علمای اسلام در شیعه و اهل‌سنت باید بر اشتراکات علوم اسلامی تاکید داشته باشند

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: علمای اسلام در شیعه و اهل‌سنت باید بر اشتراکات علوم اسلامی تاکید داشته باشند و آنها را برجسته کنند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین «احمد مبلغی» شامگاه پنج‌شنبه نشست مجازی «راهکارهای تقویت ارتباطات حوزه های علمیه شیعه و اهل سنت» که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: تعامل علمی عامل محوریت در علوم اسلامی است.

وی افزود: در تعامل علمی لازم است که با تمرکز بر علوم اسلامی اشتراکات امت اسلامی استخراج شود. ما بیش از آنکه شاخه‌ها را برجسته کنیم می‌توانیم زیرساخت‌هایی که علوم اسلامی را شکل داده برجسته و پررنگ کنیم، پایه‌ها و هسته‌ها را به حاشیه نبریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی بیان کرد: در این شرایط لازم است که شیعه و سنی دانش خود را به عنوان دانش مجزا مطرح نکنند، به عنوان مثال ما تنها یک فقه اسلامی داریم و فقه یک دانش جدا از سایر علوم اسلامی جدا نیست.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در قرون اولیه اسلام دوتا فقه نداشتیم همه مدارس با هم تعامل علمی داشتند، وقتی شریعت اسلامی واحد است بنابراین فقه آن هم یکی است ما تنها اختلافات علمی مدرسه‌ای داریم، ما چند دانش نداریم که هر کدام را به یک فقه ارتباط دهیم.

وی ادامه داد: اگر دانش فقه را از سایر علوم مستقل ببینیم در اینجا شیعه از سنی به لحاظ علمی جدا می‌شود و چهارچوبی هم درست می‌شود تا ذهنیت ها و افراط گری‌های شکل گیرد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه در زمنیه فقه بین علما باید تطبیق و هم‌افزایی صورت گیرد، گفت: به جای پررنگ کردن شاخه‌ها هسته‌های اصلی علوم انسانی را پررنگ کنیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: بسیاری از مسائل به سرنوشت شیعه و سنی هر دو مربوط است، باید این مسائل را پوشش علمی بدهیم که مساله مشترک سرنوشت مشترک برای مسلمانان ایجاد کند.

وی با بیان اینکه شاخصه‌های نظام اسلامی هنوز ارائه نشده باید شیعه و سنی این را باهم ارائه دهند، اظهار کرد: تدوین مکتب‌های اسلامی از دیگر کارهایی است که باید بین شیعه و سنی با تعامل انجام گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه تعامل علمی دیگر تدوین مربوط به امت اسلامی است، ابراز کرد: امت اسلامی همه اسلام و امت اسلامی اعم از شیعه و اهل‌سنت را دربرمی‌گیرد برای آنها باید فقه تعاملات داخلی تدوین کنیم. اجازه ندهیم نگاه‌های افراطی شکل‌گیرد. نهاد روحانیت اعم از اهل‌سنت و شیعه باید تعامل هم‌افزا با یکدیگر ارتباط داشته باشند و بین خود محبت ایجاد کنند هیچ کس بر دیگری فخر نفروشد. در واقع به اصول اولیه امت اسلامی را توجه کنیم.

کد خبر 1005005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha