یلدایی خیلی دور خیلی نزدیک

یلدای امسال می تواند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و لغو دورهمی‌ها، متفاوت‌ترین یلدای قرن باشد.

خبرگزاری شبستان- رشت، مائده اسفندمز؛ حال که پاندمی کرونا نزدیک به یک سال است که در گوشه و کنار جهان، جا خوش کرده و آمار مبتلایان به آن در سراسر دنیا از مرز ۷۶ میلیون نفر گذشته، همنشینی و همزیستی با آن هم رخ داده است. دیگر کمتر کسی است که باور کند این ویروس میهمان، میزبانش را به راحتی رها کند و سلامتی و حیات وی را نشانه نگیرد. هرچند پیشتر این گمان می رفت که این ویروس منحوس تنها چند ماهی میهمان ما باشد اما هم اکنون به راحتی میهمانی ها و دورهمی هایمان را نشانه گرفته است. 


با اینکه نوروز ۹۹ در میان هول و ترس و قرنطینه و لغو دورهمیها سپری شد اما کرونا همچنان تاخت و تاخت تا اینکه به یلدا رسید. یلدا، رسمی دیرین که در تاریخ ما میمون و مبارک است و صدها سال با گرامی داشتن آن، پابرجا مانده است. 


اما امسال توصیه ها به لغو دورهمی‌های یلدایی است. همنشینی‌هایی که با وجود کرونا به دامی وحشت برانگیز برای پیر و جوان و کودک و بزرگسال تبدیل می‌شود.

 

طبق آخرین آمارهای رسمی ستاد ملی کرونا اگرچه وضعیت شهرها و روستاهای گیلان از قرمز به نارنجی تبدیل شده اما همچنان کرونا قربانی می‌گیرد و شیوع آن پابرجاست و در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، وضعیت شکننده گیلان به سرعت به سمت قرمز شدن پیش خواهد رفت. به همین دلیل، با توجه به نگرانی‌ها و هشدارهای کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت بیم آن می‌رود که در صورت شکل گیری دورهمی‌های شلوغ و صمیمی یلدایی، مجددا آمارها رو به افزایش رود و کرونا جان بیشتری از مردم را قربانی خود کند.

 

هرچند تعطیلی اصناف از ساعت ۱۸ و اعمال محدودیت تردد خودروهای با پلاک شخصی از ساعت ۲۰، جدیدترین دستورات ستاد ملی کرونا برای مقابله با هجوم کرونا به خانه‌های مردم است اما آنچه که هشدارها را جدی‌تر کرده و کنترلی روی آن در خانه‌های مردم توسط مسئولان و مدیران نیست، میهمانی‌های خانوادگی یلدایی است. 


حال با توجه به اینکه بیش از ۵۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند، به نظر می‌رسد رسم یلدایی امسال که آخرین سال از سده ۱۳۰۰ است متفاوت‌تر از سال‌های قبل برگزار می‌شود. یلدایی که سال پیش با حضور بسیاری از عزیزان در گوشه و کنار کشور برگزار شد در بسیاری از خانواده‌ها، امسال با جای خالی و غمگین آن‌ها سپری خواهد شد.


شاید امسال، این یلدای متفاوت، اگرچه این رسم کهن به قدمت تاریخ را همچنان می‌توان زنده نگاه داشت اما از سوی دیگر، برگزاری آن مانند سال‌های پیش، می‌تواند بهانه‌ای قوی به پاندمی کرونا دهد که جان‌های بیشتری را بگیرد.


حال اگرچه مردم طی نزدیک به یک سال پیش نشان داده‌اند که می‌توانند با همدلی با یکدیگر، جان خود و عزیزانشان و کادر درمان را حفظ کنند اما اگر تسلیم وسوسه برگزاری یلدایی شلوغ و پرجمعیت شوند شاید کابوس روزهای آینده را که در کمین جان عزیزانشان است به چشم واقعی ببینند. کابوسی که به مرگی تلخ و غمگین منتهی خواهد شد، اگرچه می‌تواند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و لغو دورهمی‌های امسال، سال آینده با شادی و همنشینی گرم و حضور همه اعضای خانواده برگزار شود و خاطره‌ای خوش را برای همگان رقم زند.

 

 

کد خبر 1005617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha