کمبود امکانات مذهبی و فرهنگی در شهرک‌های تازه تاسیس/ ماجرای طولانی‌ شدن ساخت مسجد «حضرت ابوالفضل العباس(ع)»

ساخت مسجد حضرت ابوالفضل العباس(ع) در سال ۱۳۹۵ آغاز شد و با کمک خیران و نمازگزاران و برخی از ساکنان شهرک نفت ادامه یافت تا اینکه با شیوع ویروس کرونا روند ساخت این مسجد بسیار کند شد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ماجرای ساخت شهرک‌ های بدون مراکز دینی، فرهنگی و آموزشی، مثنوی هفتاد من کاغذ است و مشکلات فراوانی برای ساکنان این شهرک ها  ایجاد کرده است. گاهی شهرک هایی ساخته می شود همچون شهرک شاهد در شهریار که پس از چند سال متدینان به فکر تاسیس چنین مراکزی در آن افتاده اند که خبرنگار شبستان پیش از این درباره وضعیت ساخت مسجد در این شهرک گزارشی تهیه کرده بود.

 

یکی دیگر از شهرک هایی که این موضوع درباره آن صدق می کند، شهرک نفت تهران است که پس از گذر سال ها از ساخت آن، اهالی آن به صورت خودجوش به فکر ساخت مسجد در انتهای این شهرک، خیابان شهید عزیزالله زارع کار در سال 1395 افتادند. کار ساخت این مسجد که «حضرت ابوالفضل العباس (ع)» نام دارد در زیربنایی به مساحت 600 مترمربع و در سه طبقه با برآورد هزینه هشت میلیارد تومان شروع شد. شبستان مردانه در طبقه اول و شبستان زنانه در طبقه دوم واقع شده و زیرزمین نیز دارد.

روند ساخت این مسجد به خوبی ادامه یافت تا اینکه با اوج گرفتن قیمت ها که طبیعتا دامن مصالح و لوزام و تجهیزات ساختمانی را نیز گرفت، سرعت ساخت آن کُند شد و مدتی است متوقف شده است.  حجت الاسلام والمسلمین «عباس مزدهی» که از دی ماه 1398 امامت مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع) را پذیرفت در این باره به شبستان گفت: جمعی از خیران و مردم متدین شهرک نفت کار ساخت این مسجد را در سال 95 شروع کردند ولی هر چه زمان گذشت سرعت ساخت آن کمتر و سرانجام با گذشت چند ماه از شیوع ویروس کرونا و کاهش حضور مردم در نماز جماعت و سایر برنامه های مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع)، متوقف شد.

 

اقامه سه نوبت نماز جماعت در ساختمان تکمیلنشده مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع)

 

امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع) افزود: اقامه نماز جماعت از اوایل سال 1398 در دو وعده ظهر و شب و از دی ماه 1398 در سه نوبت صبح، ظهر و شب در زیرزمین این مسجد برگزار می شود. یکی از دلایل برپایی نماز در زیرزمین مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع) و در حالی که همزمان کار ساخت این مسجد در حال انجام است، توفیق در جذب کمک های مردمی است.

 

وی اضافه کرد: شهرداری ناحیه 3 منطقه 5 تهران و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) قول های خوبی برای تامین برخی از هزینه های مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع) داده اند و تاکنون 15 میلیون از سوی شهرداری برای این کار پرداخت شده است. این قرارگاه نیز اعلام کرده 70 میلیون تومان در سه نوبت برداخت می کند.

 

شهرک نفت در میان اهالی همین شهرک به واسطه ساکن بودن برخی از کارکنان مجلس شورای اسلامی در آن به شهرک مجلس نیز شهرت دارد، چند سالی است که صدای اذان از ماذنه مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع) در آن پخش می شود و اهالی آن امیدوارند با همراهی این چهره ها بتوانند هرچه زودتر شاهد تکمیل این مسجد باشند هرچند به قول حجت الاسلام والمسلمین مزدهی تاکنون خبری از این خدمت رسانی نشده است.

 

امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع) اظهار کرد: شهرک نفت از نظر امکانات مذهبی، آموزشی و فرهنگی در سطح پایینی است و از نظر امکانات مذهبی تقریبا در حد صفر است که طبیعتا تکمیل این مسجد می تواند جهش بزرگی در این زمینه در سطح این شهرک ایجاد کند.

 

استقبال بسیار خوب از دعای ندبه و تفسیر قرآن در مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع)

 

وی افزود: قبل از شیوع کرونا استقبال خوبی از نماز جماعت و سایر برنامه های مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع) صورت گرفته بود به طوری که بیش از 50 نفر در دعای ندبه و بیش از 200 نفر در جلسات تفسیر قرآن این مسجد شرکت می کردند که با شیوع این ویروس، شاهد کاهش حضور مردم در این مسجد همچون سایر مساجد هستیم. کاهش این حضور با کاهش دریافت کمک های مردمی همراه شده و اثر منفی در روند ساخت مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع) بر جای گذاشته است.

 

حجت الاسلام والمسلمین مزدهی با بیان اینکه بخش عمده هزینه های مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع) توسط مردم پرداخت شده است، گفت: علاقمندان می توانند کمک های خود برای تکمیل این مسجد را به شماره حساب 0109266205005 و شماره کارت 6037691980049365 بانک صادرات به اسم مسجد حضرت ابوالفضل (ع) نزد شعبه پونک واریز کنند. امیدواریم از این طریق هرچه زودتر شاهد افتتاح رسمی اولین مسجد در شهرک نفت باشیم.

 

آینده نگری بانیان ساخت مسجد برای خودکفایی در تامین هزینهها

 

وی با بیان اینکه حقوق وی و خادم مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع) از طریق جمع آوری کمک های مردمی پرداخت می شود، گفت: بانیان و هیئت امنای این مسجد برای خودکفایی در تامین هزینه های های مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع)، چهار باب مغازه برای آن طراحی کرده اند که انشاءالله به یاری مردم با تکمیل این مسجد، درآمد این مغازه ها برای تامین هزینه برنامه ها و حقوق امام جماعت و خادم این مسجد و همچنین دستگیری از نیازمندان صرف می شود.

 

وی در پایان با بیان اینکه ساکنان شهرک نفت از نظر مالی در وضع خوبی به سر می برند، گفت: اهالی این شهرک تاکنون کمک نسبتا خوبی برای ساخت مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع) کرده اند.

 

وضعیت ساخت مسجد در شهرک نفت که اهالی آن متمول نیز هستند یا در سطح متوسط قرار دارند یک بار دیگر ضرورت بازنگری در صدور مجوز ساخت شهرک‌ های مسکونی و تجاری را نشان داد تا تنها در صورتی شهرکی مجوز ساخت بگیرد که فکری برای امکانات آموزشی، فرهنگی و دینی آن شده باشد زیرا زیبنده جامعه اسلامی نیست که محل زندگی شمار زیادی از ساکنان آن، خالی از مسجد و هیئت باشد.

 

کد خبر 1006616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha