۴ پایگاه مدیریت بحران در مشهد ساخته می شود

اکلملی گفت:در بخش اقدامات زیرساختی ۱۴ پایگاه مدیریت بحران در شهر وجود داشت که یک پایگاه در مجد ابتدای سال ایجاد شد و چهار پایگاه دیگر نیز در حال ساخت است که خوشبختانه تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «وحید اکلملی» امروز(۱ دی) در یکصد و پانزدهمین صحن علنی شورای شهر مشهد با بیان اینکه نکته ای که همیشه باید نقل کنیم این است، تاکنون حادثه ای در سطح کلان شهرهای کشور نداشته ایم تا از اتفاقات بعد از آن مطلع شویم، گفت: آنچه مطرح می شود بر اساس آن چیزی است که دنیا مدت ها به این نتیجه رسیده است و در جزوه های سازمان مدیریت بحران فدرال (فما) و مطالعات جایکا کاملا محسوس است و می توان آن را ردیابی کرد.

 

رئیس گروه پدافند غیر عامل و پیشگیری از بحران شهرداری مشهد بیان کرد: آنچه در کلان شهرها اهمیت پیدا می کند همجواری شریان های حیاتی است. در بم شریان آب، شریان راه به پیچیدگی وضعیت کنونی کلان شهرها و ساخت و ساز به شکل امروزی وجود نداشت و این موارد سبب مواجه شدن ما با بحران های آبشاری می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: تخمین جایکا(آژانس همکاری های بین المللی ژاپن) برای تهران در سال ۹۲ این بود که پس از زلزله تلفات بسیار وسیعی رخ خواهد داد و تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد تلفات نهایی زلزله ناشی از خود حادثه خواهد بود و بیش از ۵۰ تا ۶۰ دیگر ناشی از بحران های آبشاری است، موضوعی که شامل سایر کلان شهرها مانند مشهد نیز خواهد بود.

 

اکلملی اضافه کرد: اگر یک زلزله را در شرایط کنونی در نظر بگیرید، اولین بحران ثانویه، فرونشست ها با گستردگی و عمق بسیار زیاد است، به تبع حادثه سوم شکستگی لوله های گاز است. در اثر این شکستگی، انفجار و آتش سوزی های بعد از آن مطرح می شود.

 

رئیس گروه پدافند غیر عامل و پیشگیری از بحران شهرداری مشهد تصریح کرد: از طرف دیگر شکستگی و خرابی لوله های آب نیز مطرح می شود. در شهر مشهد، شریان سد دوستی وجود دارد، تصور ایجاد یک خراش بر لوله این شریان، سبب ایجاد حادثه ای مهیب تر از یک سیل بزرگ می شود، شکستی لوله های آب، سبب ایجاد مشکل در تامین آب برای خاموش کردن آتش سوزی می شود و آتش سوزی را شدت می بخشد.

 

وی عنوان کرد: موضوع دیگر موج انفجار و آتش سوزی است که بر تلفات ما دامن می زند، از دیگر موارد می توان به بحث شریان راه، افزایش مدت زمان امدادرسانی و آوار اشاره کرد، این موارد نشان می دهد که اگر امروز چاره اندیشی نکنیم در آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

 

اکلملی ادامه داد: راهکارهای ما به دو دسته راهکارهای شهروندی و اقدامات زیرساختی و فنی و مهندسی تقسیم می شود، در حوزه شهروندی در شهر مشهد، گروهی تحت عنوان دوام ثامن وجود دارد که تا به امروز ۴۵ ساعت آموزش مقدماتی فراگرفته اند تا بتوان در گروه های تخصصی آنان را تقسیم بندی کرد.

 

رئیس گروه پدافند غیر عامل و پیشگیری از بحران شهرداری مشهد بیان کرد: در بخش اقدامات زیرساختی ۱۴ پایگاه مدیریت بحران در شهر وجود داشت که یک پایگاه در مجد ابتدای سال ایجاد شد و چهار پایگاه دیگر نیز در حال ساخت است که خوشبختانه تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.

کد خبر 1006245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha