​لزوم ایجاد مراکز پژوهشی خصوصی در گیلان/دستاوردهای پژوهشی در تولید به کار گرفته می‌شوند

​باستی با بیان اینکه ایجاد مراکز پژوهشی خصوصی از جمله نیازهای اساسی گیلان به شمار می‌آید گفت: دستاوردهای پژوهشی گیلان در بخش تولید به کار گرفته می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «علی باستی» امروز(چهارشنبه، 26 آذر) در جمع خبرنگاران ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری به همه فعالان این عرصه ایجاد مراکز پژوهشی خصوصی در گیلان را ضروری خواند و اظهار داشت: جلوگیری از اتلاف وقت، بودجه و اعتبارات از جمله مزیت‌های امر پژوهش است.

 

رییس پارک علم و فناوری استان گیلان عنوان کرد: نیمه تمام ماندن پروژه‌ها علاوه بر این مورد می‌تواند دلایل متعدد دیگری هم داشته باشد که عدم تخصیص بودجه کافی، تورم سالیانه و یا سایر موارد از جمله این عوامل محسوب می‌شود.

 

باستی با تاکید بر اینکه در بسیاری از مواقع پس از تخصیص بودجه به یک سازمان یا یک پروژه‌ای، زمان کافی برای جذب اعتبارات آن وجود ندارد تصریح کرد: منابع بی‌حد و حصر نفت از سالیان گذشته در کشور وجود داشته به همین علت ما برخلاف بسیاری از کشورها نیازمند نشدیم و به سمت پژوهش حرکت نکردیم.

 

وی نسبت پژوهش به تولید ناخالص داخلی در کشورمان را چهار دهم ذکر کرد و با بیان اینکه این میزان در کشورهای پیشرفته 4.4 یعنی حدودا 10 برابر است گفت: تعداد محققان ما در کشور نسبت به کشورهای توسعه‌یافته کمتر است به بیان دیگر به ازای هر یک میلیون نفر 800 محقق تمام وقت در کشور وجود دارد.

 

رییس پارک علم و فناوری گیلان با تاکید بر اینکه به ازای هر یک میلیون نفر بالای هفت هزار محقق در کشورهای پیشرفته وجود دارد اذعان کرد: پژوهش، تحقیقات و نهادهای فعال ما در این زمینه عمدتا دولتی هستند در حالی‌که در بسیاری از کشورها برعکس این موضوع است و نهادهای خصوصی پررنگ‌تر عمل می‌کنند.

 

باستی اساس و بنیان اکثر فناوری‌هایی که انجام می‌شود را کارهای پژوهشی دانست و ابراز داشت: تحقیق و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان گیلان برای شرکت‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و طبق آمارها بسیاری از اعضای هیئت‌های علمی ما در استان با تولیدکنندگان قرارداد همکاری منعقد کرده‌اند.

 

وی در اختیار قرارگرفتن دستاوردهای پژوهشی در بخش تولید گیلان را اتفاق خوبی که در استان رقم خورده است اعلام کرد و گفت: در راستای افزایش و تقویت ارتباط بین دانشگاه‌ها و هیئت‌های علمی با بخش تولید و صنعت اقداماتی انجام شده است تا نهایتا این تعاملات به شکل دوطرفه به توسعه استان منجر شود.

 

رییس پارک علم و فناوری گیلان رسالت دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی را رفع مشکلات تخصصی جامعه تلقی کرد و بیان داشت: در همین راستا برنامه‌ریزی‌هایی برای موسسات پژوهشی و دانشگاهی گیلان انجام شده تا آن‌ها بر اساس تولید دانش بومی که صورت می‌گیرد بتوانند نیازهای استان را برطرف کنند.

 

باستی وجود 2 هزار هیئت علمی دانشگاه را از جمله داشته‌های استان گیلان خواند و با تاکید بر اینکه این افراد موتور محرک تحقیق و پژوهش هستند اظهار داشت: اقداماتی مانند سنجش و ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات برای این انجام می‌شود تا ارتباط خوبی بین آن‌ها، صنعت و جامعه برقرار شود.

 

وی گیلان را از جمله استان‌هایی که مراکز پژوهشی و تحقیقاتی زیادی داشته و از رتبه خوبی در این زمینه برخوردار است اعلام کرد و افزود: مراکز پژوهشی و تحقیقاتی ما در گیلان عموما دولتی هستند و ایجاد مراکز پژوهشی خصوصی هم در‌ مجموعه‌های استان نیازی است که باید روی آن کار شود تا تحقق پیدا کند.

 

رییس پارک علم و فناوری گیلان تبدیل ایده به کسب و کار را هدف این مجموعه خواند و با تاکید بر اینکه بحث تجاری‌سازی پژوهش‌های انجام شده از اهمیت بالایی برخوردار است یادآور شد: یک ایده خوب باید شرایط خاصی داشته باشد که دانشی بودن، وجود نوآوری، خلاقیت و مانند آن از جمله این شرایط محسوب می‌شود.

 

باستی برگزاری مجازی هفته پژوهش در استان گیلان به علت شیوع کرونا را هم مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: فناوران ما در پارک علم و فناوری سامانه‌ای را طراحی کردند که این سامانه قابلیت‌هایی دارد و به واسطه آن امکان عرضه و تقاضای فناوری فراهم می‌شود.

 

وی با بیان اینکه 36 سازمان اعم از دولتی و خصوصی برای حضور در نمایشگاه پژوهش و فناوری گیلان درخواست داده بودند خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه 211 طرح فناورانه، 3 طرح رونمایی، شتاب‌دهنده دانش‌آموزی داشتیم از طرفی کارگاه‌های فناوری هم به صورت آنلاین برگزار خواهند شد.

 

کد خبر 1004202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha