورد منفی و تالی فاسدی را به بار می‌آورد؟ با توجه به اهمیت آن تالی فاسد اولویت را کشف کنیم.

 

آیت الله مبلغی با بیان اینکه پژوهش نیازمند مدیریت است، گفت: ما باید متناسب با زمینه‌ها و نیازهای جامعه و زمان، دانش‌های جدیدی را در حوزه تأسیس کنیم چراکه دانش‌های فعلی کافی نیست و باید در کنار علومی که در قرن‌های اولیه ساخته شده، به ‌سمت علوم تأسیسی برویم تا بتوانیم پاسخ‌های دینی و بر اساس دین را به حوزه‌های مختلف سرایت بدهیم.

 

وی تصریح کرد: اگر پژوهش مدیریت نشود، به ‌صورت کور حرکت خواهد کرد و اجزای آن و افراد پژوهشگر دست‌اندرکار پژوهش نمی‌توانند با ارتباط‌گیری با هم، به شکلی هم‌افزا، عمل کنند و در مجموع حرکت واحد هوشمندانه و منسجم و تأثیرگذار را در جهت پیشرفت به جلو و پاسخگویی خلق کنند.

کد خبر 1003938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha