مهمترین وظیفه شیعه تبدیل دوران غیبت به عصر ظهور است/ ۴ اصل کادرسازی برای امام مهدی(عج)

حجت‌الاسلام باقی با بیان اینکه مهمترین وظیفه شیعه تبدیل دوران غیبت به عصر ظهور است، گفت: اینکه برای ظهور کادرسازی شود مشروط به ۴ اصل است که خداوند در آیه ۴۱ سوره حج آنها را تشریح کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، دعای فرج و بیان اذکار برای تعجیل در فرج امام زمان(عج) یکی ازا جزای اصلی سبک زندگی منتظرانه است، اما با توجه به تصریح روایات که انتظار برای فرج را افضل اعمال می داند، باید این دعاها را با عمل نیز پیوند زد تا بتوان به عمر غیبت آن منجی موعود(عج) پایان داد.

در بررسی عواملی که منجر به این مهم می شود و به ظهور امام مهدی(عج) تعجیل و سرعت می بخشد، با حجت الاسلام والمسلمین «علی‌محمد باقی»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفتگویی کرده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام باقی با بیان اینکه بررسی علل و عوامل غیبت از مباحث مهم مهدوی است و وظیفه شیعه را مشخص می کند، اظهار کرد: مهمترین وظیفه شیعه تبدیل دوران غیبت به عصر ظهور است و هر کسی موظف است دوران غیبت را کاهش دهد و در مسیر ظهور حرکت کند، اساساً یاری دین خدا هم به این مهم بستگی دارد چنان که خداوند در قرآن می فرماید: «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ ...».

 

این کارشناس مهدوی تصریح کرد: یاری دین خدا جز به یاری امام دین میسر نمی شود، در جنگ صفین و نهروان خیلی ها می خواستند دین خدا را یاری کنند، اما چنین نشد و چون امام زمان خود را یاری نکردند به آن مصائب که می دانیم، دچار شدند.

 

وی ادامه داد: یاری امام غایب(عج) به این است که با ایشان بیعت کنیم و درصدد تحقق اهدافشان باشیم تا بتوانند آن وظیفه خطیر را انجام دهند ... امروز وظیفه ما این است که ظهور را نزدیک و زمینه حکومت جهانی حضرت بقیه الله الاعظم(عج) را محقق کنیم. برای این مهم باید علت های غیبت را بررسی کنیم، البته علت ها متعدد هستند.

 

حفظ جان حضرت(عج) از دلایل غیبت

 

حجت الاسلام باقی ابراز کرد: یکی از این علل که در روایات موکد به آن اشاره شده، خوف از کشته شدن امام زمان (عج) و ضرورت حفظ جان ایشان است؛ شاید سوال شود مگر خدا جان امام را حفظ نمی کنند که برای آن لازم باشد ایشان از نظرها غایب شوند؟!

 

غیبت به معنای عدم شجاعت و قدرت و شهادت طلبی امام مهدی(عج) نیست

 

وی ابراز کرد: در پاسخ به این سوال باید بدانیم اگر از علت های غیبت سخن می گوییم برای آن است که آن عوامل را از بین ببریم و ظهور را نزدیک کنیم از این رو، اگر علت ها را درک نکنیم، درمان دردها نیز ممکن نیست. اگر گفتند علت غیبت از خوف است به معنای عدم شجاعت و قدرت و شهادت طلبی امام مهدی(عج) نیست بلکه برای تحقق اهداف انبیاء و اولیاء است که باید جان ایشان حفظ شود، این خوف عقلی است نه به معنای عجز. اگر در ادعیه نیز تامل داشته باشیم می بینیم  به این مسئله اشاره شده است چنان که در دعای سلامتی امام زمان(عج) می خوانیم: «... وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً ...».

 

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه دعا برای سلامتی امام زمان(عج) ضرورت دارد، گفت: اگرچه خدا جان ایشان را حفظ می کند اما خدا اراده کرده به دعای شیعیان و منتظران امام(عج)، جان ایشان را حفظ کند چنان که در قرآن می فرماید: «إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ در حقيقت‏ خدا حال قومى را تغيير نمى‏‌دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند».

 

دولت جهانی حضرت مهدی(عج) سرنوشت بشریت است

 

وی اضافه کرد: دولت جهانی حضرت مهدی(عج) سرنوشت بشریت است و خودشان باید آن را رقم بزنند پس حفظ جان رهبر و خلیفه الهی در آن حکومت موعود جهانی، باید به اراده انسان ها انجام شود.

 

حجت الاسلام باقی با بیان اینکه دفاع از امام زمان(عج) به دو شیوه است گاهی از شخص امام(عج) و زمانی از شخصیت حضرت(عج)، تاکید کرد: در زمان خلافت امیرالمومنین(ع)، اصحاب دور ایشان حلقه زده و مانع از آسیب زدن به حضرت(ع) می شدند در دوران معاصر نیز امام خمینی(ره) با انقلاب، زمینه شکل‌گیری سپاه شیعی برای امام زمان(عج) را فراهم کردند که آماده جانفشانی و تربیت شده هستند.

 

وی افزود: زمانی هم دفاع از شخصیت امام(ع) مطرح است، بدین شیوه که دین را حفظ و از آن دفاع کنیم، اگر از خدا می خواهیم حافظ امام زمان(عج) باشد بخشی از آن به شخصیت و هدف حضرت(ع) مربوط می شود، یکی از مهمترین راه های این دفاع، امروز امر به معروف و نهی از منکر است یعنی جلب منفعت ها و دفع مضرات و مفسده ها.

 

این کارشناس مهدوی در ادامه بیان کرد: امروز و در عصر غیبت، بزرگ ترین معروف روی کار آمدن حکومت دینی و حاکم الهی و دفاع از امام عصر(عج) و ولی فقیه به عنوان نایب ایشان است، برای همین امام راحل فرمودند: حفظ نظام، اوجب واجبات است یعنی بالاتر از واجباتی همچون نماز و زکات و روزه و حج و ... . امروز بزرگ ترین منکر، حکومت طاغوت و ائمه کفر است که باید از آنها برائت و بیزاری جست و تلاش آنان برای ضربه زدن به حکومت دینی را خنثی کرد.

 

وی با بیان اینکه از دیگر دلایل غیبت امام مهدی(عج)، عدم آمادگی مردم برای ظهور معصوم(ع) است، اظهار کرد: یعنی مردم باید برای ظهور آماده شوند، امام مهدی(عج) غایب شدند چراکه مردم برای حکومت امام معصوم(ع) آماده نبودند، ما در دعای شریف «عهد» می خوانیم: «... مَا عِشْتُ مِنْ أَیامِی عَهْدا وَ عَقْدا وَ بَیعَةً لَهُ فِی عُنُقِی ...» این عهد فقط شخصی نیست بلکه جامعه باید چنین راهی را در پیش بگیرد.

 

حجت الاسلام باقی تاکید کرد: جوامع انسانی باید به جایی برسند که حاکمیت خلیفه خدا را اجمالاً بپیذیرند و طلب امام زمان(عج) را داشته باشند، و حتی اگر در رکاب حضرت(عج) شمشیر نمی زنند اما به حکومت حضرت(عج) گردن بنهند. برای این آمادگی، ترویج ادعیه و زیارات مهدوی کارساز است که سیمای امام مهدی(عج) را به ما نشان می دهد.

 

وی با بیان اینکه یکی دیگر از علت های غیبت امام مهدی(عج) عدم برخورداری از سربازان و یاران است، گفت: اگر قرار باشد ظهور رخ دهد باید یارانی باشند و کادرسازی شود و سربازان مهیا شوند این آمادگی مشروط به چهار عمل است، قرآن در آیات 41 سوره مبارکه حج این وظایف را به خوبی شرح می دهد: «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ؛ همان كسانى كه چون در زمين به آنان توانايى دهيم نماز برپا مى دارند و زكات مى‏ دهند و به كارهاى پسنديده وامى دارند و از كارهاى ناپسند باز مى دارند و فرجام همه كارها از آن خدا است».

 

حجت الاسلام باقی با بیان اینکه کار امام زمان(عج) در عصر ظهور این چهار عمل است، تاکید کرد: برای زمینه سازی ظهور افرادی باید باشند که معتقد و ملتزم به این چهار عمل باشند، دایره شمول این چهار عمل همه اعمال انسان است، قرآن با اقامه نماز شروع کرده چون اولاً نماز عمود دین است و ثانیاً سایر عبادات با نماز احیاء می شود چون قرآن می فرماید: «اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ» یعنی نماز ابزار اقامه همه اعمال انسان است. یاران امام مهدی(عج) باید اهل اقامه نماز باشند و یاری حضرت(عج) جز به اقامه نماز ممکن نشود. در این مسیر اولین شرط اهل نماز بودن است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: یاران امام مهدی(عج) باید ساخته شده باشند، به تعبیر مقام معظم رهبری منتظران مصلح باید صالح باشند. علاوه بر این، این افراد باید پیوند اجتماعی با جامعه برقرار کنند، امام زمان(عج) فرمودند: آنچه توفیق زیارت ما را از شما سلب کرده چیزی نیست جز گناهان شما.

 

کد خبر 1006579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha