پرستاری؛ فراتر از یک حرفه، مهربان تر از عاشق

پرستاری؛ فارغ از شغل، علاقه و مسئولیت بر عهده هر کسی قرار گیرد او را در مسیر ایثار و از خودگذشتگی قرار می دهد تا از آرامش و استراحت خود برای سلامت و بهبودی دیگران بگذرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، پرستار و پرستاری کردن بیش از یک حرفه و شغل دارای جایگاه و اهمیت در جوامع بشری بوده و در مبانی دین اسلام نیز این واژه فراتر از یک کار و مسئولیت گذرا مورد توجه و اهمیت قرار گرفته به طوری که پیامبر خوبی و مهربانی ها در این باره فرمودند: «هرکس یک شبانه‌روز از بیماری مراقبت کند خدا او را با ابراهیم خلیل(ع) برانگیزد، آن‌گاه از صراط همچون برق جهنده تابان بگذرد» و در روایتی دیگر نیز تلاش برای کمک به رفع نیاز بیمار را موجب بخشش گناهان و پاکی فرد پرستار بیان کرده است.

رئیس مذهب تشیع نیز اهمیت پرستاری را عامل و رشد کمال انسان ها بیان کرده و پرستاری از بیماران در زندان توسط حضرت یوسف را از عوامل و موجبات تعالی آن حضرت دانسته است.

 

تمام این احادیث و روایات که بر مبنای توجه به دردمندی و احساس مسئولیت برای رفع نیاز افراد جامعه و به ویژه بیماران بود، تمرکز و توجه انسان را به گره گشایی از مشکلات جامعه معطوف کرده و حرفه پرستاری را بیش از همیشه و فراتر از یک فرصت شغلی مورد تفقد قرار داده است.

 

پرستاری حرفه ای مهم، آرامش دهنده و امیدوارکننده است و کسانی که سال ها بر این مسئولیت قرار دارند باید جایگاه خود را شناخته و همواره با کسب فضائلی چون صبر، آرامش و امیدواری برای مریض های روحی و روانی تلاش کنند و امیدشان به لطف پروردگار باشد و برآورده سازی نیاز جامعه هدف خود را جز نعمت نبینند و ناشکری نکنند.

 

این روزها جایگاه پرستاری با وجود شریاط بحران کرونا بیش از گذشته مشخص شده و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز با تاکید بر جایگاه زنان و مردان مشغول به حرفه پرستاری، از آن ها تشکر کردند و به اعتقاد ایشان، این افراد بیش از دیگران در نزد مردم عزیز هستند.

 

توجه به نیازها و دغدغه های شغلی این قشر نیز از مسائلی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و دولت تدبیر و امید نیز همواره تلاش و همت برای رفع چالش های این شاغلان این عرصه داشته و باید جایگاه این افراد در نظام بهداشت و درمان کشور بیش از گذشته تقویت و در ارکان اصلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نقش تصمیم سازی به آن ها داده شود.

 

*قدرشناسی آیت الله مظاهری از پرستاران

 

مرجع تقلید عالم تشیع و رئیس حوزه علمیه اصفهان، امروز به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار در تماسی تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از زحمات این قشرقدردانی کرد.

 

آیت الله العظمی «حسین مظاهری» در این ارتباط تلفنی با بیان اینکه قدردان زحمات و تلاش های همیشگی و به ویژه رشادت های این روزهای پرستاران و کادر درمان هستیم، خاطرنشان کرد: همه مردم برای سلامت و سعادت آنان دعا می کنیم و نقش فداکارانه آن ها ارج می نهیم.

 

* 2 هزار پرستار مبتلا به ویروس کرونا و چهار نفر شهید شدند

 

عضو هیات مدیره نظام پرستاری استان اصفهان گفت: در مدت 10 ماهه گذشته، نزدیک به 2 هزار نفر از پرستاران استان اصفهان به بیماری کووید19 مبتلا که از این میان چهار نفر نیز شهید شدند.

 

«شیماصفارزاده» که به مناسبت روز پرستار در صحن علنی شورای شهر اصفهان حاضر و پیرامون مسائل پرستاری با نمایندگان مردم اصفهان در پارلمان محلی گفتگو می کرد، افزود: کادر درمان این روزها شرایط سختی را سپری می کنند و بی توجهی های مردم به اصول بهداشتی علاوه بر ایجاد چالش در کشور و مشکلات فردی موجب خستگی تیم درمان و معضلاتی برای فرزندان و خانواده های آن ها می شود.

 

وی با بیان اینکه 10 هزار پرستار در بخش های خصوصی، دولتی، خیریه ها و نهادهای مرتبط با این حوزه استان اصفهان فعالیت دارند، تصریح کرد: کمبود پرستار تا پیش از دوران کرونا احساس می شد و در این شرایط از بازنشستگان این حرفه نیز کمک گرفته شده است.

 

این پرستار استان اصفهان، با بیان اینکه آرامش همکارنش به امیدبخشی و ارائه خدمات با کیفیت به بیماران نقش دارد، تصریح کرد: تلاش تیم درمان برای تامین سلامت مراجعین است و از همین رو دغدغه زیادی برای پرستاران، پزشکان و سایر افراد این حوزه وجود دارد اما برخی از مسائل مثل خستگی و حجم بالای کار بر روحیه آنان اثر می گذارد.

 

وی تلاش همگانی بین مردم، تیم بهداشت و درمان، نهادهای اداری و خدماتی را برای گذر از شرایط بحرانی کرونا را خواستار شد و گفت: برای سلامتی جامعه باید فراتر از یک وزارتخانه و دانشگاه به موضوع نگاه شود و همه نقش خود را ایفا کنند.

 

*پرستاری فراتر از یک حرفه

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، به جایگاه پرستاری اشاره کرد و گفت: این مسئولیت فراتر از یک حرفه شغلی و یک اقدامی هنرمندان برای خدمت به هم نوعان است.

 

«پیام نجفی» با تاکید بر جایگاه پرستاری در جامعه بشری، افزود: پرستاران دردهای جسمی و روحی جامعه بشری را مرهم بوده و برای بیماران و همراهان آنان مایه امید و سلامت بوده اند.

 

وی از خودگذشتگی و ایثار پرستاران را نمونه از ایثار و بزرگ اندیشی این چنین افراد بیان کرد و خاطرنشان ساخت: هر فردی که به امر پرستاری در مقطع کوتاه و یا بلند مشغول می شود از اجر معنوی و اندیشه انسانی برخوردار است و پرستاران مصداق بارز گذشت هستند.

 

نجفی ضمن تقدیر و اجر گذاری به تلاش های پرستاران خاطرنشان کرد: تلاش پرستاران در دوران کرونا و تحمل سختی و مشقت های این روز توسط آنان و خانواده هایشان جنبه های مختلف این شغل را بیش از گذشته روشن کرد.

 

*تقویت جایگاه پرستاران در سیستم بهداشت و درمان کشور

 

تلاش و همت پرستاران در مراکز بهداشتی و درمانی و ماموریت های پیچیده آنان، ضرورت مشارکت بخشی بیشتر آنان در سیستم بهداشت و درمان کشور و عضویت در هیات امنا، هیات مدیره های اصلی دانشگاهی و وزارتی، پست های مهم معاونتی و توجه به معیشت آنان همسو با وظایف و همراهی با پزشکان را مورد تاکید قرار می دهد.

 

پرستاران در خط اول تلاش برای بهبود سلامت بیماران و پاسخگویی به همراهان و خدمات رسانی هستند اما تفاوت های حقوقی و پاداشی این قشر و نقش آنان در تصمیم گیری و برنامه ریزی حوزه بهداشت و درمان متناسب با اقدامات آن ها نیست که این موضوع به تغییر نگرش مسئولان در قوه مجریه و مقننه و تغییر ساختارها نیاز دارد.

 

کد خبر 1005981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha