بسیاری از مشکلات و آسیب ها با برخوردهای سلبی مرتفع نمی شود

قاسمی گفت: بسیاری از مشکلات و آسیب ها با مجازات و برخوردهای سلبی مرتفع نمی شود و این نگاه داروی شفابخش برای جامعه نخواهد بود و باید نگاه پیشگیرانه در مقابله با بسیاری از آسیب ها، در اولویت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، «محمد قاسمی» در نشست بررسی نقش سازمان های مردم نهاد در احیاء حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم بیان کرد: امروزه حل مشکلات جامعه از جمله جرائم و آسیب های اجتماعی، بدون مشارکت و حضور پررنگ مردم و نهادهای مردمی امکان پذیر نیست و هیچ نظام و حاکمیتی هم نمی تواند بدون همکاری و همراهی مردم بسیاری از مشکلات، معضلات و آسیب ها را که جامعه با آنها روبرو است، مرتفع کند.

 

دادستان عمومی و انقلاب قزوین افزود: سمن ها در واقع نهادهای خودجوش مردمی هستند و هدف اصلی آنها هم خدمت برای توسعه و رفاه اجتماعی، توانمندسازی افراد آسیب‌پذیر و آسیب ‌دیده، حفظ و بهبود وضعیت محیط زیست، تشویق گروه ها و مردم به رعایت حقوق عمومی وغیره است.

 

وی عنوان کرد: افرادی که به عضویت سازمان های مردم نهاد درآمده‌اند، قطع یقین نسبت به مسائل اجتماعی دغدغه داشته و این احساس مسئولیت در آنها ایجاد شده است که می تواند برای حل برخی معضلات و آسیب های اجتماعی گام های مثبتی بردارند.

 

قاسمی اعلام کرد: جامعه و حاکمیت همه در یک کشتی قرار دارند و اگر هر بخش از این کشتی دچار آسیب و نقص شود، بدون تردید همه متضرر خواهند شد و هیچکس نمی تواند در این کشتی خود را مصون از آسیب بداند.

 

وی تصریح کرد: بنابراین گسترش آسیب های اجتماعی در جامعه، هر یک از افراد و خانواده ها را به طرق گوناگون درگیر خواهد کرد و همه به عنوان عضوی از اجتماع، باید نسبت به مسائل مختلف جامعه به خصوص در حوزه جرائم و آسیب ها، مسئولیت ‌پذیری اجتماعی داشته باشیم.

 

دادستان عمومی و انقلاب قزوین با بیان اینکه زنگ خطر آسیب های اجتماعی به صدا درآمده، اظهار کرد: امروزه بسیاری از خانواده ها به نحوی با آسیب های اجتماعی درگیر هستند و آثار سوء این آسیب ها در آینده بسیار گسترده و جبران ناپذیر خواهد بود و ضروری است هر یک از این آسیب ها شناسایی و راهکارها و اقدامات علمی و عملی برای آنها تبیین و نظارت شود و راهکار های پیش‌بینی شده به درستی به اجرا درآید و سمن ها به عنوان نهادهایی که از بطن جامعه برآمده‌اند باید در این خصوص به خوبی ایفای نقش کنند.

 

وی تأکید کرد: نتیجه بسیاری از آسیب های اجتماعی به صورت پرونده در دستگاه قضایی نمایان می شود و قوه قضائیه در دوره تحول، در حال بازنگری است و در واقع دست کمک به سوی مردم دراز کرده است، زیرا بسیاری از مشکلات و آسیب ها با مجازات و برخوردهای سلبی مرتفع نمی شود و این نگاه داروی شفابخش برای جامعه نخواهد بود، اما همچنان که برخورد قهری در بسیاری از جرائم خشن و مجرمین حرفه‌ای در دستور کار قرار دارد، باید نگاه پیشگیرانه در مقابله با بسیاری از آسیب ها، در اولویت قرار گیرد.

 

قاسمی گفت: حوزه پیشگیری از وقوع جرم و احیاء حقوق عامه بسیار گسترده است و از آنجایی که این موضوعات به طور مستقیم در ارتباط با مردم است، استفاده از ظرفیت های مردمی بهترین راهکار برای تحقق این 2 امر مهم است.

 

وی توضیح داد: رویکرد دستگاه قضایی برخورد سلبی، پرونده محور و سابقه ‌دار کردن افراد نیست و بدون شک نگاه پیشگیرانه در بسیاری از حوزه ها اولویت دستگاه قضایی و برخوردهای قهری آخرین رویکرد است.

 

دادستان قزوین ادامه داد: بنابراین از آنجایی که سمن های بسیاری در استان ها تشکیل و در حوزه های مختلف فعالیت دارند، باید متناسب با حوزه فعالیت خود، بحث پیشگیری از وقوع جرم را در دستور کار قرار دهند.

 

وی خاطر نشان کرد: در ماده ۶۶ قانون جدید آیین دادرسی کیفری به این موضوع اشاره شده و انجمن های مردم نهاد می توانند به عنوان سازمانی مستقل در خصوص موضوعات مختلف همانند حقوق عمومی، محیط زیست، منابع طبیعی، جرائم و آسیب های اجتماعی اعلام جرم کرده و به مدعی العموم اطلاع دهند و از این حیث می توانند بازوی توانمند و کمک کار دستگاه قضایی باشند.

 

قاسمی در ادامه افزود: با توجه به عدم وجود متولی واحد در بحث زمین، یکی از معضلات جدی استان تخریب، تصرف، دست‌اندازی و تغییر کاربری اراضی ملی، زراعی و منابع طبیعی است و ضرورت دارد، سازمان های مردم نهاد در این موضوع ورود جدی داشته باشند و با فرهنگ‌ سازی و اقدامات پیشگیرانه از تضییع این حقوق عامه که میراثی گرانبها برای آیندگان است، جلوگیری کنند.

 

وی یادآور شد: بر اساس قانون پیشگیری از وقوع جرم و احیاء حقوق عامه بر عهده قوه قضاییه نهاده شده و از این حیث دستگاه قضایی و سازمان های مردم نهاد اهداف مشترکی را دنبال می کنند و بی تردید با تعامل، هماهنگی و مشارکت، می توان در این خصوص گام های مثبتی برداشت.

 

کد خبر 1005588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha