پروفسور فضل الله رضا و خلق تئوری « انفرماسیون و مكاتب پیشرفته »

دهم دی ماه، سالروز ولادت پروفسور «فضل الله رضا» ریاضی دان بزرگ و خالق تئوری « انفرماسیون و مكاتب پیشرفته » است. این فرزند گیلان در مقطعی به عنوان سفیر کبیر ایران در کانادا منصوب شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، نخستین شورای شهر رشت، اقدام به ساخت سردیس چهار تن از چهره های علمی گیلان (پروفسور اکبرزاده، فضل الله رضا، مجید سمیعی و محمود بهزاد) و نصب آن در سبزه میدان رشت کرد. یکی از این چهره ها پروفسور فضل الله رضا بود که پس از سال ها دوری از وطن به دعوت شورای شهر به رشت آمده و در مراسم رونمایی از سردیس خودش حضور یافت.

«فضل الله رضا» در دهم دی ماه سال ۱۲۹۳ در رشت دیده به دنیا آمد. دوران دبستان را در مدرسه سیروس و دبیرستان را در ایران شهر گذراند و در رشته مهندسی برق از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. فضل الله از همان دوران نوجوانی به مباحث ادبی، فلسفی، حكمی، عرفانی و از جمله ریاضی علاقه مند بود و در سن بیست و پنج سالگی كتاب های « راز آفرینش »، « هندسه علمی »، « رادیو به زبان ساده » را به تحریر درآورد.

 

وی در تابستان ۱۳۲۳ برای تحصیل به آمریكا رفت. ابتدا به دانشگاه كامبیا و سپس به پلی تكنیك نیویورك رفت. پس از دریافت مدرك دكترای الكترونیك از دانشگاه پلی تكنیك نیویورك، در دانشكده فنی دانشگاه واشنگتن مشغول تدریس شد.

 

پروفسور فوستر و پروفسور دوبر ریاضی دانان مشهوری اند كه به فضل الله یاری رساندند و نامه هایی به دانشگاه تهران و دانشگاه ام . آی . تی در بوستون نوشتند و لیاقت و توانایی ایشان را برای تدریس تأیید كردند. پروفسور رضا در این باره می گوید: از دانشگاه موطنم هیچگاه خبری نرسید. شاید نامه ها را در دانشكده ی فنی بایگانی كرده باشند. ولی دعوت نامه ای از دانشگاه ام . آی . تی به دستم رسید كه از آغاز تحصیل ۱۹۵۰ میلادی برای تدریس در دانشكده برق این دانشگاه مشغول به كار شوم.

 

او به مدت چهار سال در این مركز عالی و پس از آن تا سال ۱۳۴۶ شمسی در دانشگاه سیراكیوز تدریس كرد و در این سال پس از مدت ها دوری به وطن بازگشت و عهده دار ریاست دانشگاه صنعتی و سپس ریاست دانشگاه تهران شد و بعد از آن در سمت سفیر ایران در یونسكو به پاریس رفت.

 

دانشكده علوم دانشگاه پاریس ( سوربن ) از ایشان به عنوان استاد استقبال كرد تا این كه با سمت سفیر كبیر ایران در كانادا وارد آن كشور شد و دانشگاه های مك گیل و كنكوردیا این فرصت را غنیمت شمردند و از ایشان با عنوان استاد دعوت كردند. این همكاری علمی تا آخرین روزهای عمر ادامه داشت.

فضل الله رضا با خلق تئوری « انفرماسیون و مكاتب پیشرفته » در ریاضیات كاربردی و علوم وابسته آن تحولی ایجاد كرد. آثار پروفسور رضا در مجلات علمی انتشار یافت و جهانی شد و به سرعت در شوروی سابق، رمانی، مجارستان، چكسلواكی، دانمارك، سوئیس، اسپانیا، آلمان، فرانسه، ژاپن، استرالیا و چند كشور دیگر ترجمه و چاپ شد.

 

رضا یكی از مفاخر علمی ایران است، او در ریاضیات كاربردی، تئوری سیستم و كنترل اتوماتیك مهندسی برق و مخابرات، تئوری شبكه های برق و تئوری انفورماسیون یكی از صاحبنظران جهان معاصر است.

 

این استاد بزرگ ریاضی یكی از سخنوران زبردست معاصر نیز هست. نوشته های ادبی ایشان كه گواه طبع خوش و اندیشه والای ایشان است همگی به چاپ رسیده اند. به گفته دكتر اسلامی ندوشن « پروفسور رضا اگر اشتغالش با علوم است، روحش با فكر فارسی است. این توفیق از او یک چهره پرمایه ساخته است.»

 

شمار مقالاتی كه از ایشان در مجله های كانادا، آمریكا ، اروپا و ایران به چاپ رسیده است از ۲۰۰ گذشته است و كتاب های مهم او به حدود ۲۰عنوان می رسد كه شامل مقالات علمی و مباحث فرهنگی و ادبی است.

 

هفتمین جشنواره پاییزی مهرگان در اواخر اكتبر ۲۰۰۲ با حضور بیش از بیست هزار بازدیدكننده برای مدت دو روز در جنوب كالیفرنیا « اكستاما » برگزار شد كه در آن آثار علمی پروفسور رضا به صورت دیسك فشرده رایانه (CD) رایگان در اختیار شركت كنندگان قرار گرفت و آثارش به صورت نمایشگاه برای بازدیدكنندگان به عرضه در آمد. فضل الله رضا در ۲۹آبان ماه سال گذشته و در سن ۱۰۴سالگی درگذشت.

کد خبر 1005692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha