شهادت سردار سلیمانی به سند مقاومت و پویایی ایران اسلامی بدل شد

رئیس امور زنان و خانواده حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است شهادت سردار سلیمانی مبدل به سند مقاومت و پویایی جامعه ایرانی اسلامی شد و ظرفیت روحی آحاد جامعه را در تمامی عرصه ها بالا برد.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی: رخداد شهادت و تشییع پیکر سردار قاسم سلیمانی پس از گذشت حدود یک سال هنوز در خاطر مردم ایران باقی مانده است. سرداری که برای جامعه ایران از سویی نماد مقاومت و از سوی دیگر نماد معنویت بود. حالا پس از گذشت ماه ها از ترور سردار، گفتگو درباره رویدادهای پس از شهادت او و فعالیت نهادهای فرهنگی هنری در زمینه معرفی این چهره شاخص می تواند مسیر مقاومت و معنویت در جامعه ایران را بیشتر نمایان کند. به همین بهانه با «سمیه صفاری»، رئیس امور زنان و خانواده حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفتگو نشسته ایم:

 

حدود یکسال از شهادت سردار قاسم سلیمانی می گذرد. وقتی به گذشته بازمی گردید، رخدادهای مربوط به شهادت و تشییع پیکر ایشان را چگونه به یادمی آورید؟
رویداد شهادت و روز تشییع سردار دل ها برای اینجانب تجربه ای دوسویه را رقم می زند، یکی از نگاه خود شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی و دیگری از دید ملت شریف ایران اسلامی، در توضیح بیشتر خدمت شما عرض کنم مگر نه اینکه مرگ به سراغ همه خواهد آمد و گریزی از آن وجود ندارد، پس چه معامله ای بهتر از انتخابی آگاهانه و قربانی شدن در راه معشوق حقیقی لذا رویداد شهادت سردار دل ها از دید خود شهید، تنها برای اینجانب تداعی گر این ابیات مولانا جلال الدین محمد بود:
به روز مرگ، چو تابوت من روان باشد
گمان مبر که مرا در این جهان باشد
جنازه ام چو بدیدی، مگو فراق فراق
مرا وصال و ملاقات آن زمان باشد


اما از دید اجتماع باید گفت که ریختن مظلومانه خون سردار والامقام اسلام در راه جهادی مقدس، مبدل به عاملی جهت بقا و احیای آرمان های مقدس اسلامی در میان ملت شریف ایران گردید. به دیگر سخن شهادت سردار دل ها به سان سوختن شمعی بود که ارزش های مقدسی که وی در مسیر احیای آن گام بر می داشت در قالب مکتب سلیمانی بیش از پیش به آحاد جامعه معرفی شد و شاهد آن کمال همبستگی، صدق و صفایی بود که ملت شریف ایران در صحنه های تشییع این شهید بزرگوار به نمایش گذاشتند.



از نظر شما، شهادت سردار سلیمانی چه تاثیراتی بر جامعه ایران داشت؟
در خصوص تاثیر شهادت شهید بزرگوار سردار سلیمانی، ابتدا بر خود لازم می دارم تعریفی عام از شهادت را عرض نمایم. در فرهنگ اسلامی، شهادت والاترین کمال در راه رسیدن به مقام قرب الهی است لذا شهادت به عنوان اوج کمال انسانیت نمایان کننده نهایت ایثار و اخلاص فرد، در راه حق و حقیقت الهی است. بر اساس این نگرش به مفهوم شهادت در میان ملت شریفی که در مکتب سیدالشهدا(ع) تعلیم دیده اند باید گفت، شهید سلیمانی بزرگوار نیز با همین رویکرد حکیمانه به مضموم ایثار و ایثارگری در جامعه می زیست. وی حفظ، بالندگی و اقتدار جامعه دین مدار و آگاه را تنها در گرو نگرش ایثارگرانه در تمامی سطوح فعالیت ها در جامعه می دانست، شیوه ی زندگی پربرکت این شهید والامقام شاهدی بر پایبندی به این اعتقاد و اخلاص عمل است.


سردار دل ها همچون عارفی حقیقت جو، به واسطه ی تزکیه و تقوای مومنانه در راه پرورش روح ایمان، تعبد، تعاون، صبر، ساده زیستی، غیرت دینی و در گمنامی زیستن را در وجود مبارکشان به تعالی رساند و به واسطه ی انتخاب آگاهانه و شجاعانه مسیر شهادت، مهر تاییدی بر تمامی اعتقاداتش زد. به زعم اینجانب این شیوه ی اخلاص در عمل سردار سلیمانی خود مبدل به مکتبی شد که تمامی آحاد جامعه اعم از مسئولین، نظامیان، دانشگاهیان، فرهنگیان، هنرمندان، دانش آموزان، بازاریان و عموم اقشار، هر لحظه در آن می توانند درسی تازه بیاموزند.



امروز که یکسال از شهادت حاج قاسم سلیمانی می گذرد، جایگاه این سردار رشید را در فرهنگ ایران چگونه ارزیابی می کنید؟
نگاه به شهادت به تاسی از تعالیم اسلامی حالتی دو سویه دارد یکی برکات نگاه معنوی آن است و دیگری تاثیرات سیاسی _ اجتماعی آن در میان آحاد جامعه است، در بحث معنوی آن باید گفت که مقوله شهادت در فرهنگ ایرانی_ اسلامی تعلیم دیده در مکتب سید الشهدا(ع)، به عنوان فوزی عظیم در جوار ( عندربهم یرزقون) است. لذا انتخاب آگاهانه شهید سلیمانی در راه هدف مقدس که تعبیر قرآنی آن همان( فی سبیل الله) است در میان ملت شریف ایران اسلامی، این شهید والامقام را مبدل به عارف به الله می نماید که در محراب عشق الهی در طلب وصال معبود با خون خود وضو ساخته است.


اما از لحاظ برکات سیاسی_ اجتماعی شهادت سردار اسلام باید گفت این رویداد مبدل به سند مقاومت و پویایی جامعه ایرانی_ اسلامی گردید و ظرفیت روحی آحاد جامعه را در تمامی عرصه ها بالا برد تا به دشمنان دیرینه ثابت نماییم که نه تنها ریختن خون فرزندان انقلاب ما را سست نمی نماید بلکه عزم آحاد جامعه را در راه رشد و تعالی ایرانی قوی مصمم تر می نماید.


مجموعه تحت مدیریت شما در یکسال گذشته چه اقداماتی را در جهت معرفی سردار سلیمانی و پاسداشت ایشان صورت داده است؟
قبل از پاسخ به این سوال ذکر این نکته ضروری است که پرداختن به امر زنده نگاه داشتن نام و یاد شهدا نیاز شخصی هر یک از افراد جامعه است. به دیگر سخن این ما هستیم که نیازمند شهدا می باشیم نه اینکه شهدا نیازمند بزرگداشت باشند، آنان با خدا معامله ی خود را کرده اند و جایگاهشان همواره نزد خداوند سبحان محفوظ است. لذا امور زنان و خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز همواره در راستای رسالت فرهنگی که بر عهده دارد در حوزه تخصصی زنان و خانواده می کوشد، در زنده نگاه داشتن نام و یاد شهدا و تبیین جلوه های ایثارگری آنان در جامعه به ویژه در حوزه اختصاصی زن و خانواده گام بردارد. در این راستا معرفی شخصیت و سیره ی زندگانی شهدا و حماسه ی ایثارگرانه زیستن خانواده های معظم آنان بخش اندکی از وظایف امور زنان و خانواده وزارت فرهنگ می باشد که این مهم با هم افزایی تمام معاونت های ستادی، سازمان های تابعه و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها میسر شده است. 


فرهنگ و هنر ایران تا چه اندازه توانسته در معرفی سردار سلیمانی نقش بازی کنند؟ در این زمینه چه وظایفی بر دوش اهالی فرهنگ و هنر است؟
اهالی فرهنگ و هنر نیز همچون سایر اقشار جامعه آرامش خود را همواره مدیون ایثارگری های شهدا می دانند و به واسطه ی زبان فرهنگ و هنر سعی کرده اند اندکی از دین خود را در قبال ایثار شهدا ایفا نمایند.


در روزهای گذشته شهادت محسن فخری زاده دانشمند هسته ای- دفاعی کشورمان بار دیگر کام ملت ایران را تلخ کرد. از نظر شما برای زنده نگه داشتن یاد و نام شهدای دانشمند چه اقداماتی باید صورت گیرد؟
شهادت شهید بزرگوار فخری زاده با دیگر نمایان کننده چهره ددمنشی صهیونیسم بین الملل را به انسان های آزاده جهان نمایان ساخت. اما ملت شریف، آگاه و فرهیخته ایران اسلامی هیچ گاه نام و یاد فرزندان میهن که خون خود را به پای درخت تنومند انقلاب ریخته اند؛ فراموش نخواهند کرد. شهید فخری زاده دانشمند برجسته علوم هسته ای، نظامی و پزشکی همان لحظه که در خون خود غلطید و در زیر رگبار گلوله خصمانه صهیونیسم سفاک با خون پاکش وضوی وصال معبود را گرفت برای همیشه در اذهان ایرانیان پاینده شد. 
ملت شریف ایران می دانند که فخری زاده ها و سلیمانی های ایران در کمال آگاهی و اختیار با داشتن روحی بزرگوار در کمال توانمندی و میل به زندگانی و خانواده، طریق فی سبیل الله را انتخاب کردند. لذا در عرصه های مختلف میثاق خود را با این شهدای والامقام تازه کرده اند و به صهیونیسم جهانی اثبات کرده اند که هیچ گاه نخواهند توانست به مقاصد پلید شان جامعه عمل بپوشانند.
 

کد خبر 1004108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha