یلدا با طعم محدودیت/ مراسم را مجازی برگزار کنیم

شیوع کرونا باعث محدودیت در دورهمی ها و متفاوت شدن یلدای امسال از سال های گذشته شده است و امسال بسیاری از خانواده ها در خانه خود و با ارتباط مجازی با اقوام و فامیل، یلدای خود را جشن می گیرند.

خبرگزاری شبستان - ایلام: شب چله یا بلندترین شب سال با شب‌نشینی یا دور همی مردم ایران کنار خانواده‌های خود برگزار می‌شود، مراسمی که مردم ایران در این شب برگزار می کنند بسیار خاطره‌انگیز است، زیرا آداب و سنن جذابی را در آن اجرا می‌شود اما نکته قابل توجهی که در این‌میان وجود دارد این است که آیین‌های این شب در هر منطقه‌ای براساس آداب و رسوم خاص آن منطقه برگزار می‌شود.

 

 دور همی و جشن‌ هایی که در این شب  در نقاط مختلف کشور اجرا می ‌شود، یک سنت قدیمی است که با گذشت زمان از گذشته تا کنون نه تنها از اهمیت آن کاسته نشده بلکه در نزد مردم ایران و به تبع آن مردم استان ایلام جایگاه و اهمیت ویژه ای دارد و مردم استان ایلام برای برگزاری آیین‌های شب یلدا آداب و رسوم خاص خود را دارند.

 

اهمیت بالای شب یلدا برای مردم 

یکی از شهروندان  ایلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام گفت: برگزاری مراسمات شب چله برای ایرانیان و به خصوص هم‌استانی‌های ایلامی از اهمیت بالایی برخوردار است اما با توجه به شرایط پیش آمده و شیوع بیماری کووید ۱۹ که سبب ابتلای بسیاری از هم استانی‌ها به این بیماری شده است لازم است هم‌استانی‌های عزیز از برگزاری مراسمات و دورهمی‌ها در شب یلدای امسال خودداری کنند.

 

علی سیدی افزود:  امید است با همکاری شهروندان و توجه به محدودیت‌های اعمال شده توسط نهادهای ذی‌ربط هرچه سریع‌تر شاهد ریشه‌کنی این بیماری در سطح کشور باشیم اما بی‌شک تحقق چنین مهمی همکاری و همدلی تمامی مردم را می طلبد.

 

گرامی داشتن شب یلدا توسط مردم استان ایلام

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام در گفت و تو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام اظهار کرد: شب یلدا هم در استان ایلام مانند سایر نقاط کشور از قدمت  بسیاری  برخوردار است و مردم براین باور بوده اند که  پایان این شب به منزله اتمام تاریکی ها و آغاز روشنایی هاست.

«عبدالمالک شنبه زاده» یادآور شد: با توجه به اینکه شب یلدا طولانی ترین  شب سال است، از گذشته رسم بر این بوده است که خانواده ها در منزل بزرگان دور هم جمع شده و این شب را گرامی می داشتند.

 

وی با بیان اینکه مردم این شب را تا صبح  در کنار همدیگر با گفتن  خاطرات  و داستان به امید دمیدن صبح  سپری می کردند، اظهار کرد: با توجه به رسم و رسوماتی که در گذشته بوده است و مردم منتظر سرخی و برآمدن خورشید بوده اند در این شب از یکسری غذاها و میوه‌هایی که به رنگ سرخ بوده اند مانند هندوانه و انار استفاده می‌کردند.

 

شنبه زاده تصریح کرد: یکی دیگر از رسم‌های مردم در گذشته طی شب یلدا این بوده است که به صورت گروهی به درب  خانه‌های همدیگر می‌رفتند و کمک‌هایی را جمع‌آوری  کرده و بعد از اتمام این کار این کمک‌ها را  بین نیازمندان و فقرای آن منطقه تقسیم می‌کردند.

 

لزوم توجه  مردم به محدودیت های  اعمال شده  

 شنبه زاده با بیان این‌که باتوجه به شیوع بیماری کرونا امسال امکان برگزاری چنین دورهمی هایی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: از هم‌استانی‌های عزیز تقاضا داریم جهت جلوگیری از شیوع بیش از پیش این بیماری محدودیت‌های وضع شده توسط نهادهای ذی‌ربط را رعایت کنند تا  با پایان یافتن این بیماری  در آینده  نزدیک شاهد برگزاری  چنین  مجالسی باشیم.

 

اعمال محدودیت های ترافیکی
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان در گفت و تو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از اعمال محدودیت های پیشگیرانه یلدایی از روز شنبه به مدت دو روز درشهرهای باوضعیت قرمز و نارنجی خبر داد و گفت: برای پیشگیری از رفت  و آمدها در شب یلدا از فردا تردد خودروهای شخصی از ساعت ۲۰ شب تا ۴ بامداد ممنوع است.

 

«ابوالفضل کهزادی» با بیان اینکه دور همی های شب یلدا بزرگترین تهدید برای افزایش مجدد شیوع ویروس کرونا به حساب می آید، افزود: به همین منظور مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا،منع تردد از ساعت ۲۰شب روزهای شنبه و یکشنبه  با جدیت و حساسیت بیشتری در دستور کارقرار می گیرد.
 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام با اشاره به اینکه مردم همچنان رکن اساسی این طرح مهم و پیشگیرانه هستند، گفت: بنابراین موفقیت و ثمربخش بودن نتایج این طرح در گروه مشارکت و همراهی مردم است.

 

 کهزادی با تاکید بر اینکه پلیس هیچ گونه مماشاتی با متخلفان و ناقضان پروتکل های بهداشتی نمی کند، خاطرنشان کرد: درصورت تردد بی مورد و غیر مجازخودروهای شخصی درمعابرشهری در ساعات ممنوعیت  جریمه۲۰۰هزارتومانی درانتظار متخلفان خواهد بود.

 

در حالی به جشن باستانی بلندترین شب سال یعنی یلدا و آغاز فصل زمستان نزدیک می شویم که امسال با توجه به همه گیری بیماری کرونا برگزاری این دورهمی خانوادگی با محدودیت های خاصی همچون قانون منع تردد شبانه همراه خواهد بود.

 

باید به این نکته توجه کرد که حضور در دورهمی‌ها و اجتماعات عامل اصلی ابتلا به بیماری کرونا بوده و دورهمی شب یلدا می‌تواند باعث چند برابر شدن ابتلا به کرونا در بین افراد خانواده و شیوع خانوادگی آن شود.

 

بنابراین توصیه می شود برای جلوگیری از ضربات سهمگین این ویروس کشنده و مسری، امسال دورهمی شب یلدا و دیدارهای خارج از هسته خانوادگی، با استفاده از فضای مجازی برگزار شود.

 

کد خبر 1005626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha