اقتصاد مقاومتی بستر بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت مردم است

استفاده از ظرفیت های بومی چون کشاورزی می تواند بستر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و بهبود وضعیت اشتغال و اقتصاد مردم باشد.

خبرگزاری شبستان _ لرستان؛ استان لرستان یکی از استان های پر آب کشور است که وجود خاک و آب مساعد از مهم ترین توانمندی های استان به شمار می رود که در کنار وجود نیروی کار جوان می تواند مهم ترین بستر در راستای تحقق رشد و توسعه استان باشد.

 

به رغم وجود ظرفیت ها و توانمندی های گسترده مردم استان لرستان به دلیل جا ماندگی تاریخی از رشد صنایع، نبود فرصت اشتغال و بیکاری رنج می برند.

 

نبود صنایع تبدیلی در کنار کشاورزی پر رونق و باغات پرثمر، پرورش دام در استان موجب شده است که تولیدات کشاورزی، باغی و دامی استان بیشتر به صورت خام به فروش می رسد و هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اشتغال  نقش چندانی در بهبود وضعیت اشتغال، اقتصاد و معیشت مردم ندارد.

 

با توچه به دغدغه های رهبر معظم انقلاب و تاکید بر موضوع« رفع معیشتی مردم» و همچنین با توجه به این مهم که رفع مشکلات اقتصادی از اهداف مهم مورد تاکید دولت است، لازم است از ظرفیت های بومی برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی بهره گرفته شود.

 

تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی می تواند بستر  تحقق رونق تولید، بهبود وضعیت اشتغال و همچنین رفع مشکلات معیشتی باشد.

 

کشت زعفران از ظرفیت های مهم بومی است که می تواند  بستر بهبود اشتغال در لرستان باشد

 

 

 مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي استان لرستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، گفت:  استان لرستان ظرفیت بزرگی در تولید زعفران و کشت گیاهان دارویی دارد.

 

« امین بهاروند» اظهار داشت: شرايط اقليمي خاص زعفران به گونه اي است كه بدون نياز به آبياري در مناطق گرم و خشك و مناطق كم آب اين استان قابليت كشت دارد و مي تواند به عنوان يك محصول درآمد زا مورد توجه قرار گيرد.


وی با اشاره  به شاخص های اقتصادی کشت زعفران، بیان کرد: کشت  زعفران مي تواند به عنوان يك كشت خانواري براي منبع درآمدي در خانواده ها مورد توجه قرار گيرد.

 

بهاروند تصریح کرد: با توجه به اينكه كشت زعفران نياز به آبياري ندارد كشت ديم اين محصول مي تواند به راحتي در اين استان بازدهي داشته باشد و حتي در شرايط كشت ديم علف هرز نيز كنترل مي شود مي توان به آينده آن اميدوار بود.


بهاروند اظهار داشت: در كشت زعفران هر چقدر اختلاف ارتفاع از سطح دريا بيشتر باشد كيفيت بيشتر است و در استان لرستان نيز با توجه به اختلاف ارتفاع از سطح دريا ، اين محصول كيفيت بسيار مطلوبي دارد بطوري كه در مقايسه با زعفران مشهد كيفيت بالاتري دارد و قيمت آن گرانتر است.


وي گفت: علاوه بر اين يكي از علت هاي كيفيت مطلوب تر زعفران لرستان اين است كه زعفران لرستان در قطعه هاي كوچك كشت داده مي شود و همانند يك باغچه مورد توجه و رسيدگي زعفران كار قرار مي گيرد و همين عاملي مي شود كه كيفيت محصول بيشتر شود.


مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي استان لرستان يادآور شد: هم اكنون در لرستان در زمين هاي زير كشت زعفران به ازاي هر هكتار زمين بين 6 تا 8 كيلوگرم زعفران برداشت مي شود در حاليكه ميانگين برداشت از هر هكتار در كشور دو تا چهار كيلوگرم است.

 

توسعه کشت زعفران در اراضی کشاورزی استان بستر رونق اتقصادی است


پژوهشگر مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان لرستان هم با اشاره به شاخص های کشت زعفران در استان لرستان، اظهار داشت: ويژگيهاي طبيعي، اقتصادي و اجتماعي اين استان همچون اراضي قابل كشت فراوان، بازده پايين كشت غلات و حبوبات ديم در استان وكمبود درآمد حاصل از كشت آنها در اراضي كم ‌بازده، كمبود‌ آب در دسترس براي بالابردن سطح اراضي آبي استان و بالا بودن فرسايش خاك و ازسوي ديگر نتايج حاصل از كشت اين گياه دارويي، موجب اقبال كشاورزان به كشت آن شده است بطوريكه هر ساله به تعداد متقاضيان كشت زعفران افزوده مي شود.


«كريم خادمي»  افزود: توصيه كارشناسان كاشت در سطحي معادل دو هزار متر براي هر خانوار كشاورز است بنابراين توسعه كشت زعفران در رقابت با هيچ كشت ديگري نيست و امكان جايگزين نمودن زعفران بجاي تمام محصولات رايج براي خانوار امكان پذير نيست بلكه در كنار ساير محصولات كشت مي شود و علاوه بر اين با توجه به اينكه فصل داشت و برداشت آن همزمان با فصل بيكاري كشاورزان است و بيشتر عمليات كار زعفران مي تواند توسط زنان انجام شود.


خادمی با بیان اینکه توسعه کشت زعفران در استان در رونق اقتصادي و تامين معيشت خانوارهاي روستايي و كشاورز بسيار موثر  خواهد بود،افزود: كشت اين گياه مي تواند در توليد علوفه مورد نياز دام هاي استان نيز مورد توجه قرار گيرد.

 

وی تصریح کرد: ميانگين توليد علوفه آن در اقليم‌هاي سه گانه استان بين 600 تا 1500 كيلوگرم در هكتار و عملكرد پياز آن بعد از هفت سال به ميزان بيست تن مي رسد.

 

توسعه کشت زغفران می تواند بستر تقویت اشتغال باشد

 

 خادمی با اشاره به اینکه  هر ۲ هزار متر زمين زير كشت زعفران برابر با يك شغل است، افزود: در بررسي اقتصادي كشت زعفران مشخص شده است كه ميانگين درآمد خالص سالانه زعفران نسبت به گندم ديم بيش از ۵۰ برابر، نسبت به نخود حدود 15 برابر و نسبت به گندم آبي حدود ۱۲رابراست.


وي با بيان اينكه زعفران مي تواند امكان و ظرفيت جديدي در توسعه كشاورزي استان به شمار آيد گفت: هر دو هزار متر زير كشت زعفران با توجه به ميزان عملكرد آن توان ايجاد يك شغل را دارد.


خادمي با اشاره به نقش توسعه کشت زعفران در تقویت زنبور داری در استان، اظهار داشت: استان لرستان از قديم الايام يكي از مراكز پرورش زنبور عسل بوده است، زعفران گياهي است كه برخلاف اكثر نباتات ، كه فصل گل دهي آنها در بهار است در پاييز به گل مي نشيند و با توجه به اينكه در پاييز با مشكل جدي در تأمين غذاي زنبور ها خصوصاً در مناطق سردسير مواجه هستيم كشت زعفران مي تواند در پرورش زنبور عسل نيز موثر باشد.


خادمی با بیان اینکه زعفران گیاهی است که برخلاف اکثر نباتات، که فصل گل دهی آنها در بهار است، در پاییز به گل می رود، افزود: با توجه به اینکه استان لرستان از قدیم الایام یکی از مراکز پرورش زنبور عسل بود است، و درپاییز زنبور داران این استان با مشکل جدی در تأمین غذای زنبور ها خصوصاً در مناطق سرد سیر مواجه می شوند،همچنین با توجه به اینکه گل دهی زعفران تابع حرارت محیط و اولین دور آبیاری است، می توان با تغییر زمان آبیاری، گل دهی زعفران را نیز تغییر داد و از این طریق می توان حداقل به مدت 40-30 روز مزارع پر از گل جهت استفاده زنبور های عسل فراهم نمود.

 

وی با اشاره به شرايط مساعد كشت زعفران در لرستان  چون بارندگي مناسب، افزود: از ديگر اين شرايط مساعد مي توان به اقتصادي بودن كشت زعفران در لرستان با توجه به كميت و كيفيت بالاي محصول در مقايسه با ساير نقاط كشور،استفاده از علوفه زعفران به عنوان تغذيه دام با توجه به درصد پروتيين بالاي برگ ،جلوگيري از فرسايش خاك با توجه به عدم شخم ساليانه و جلوگيري از زير و رو شدن خاك با توجه به چند ساله بودن كشت زعفران ،افزايش اشتغال (هر دو هزار متر مي تواند يك شغل ايجاد نمايد) و كمك به صنعت زنبورداري استان با توجه به مشكلات خشكسالي هاي اخير و پديده گردو غبار و كاهش جمعيت كندوها و كاهش 50 درصدي توليد عسل در استان اشاره كرد.

 

خادمی در ادامه با اشاره به ارزش غذایی علوفه زعفران در مقایسه با کاه گیاه گندم و جو، گفت: از مزارع گندم و جو در سطح استان لرستان نمونه های مختلفی جمع آوری شده و در آزمایشگاه مورد تجزیه و آنالیز قرار گرفتته وهمچنین از مزارع زیر کشت زعفران نمونه های تصادفی انتخاب و مشابه گندم و جو مورد تجزیه قرار گرفتند و در نهایت نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که متوسط میزان پروتیین خام علوفه زعفران ۳۷/۷ درصد و کاه گندم ۶۸/۲ و جو ۵۲/۳ درصد است.

وی با اشاره به اینکه طبق منابع تاریخی طی ۴۰۰ الی ۵۰۰ سال قبل شهرستان بروجرد محل کشت زعفران بوده است، افزود: در حال حاضر سراسر مناطق استان لرستان برای کشت محصول زعفران مناسب است.


خادمی با اشاره به اینکه کشت زعفران از حدود۲ دهه اخیر سال پیش به صورت آزمایشی در استان لرستان انجام شده است، عنوان کرد: دربرداشت های اولیه و طی آزمایش های به عمل تاکنون ثابت شده است زعفران تولیدی لرستان ممتازترین نوع زعفران است.


وی با بیان اینکه کشت زعفران به صورت دیم هم در لرستان امکان پذیر است، خاطرنشان کرد: همچنین ثابت شده است، زعفران کشت شده در استان لرستان از لحاظ کیفیت نیز بسیار عالی است.

ضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان همچنین با اشاره به شرایط آبیاری زعفران عنوان کرد: بسته به وضعیت آب و هوایی منطقه از اواسط شهریور تا اواسط مهر ماه آبیاری زعفران شروع می شود.


وی عنوان کرد: نتایج تحقیقات در استان نشان داده است که کشت زعفران به صورت دیم هم امکان پذیر است.

 

حمایت از کشاورزی بستر تقویت اشتغال و بهبود وضعیت کشاورزی استان است

 

علی حیدر نورایی زعفران کار لرستانی هم در این زمینه به خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، با اشاره به زمان مناسب برای کشت زعفران در این استان گفت: بهترین زمان انتقال و کشت بنه زعفران در خرداد ماه توصیه می ‌شود.
 

وی تصریح کرد: در این حالت تعداد گل در مترمربع به ۴۰ تا ۵۰ می ‌رسد اما در کشت اواخر تابستان تعداد گل در مترمربع به 20-10 گل کاهش می‌یابد.


وی همچنین با اشاره به عمق کاشت زعفران در استان لرستان، بیان کرد: عمق کاشت پیاز زعفران باید طوری باشد تا پیازها از سرمای زمستان و گرمای تابستان محفوظ باشند، یعنی حدود 15 تا ۲۰ سانتیمتر خاک روی آنها باشد.


نورایی با بیان اینکه گل زعفران معمولاً در اواسط پاییز برداشت می شود، بیان کرد: عملیات برداشت گل در یک مزرعه حدود ۲۰ روز به طول می انجامد.

 

این زعفران كار لرستاني با بیان اینکه حدود سه هكتار زعفران زير كشت دارد، افزود:  كشت زعفران به اينصورت است كه يك سال كاشت است و هفت سال برداشت دارد و در سال های  دوم به بعد میزان برداشت افزایش می یابد اما در سال اول هم درآمد خوبی برای کشاورزان حاصل می شود.

 

نورایی با بیان اینکه عمليات برداشت گل حدود ۲۰ روز به طول مي انجامد، افزود: هر كيلوگرم گل حدود دو هزار تا دو هزار و ۷۰۰عدد گل دارد و بين ۱۲ كيلو و نيم تا ۱۸ كيلو و نيم زعفران توليد مي كند به عبارتي ديگر به طور متوسط هر ۱۵۰ تا ۱۷۰ عدد گل يك گرم زعفران خشك توليد مي شود.

 

وی با اشاره به اهمیت حمایت ازکشاورزان افزود: پيگيري خريد تضميني محصول بسته بندي، بازاريابي، فروش و صادرات آن،حمايت از توسعه كشت زعفران در قالب تسهيلات كم بهره و بيمه مزارع زعفران می تواند بستر حمایت از کشاورزی استان باشد.
 

حمایت جدی مسئولان از کشت زعفران در لرستان ضروری است

 

با توجه به اینکه هر هزار متر کشت زعفران برای یک خانواده ایجاد اشتغال خواهد کرد و با توجه به معضل بیکاری استان لرستان ضروری است که عموم مسئولان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و حتی مسئولان کشوری در حوزه کشاورزی توجه ویژه ای به توسعه کشت زعفران در استان لرستان و بهره برداری بهینه از ظرفیت های بومی در راستای تقویت تولید و بهبود وضعیت اشتغال مردم داشته باشند.

 
ساختار گیاه زعفران


زعفران با نام علمی ( .Crocus Sativa L ) از خانواده زنبقیان (Iridaceous) گیاهی علفی، چند ساله، بدون ساقه و پیازدار است.


پیاز زعفران از نوع توپر و تقریبا کروی شکل با قطر 3 تا 5 سانتی متر و پوششی قهوه ای رنگ است که در زیر خاک قرار می گیرد. هر پیاز 6تا 9 برگ باریک، نظیر برگ علفهای چمنی تولید می نماید. زعفران از جمله گیاهانی است که تولید بذر نمی کند و بنابراین ازدیاد آن از طریق پیاز (کُرم) صورت می گیرد. پس از کاشت اولیه مدت 7 – 10 سال متوالی محصول می دهد، مرحله کاشت منحصراً در سال اول انجام می گیرد و طی سال های بعد تنها عملیات مربوط به مراحل داشت و برداشت زعفران اجرا می شود.


پیاز زعفران را از موقع خزان بوته زعفران (اوایل خرداد) تا اواسط مهر می توان کشت نمود،اما بهتر هست در اواسط تابستان که هوا و زمین بسیار گرم و درصد رطوبت نسبی هوا فوق العاده کم است و ممکن است پیازها آسیب ببینند، کشت نشود.

کد خبر 1006650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha