عرصه پژوهش، عرصه جهاد است / هنوز با نقطه ایده‌آل در پژوهش‌های دینی فاصله داریم

 پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه عرصه پژوهش، عرصه جهاد است، گفت: پژوهشگران علوم دینی باید با تلاش فراوان و سعی و کوشش، این لایه‌های نهفته را کنار بزنند و گوهر ناب اسلام را به جامعه بشری هدیه دهند.

«نجمه صالحی» طلبه پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته پژوهش، عنوان کرد: دین اسلام به عنوان آخرین و کامل‌ترین دین آسمانی است و به دلیل گسترده بودن حوزه دین، پرداختن به زوایای مختلف آن و نگارش آثار فاخر بایسته است.

 

این طلبه پژوهشگر با اشاره به اهمیت و لزوم پژوهش در عرصه‌های مختلف دین، اظهار داشت: آموزش، بخش ظاهری دین را شامل می‌شود و پژوهش، باطن دین را بررسی می‌کند، اما هنوز زوایای پنهان زیادی از موضوعات دینی کشف نشده است و پژوهشگران علوم دینی باید با تلاش فراوان و سعی و کوشش، این لایه‌های نهفته را کنار بزنند و گوهر ناب اسلام را به جامعه بشری هدیه دهند.

 

صالحی افزود: در کتاب «ارشاد القلوب»، صفحه ۱۷۶ آمده پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله درباره اهمیت آثار مکتوب می‌فرمایند: «هر که از دنیا رود و میراثش دفترها و دوات‌ها باشد، بهشت ارزانی اش باد».

 

وی تصریح کرد: پژوهشگر می‌بایست پس از غور و تأمل در مسائل دینی و کشف حقایق، آن را با نوشتن ثبت و ضبط کند، زیرا هم توصیه اولیای دین به نوشتن هست و هم اینکه اثر نوشته شده باقی خواهد ماند و آیندگان نیز می‌توانند از آن بهره ببرند.

 

دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: در طول تاریخ چه بسیار گویندگان دانشمندی بودند که فقط سخنرانی کردند، اما چون اثر مکتوبی نداشتند، چیزی از آنها به یادگار نمانده است؛ بنابراین نوشتن یافته‌های علمی ضروری است و حتی گاهی موجب ایجاد ایده‌های نو به پژوهشگران دیگر می‌شود.

 

صالحی با تأکید بر اینکه ما هنوز با نقطه ایده آل در پژوهش‌های دینی فاصله داریم، گفت: با وجود تلاش‌هایی که در امر پژوهش در مراکز حوزوی انجام گرفته، اما هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده‌ایم.

 

وی با اشاره به اینکه گاهی در پژوهش‌ها موازی کاری صورت می‌گیرد، افزود: برخی مراکز علمی به جای هزینه در طرح‌های مهم پژوهشی مفید در کارهای غیرضروری سرمایه‌گذاری می‌کنند که این امر، انگیزه پژوهشگر را از ادامه دادن در این مسیر می‌گیرد یا انگیزه وی راکاهش می‌دهد.

 

پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام با تصریح بر اینکه پژوهش و آموزش باید در کنار هم پیش بروند، عنوان کرد: متولیان امر آموزش باید در انگیزه‌دهی جویندگان علم بکوشند و آنان را به امر پژوهش هدایت کنند، در نتیجه دو بخش آموزش و پژوهش به عنوان دو یار جدانشدنی در کنار هم باشند و در راه تعالی دین گام بردارند.

 

صالحی ادامه داد: مسئولان آموزش با پیگیری و ایجاد انگیزه در دانش‌پژوهان، امر پژوهش را به عنوان نیاز حقیقی آنان القا کنند، نیازی که با تلاش و کوشش برآورده خواهد شد؛ در نتیجه بسیاری از گره‌های علمی با همت آنان باز خواهد شد و مرواریدهای دست نیافتنی حوزه دین به دست می‌آید.

 

وی همچنین به ضرورت کاربردی شدن پژوهش‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: اگر پژوهش از قوه به فعل در بیاید و با توانمندسازی پژوهشگران، طرح‌ها و پژوهش‌هایی تألیف شوند که قابلیت کاربردی و عملیاتی شدن داشته باشند، بسیاری از مشکلات سد راه علوم اسلامی از بین خواهد رفت و انگیزه پژوهشگر نیز برای ادامه مسیر بیشتر خواهد شد.

 

عضو هیئت تحریریه نشریه داخلی گذرگاه‌ بیان داشت: به نظر می‌رسد پژوهش‌های حاضر در حوزه‌های علمیه سهم کمی در کارکرد عملی دارند که نیاز به آسیب‌شناسی کارگروه‌ها و حرکتی عملی دارد. البته تشکیل جلسات و ارائه پیشنهادات و ایده‌پردازی آسان است، اما در مقام اجرای ایده‌ها باید نیروهایی پای کار بیایند که قوی و با انگیزه باشند، نقاط ضعف، قوت، تهدید و فرصت‌ها را رصد کنند، در رفع نقاط منفی تلاش و نقاط مثبت را تقویت کنند .

 

صالحی در ادامه به تأثیر پژوهش بر زندگی و ویژگی‌های فردی پژوهشگر اشاره کرد و گفت: پژوهش در حقیقت روحیه پرتوان، مقاومت در برابر شکست‌های احتمالی و پرهیز از قضاوت عجولانه را به پژوهشگر القا می‌کند.

 

وی افزود: کشف حقیقت و معلوم شدن یک مجهول، لذت خلق اثر را در پژوهشگر آشکار می‌کند که موجب ایجاد انگیزه بیشتر برای ادامه مسیر خواهد شد.

 

پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام به علاقه‌مندان و پویندگان عرصه پژوهش، توصیه کرد: دانش‌پژوهان باید از ابتدا با انگیزه تعلیم و رشد در این عرصه وارد شوند و به فکر قوی‌تر شدن ریشه‌های علم در وجودشان باشند. برای تحقق این امر، مطالعه هدفمند و پژوهش همزمان با شروع آموزش ضروری است.

 

صالحی تصریح کرد: طلاب جوان باید به دنبال رفع گره‌های کوچک و بزرگ حوزه دین باشند و دست از تلاش برندارند. ریشه یک درخت هر قدر محکم‌تر باشد، قطع آن با تبر ناامیدی یا شبهات و رویدادهای پیش بینی نشده سخت‌تر خواهد شد. بنابراین یک طلبه پژوهشگر باید همچو یک مجاهد در عرصه فرهنگی ورود کند و با توانمند کردن خود، رشد علمی جامعه را نیز بالا ببرد.

 

وی در پایان تأکید کرد: عرصه پژوهش، عرصه جهاد است و مجاهدانی سخت کوش و دارای همتی بلند می‌طلبد که از موانع نهراسند و با عبور از تنگ‌راه‌ها به مقصود اصلی برسند و در راه اعتلای اسلام گام بردارند.

 

تهیه و تنظیم: ‌زهرا قربانی

کد خبر 1004464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha