واکاوی ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی/ حاج قاسم در عین نظامی گری، یک عنصر فرهنگی بود

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با واکاوی ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی گفت:آنچه که نیاز داریم این است که نسل جوان ما با این شخصیت ها آشنا شوند و رمز و راز موفقیت آن ها را بدانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، سید محمد حسینی سه شنبه شب (2 دی) در نخستین نشست منطقه ای بزرگداشت سردار حاج قاسم سلیمانی، حاج ابوالمهدی المهندس و همرزمان شهیدشان ضمن تشکر از دست اندرکاران این برنامه، گفت: زبان امثال بنده قاصر است از اینکه بخواهم درباره یک شهید والامقام و جلیل القدر سخن بگویم.

 

 

 

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی قم بیان کرد: شهیدی که آوازه او فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران، در منطقه و در سطح جهان مطرح شد و هست و حتی دشمنان و کسانی که در ستیز با ایشان بودند، ناچار شدند به عظمت این سردار اعتراف کنند و اینکه او چه کار و چه هنگامه ای برپا کرد و چگونه توانست به کمک مردم مظلوم عراق و سوریه بشتابد و همینطور تأثیری که در لبنان، فلسطین و در جای جای جهان اسلام داشت اما به هر حال باید به ویژه به نسل جوان افکار و اندیشه های بلند و مکتب حاج قاسم سلیمانی را معرفی کرد.

 

 

 

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه شهید سلیمانی را به عنوان یک مکتب باید دید؛ افزود: ابعاد شخصیت او، مرام و مسلک او، اندیشه و افکار او می تواند راهنمای عمل و یک اسوه و الگوی به تمام معنا در عصر و در زمان ما باشد.

 

 

 

حسینی اظهار کرد: شخصیتی که از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی این افتخار را داشت که به سبزجامگان سپاه پاسداران بپیوندد و در سطوح مختلف تا فرماندهی لشکر ثارالله در دوران دفاع مقدس و بعد هم در منطقه سیستان و بلوچستان و در شرق کشور و در هر جایی که لازم بود از کشور، تمامیت ارضی و مصالح و منافع ملی دفاع کند و بعد هم به عنوان فرمانده سپاه قدس در منطقه نقش آفرینی داشته باشد.

 

 

 

وی با یادآوری جمله اسماعیل هنئیه در مراسم تشییع حاج قاسم در تهران که او را شهید قدس خواند؛ اظهار کرد: آن ها هم به وجود چنین فرزند برومندی از خطه کرمان، از منطقه رابر و روستای قنات ملک افتخار می کنند که اینگونه در سطح جهان مطرح شد.

 

 

 

وزیر اسبق ارشاد در ادامه گفت: آنچه که نیاز داریم این است که نسل جوان ما با این شخصیت ها آشنا شوند و رمز و راز موفقیت آن ها را بدانند و اینکه چگونه یک انسان به ظاهر معمولی و یک جوانی که در یک روزی آمده و خواسته عضو سپاه شود، شاید وقتی ظاهر او را نگاه کردند گفتند که معلوم نیست این مناسب باشد یا نباشد؛ سنخیت دارد یا ندارد؛ اما چنین جایگاهی پیدا می کند که رهبری در نماز ایشان آنگونه اشک از دیدگانشان جاری می شود و بلند بلند گریه می کنند.

 

 

وی ادامه داد: باید رمز و راز این مسئله برای ما کشف شود و به ویژه نسل جوان که در این مسیر حرکت و فداکاری کنند؛ یکی از نکات برجسته زندگی حاج قاسم، پاکی، اخلاص و صداقت ایشان بود و مصداق «مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ» بود و واقعاً این ها صادق بودند و اگر سخنی می گفتند لقلقه لسان نبود و بر آن عهد و پیمان خود استوار، راسخ و مستحکم بودند و اینطور نبود که در سختی ها و در مواقعی که بیم و هراس است، عقب نشینی کنند.

 

 

 

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی خاطر نشان کرد: سردار سرافراز خودش در شرایط سخت عملیات ها و در جنگ ها مدیر بحران بود و بنده به عنوان یک بسیجی و یک سرباز کوچکی برای حاج قاسم شاهد بودم که ایشان چگونه در سختی ها و در شب عملیات، وقتی که خبرهای ناگوار می آمد که فلان فرمانده شهید شده و فلان جبهه با مشکل مواجه شدند، بچه ها را هدایت و مدیریت می کرد؛ این ها کسانی نبودند که وقتی حرفی زدند، عقب نشینی کنند و دقیقاً آنچه که می گفتند عمل می کردند و کمتر هم سخن می گفتند و آن ها مرد عمل و اقدام بودند.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه شهید سلیمانی مصداق بارز آیاتی است که درباره شهدا هست؛ ادامه داد: آیاتی که درباره مومنین، متقین، عبادالرحمان، اولوالالباب هست و هرجا که ویژگی های ارزنده ای در قرآن بیان شده، امثال سردار سلیمانی را می بینید که واجد آن ویژگی ها بودند لذا اینقدر محبوب دل ها شدند و همه در روز تشییع چه در تهران، اهواز، مشهد و چه در کرمان اشک از دیدگانشان جاری می شد و انگار که عزیزترین فرد زندگی خود را از دست دادند.

 

 

 

حسینی بیان کرد: این ها با خدای خود یک عهد و پیمان داشتند و بر آن عهد خود ثابت قدم ماندند و سست عنصر نبودند؛  در صدر و تاریخ اسلام و هم در انقلاب و جنگ داشتیم کسانی که در یک مقطعی در میدان بودند، فداکاری و مبارزه کردند اما بعدها دل به دنیا بستند و تمایلات نفسانی بر آن ها حاکم شد و دچار اعوجاج شدند و مسیر خود را عوض کردند اما اینکه انسان ثابت قدم و استوار باشد بسیار مهم است لذا می گوییم این ها مصداق بارز این آیات کریمه قرآنی بودند.

 

 

 

وی با بیان اینکه مصداق آیه «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» رهپویان راه امام علی(ع) هم می توانند باشند؛ خاطر نشان کرد: ما این را عیناً دیدیم اینکه مردم اینقدر ابراز علاقه می کنند، به خاطر ایمان و عمل صالح است نه اینکه ایشان صرفاً یک ژنرال بود و یا یک چهره شناخته شده بود؛ خیلی از افراد در دنیا معروف هستند اما آیا اینگونه کسانی دارند که دلداده و عاشقش باشند؟ لذا این نکته باید مد نظر باشد که وقتی کسی برای خدا کار کند، خداوند اینگونه پاسخ می دهد و محبت او را در دل ها قرار می دهد و یک اتفاقاتی می افتد که انسان دچار شگفتی می شود.

 

 

 

حسینی ادامه داد: اینقدر مردم در آن روز{روز تشییع} بر سر و سینه می زدند و با اینکه یک سال گذشته اما هنوز داغ ایشان تازه است و هنوز وقتی آدم به چهره نورانی و به تصویر زیبای حاج قاسم نگاه می کند، انگار او را در کنار خود می بیند و نمی خواهد باور کند که او دیگر برنمی گردد و سخن نمی گوید؛ این همان تأثیر شهید و شهادت است که «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا؛ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ» واقعاً این ها زنده و تاثیرگذار هستند.

 

 

 

وی گفت: در شهادت دکتر محسن فخری زاده، یک جمله زیبایی فرزند ایشان گفت که قبلاً هم در شهادت سردار سلیمانی هم گفته شده بود که «اگر استکبار و آمریکا از این شخصیت واهمه و هراس داشت الان از آن شهید باید بیشتر نگران باشد» زیرا تأثیری که او دارد، افکار و اندیشه او و کسانی که در مسیر او گام برخواهند داشت، زیاد است.

 

 

 

وزیر اسبق ارشاد بیان کرد: سردار سلیمانی هم که در طول 41 سال بعد از انقلاب همواره از سنگری به سنگر دیگر و از جبهه ای به جبهه دیگر در حرکت بوده و بسیار تأثیرگذار بود اما بعد از شهادت هم آثار و برکات وجودی او هنوز هست و تأثیر خود را بر برخی ها می گذارد که او را نمی شناختند و یا کمتر آشنا بودند.

 

 

 

وی ادامه داد: بنابراین یکی از نکاتی که در مورد ایشان می توانیم بگوییم این است که تجلی و تجسم برخی از آیات قرآنی بودند؛ به وعده هایی که خدا در قرآن داده کاملاً اعتقاد داشت و نسبت به آن شک و تردید نداشت و کاملاً به وعده های الهی اعتقاد داشت و نمی گفت این ها فقط برای صدر اسلام، در جنگ بدر، خندق و ... بوده است بلکه ایشان اعتقاد داشت که الان هم خداوند یاری و کمک خواهد کرد.

 

 

 

حسینی با بیان اینکه کسی باور نمی کرد سوریه نجات پیدا کند اما امثال سردار سلیمانی رفتند و در صحنه ایستادند و همه معادلات جهانی را تغییر دادند؛ افزود: او اعتقاد به آیه کریمه «إِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا»داشت؛ سردار سلیمانی یک فرد نظامی مانند نظامیان دیگر کشورهای غربی نبود که صرفاً یک جنگجو باشد بلکه ایشان یک مجاهد فی سبیل الله بود و به خاطر خدا بود که پا در رکاب این ماجراها گذاشته و پا در رکاب انقلاب بود و جبهه مقاومت را تقویت و کار می کرد.

 

 

وی بیان کرد: او هم مصداق مهاجر الی الله بود و دائما در هجرت بود و از شهری به شهری، از استانی به استانی، از کشوری به کشوری در حال انجام ماموریت و وظیفه و هم اهل ایمان و هم اهل جهاد بود و هم در پایان 41 سال مبارزه و جهاد فی سبیل الله، اجر و پاداش خود را که شهادت بود دریافت کرد و حیف بود که ایشان بخواهد در بستر و به مرگ عادی از دنیا بروند.

 

 

 

حسینی ادامه داد: بعضی ها به تنهایی شاید کارهای بزرگی انجام دهند اما شما بخواهید یک گردان، تیپ، لشکر و سپاه را و بلکه سپاه چندین کشور را هدایت کنید؛ حشدالشعبی عراق را ساماندهی و آن ها را در مقابل داعش موفق کنید که دفاع و مقاومت کنند و پیروز شوند، کار ساده ای نیست به خصوص در عراقی که چند طایفه هستند و حتی شیعیان و هر طیف و گروهی برای خود برنامه ها دارد اما اینکه این ها بیایند و در کنار حاج قاسم همراهی کنند و یا در سوریه که حزب بعث سوریه آنجا حاکم است که در گذشته اصلاً حرفی از مذهب و دین نمی شود، در جمع آن ها بتواند مانند مجاهد در صحنه نگه دارد و به استقامت، پایداری و مقاومت دعوت کند(این مهم است)

 

 

حسینی خاطر نشان کرد: همه چیز علیه آن ها بود اما بالاخره کسی که بتواند این روحیه ایستادگی را در آن ها بدمد و صبر کنند و «صبرالجمیل» که در قرآن داریم نمونه آن در حاج قاسم سلیمانی است که یک انسان صابر دیگران را هم دعوت به صبر و ایستادگی در سختی ها و مشکلات می کرد و اینکه آدم عزیزترین دوستانش در کنارش شهید و زخمی بشوند، خیلی صبر می خواهد و خیلی ها تحمل این را ندارند اما ایشان اینگونه بود.

 

 

وی در ادامه گفت: خیلی وقت ها صحنه هایی نشان داده می شود که نشان از رأفت، عطوفت و مهربانی ایشان است و این روحیه را ایشان داشت اما در میدان جنگ باصلابت و شجاعت وارد کارزار می شد و در مقابل دشمن «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ» و با صلابت و باعزت اما در جمع مؤمنین و مردم ببینید چه نگاه محبت آمیز داشت اینکه وقتی در خوزستان سیل می آید ایشان نه تنها خودش بلکه ستاد عتبات، حشدالشعبی و نیروهای مختلف را برای کمک به مردم می برد و می گوید «ما همه مدیون این مردم هستیم و هرچه خدمت کنیم باز هم کم است»؛ یعنی اینکه یک انسانی که همیشه در سختی ها، گرفتاری ها و مشکلات یار و یاور مردم و در کنار مردم است.

 

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی بیان کرد: از طرفی «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ» و از طرفی «رُحَماءُ بَینَهُم» بود و کاملاً این ها صدق می کند و یا اینکه در قرآن داریم که «أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ» باز اینجا کاملاً مصداق دارد و با اینکه درباره اولیای خداوند شنیده و خوانده بودیم که انسان هایی جزو اولیاء، عارف و وارسته بودند و وابسته به تعلقات دنیوی نبودند، این رزمندگان و سرداران ما هم مصداق بارز اولیای الهی هستند.

 

 

وی ادامه داد: اهل تهجد، راز و نیاز بودند و در شب های عملیات و در جبهه که بودند اهل معنویت بوده و انسان های وارسته ای بودند اما به این بسنده نکردند و اهل رزم و پیکار هم بودند و در مقابل دشمن اسلحه به دست می گرفتند و اگر آسیبی هم می دیدند و یا اگر دشمن رعب و وحشتی ایجاد کرده و تهدید می کرد، هیچ تراس و واهمه نداشتند و اصلاً ترس در قاموس این ها وجود نداشت زیرا اگر می ترسیدند که نمی توانستند اینگونه فاتح میدان نبرد باشند و یا نمی توانستند بعثی ها را از سرزمین اخراج کرده و تمامیت ارضی کشور را حفظ کنند.

 

 

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: یکی از نکات دیگر اینکه همه اذعان دارند و حتی دشمن هم اذعان دارد؛ توانمندی ایشان به اینکه انگار یک مغز متفکر نظامی است که در سطوح عالی و بحث های نظامی تحصیل کرده و در میدان نبرد آبدیده شده است.

 

 

وی افزود: در کنار اینکه یک انسان نظامی است و باید اسلحه به دست بگیرد و یا دیگرانی که مسلح هستند را هدایت کند و بجنگد و دشمن را از پای به در آورد، گاهی اوقات باعث می شود که دیگر انسان آن رأفت و رقت قلب را از دست بدهد اما ایشان کاملاً آن جنبه ها را هم حفظ می کرد و با این فروتنی و تواضع با همه برخورد می کرد انگار نه انگار که ایشان یک نظامی سطح بالا است.

 

 

 

وزیر اسبق ارشاد ادامه داد: وقتی انسان این شخصیت را می دید، یاد مالک اشتر می افتاد که فرمانده مولی علی(ع) بود اما در کنارش با تواضع و فروتنی بود و اینطور نبود که وقتی در کوچه و بازار می رفت حتی دیگران مثلاً می خواستند آزار و اذیتی بکنند، بر روی آن ها شمشیر بکشد بلکه عبور و گذشت می کرد و اعتنا نمی کرد و مالک اشتر در جایی رجز خوانی می کرد و وارد عرصه می شد که دشمن در مقابلش است و آنجا قدرت و توانمندی خود را نشان می داد لذا حاج قاسم هم اینگونه بود.

 

 

 

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی هیچگاه دچار عجب و غرور نشد، اظهار کرد: متاسفانه افرادی داریم که همین که یک مقدار اقبال مردم را می بینند و مردم به آن ها علاقه دارند، بعد کم کم خودشان را گم می کنند؛ به طور مثال بنی صدر که اولین رئیس جمهور بود دائم می گفت من 11 میلیون رأی آوردم و همین که این تعداد به او رأی دادند این باعث عجب و غرور شد و می گفت من از همه برتر هستم و بعد دیدیم چه سرنوشتی پیدا کرد.

 

 

 

حسینی ادامه داد: یا برخی افراد در دوره های مختلف همین که می بینند مردم به آن ها علاقه نشان می دهند، خود را فراموش می کنند و دچار خود بزرگ بینی  می شوند بعد هم برای خود و جامعه مشکل ایجاد می کنند اما سردار سلیمانی که این همه جایگاه داشت، هیچ موقع وسوسه نشد حتی وقتی به او گفته می شد که کاندیدا شود و وقتی مطرح می شد انگار هیچ تعلق خاطری به این بحث ها ندارد و در عالم دیگری سیر می کرد و خودش را فدایی ملت، مردم و اسلام می دانست و می گفت «ما در جای دیگر مسئولیت و وظیفه داریم».

 

 

 

وی خاطر نشان کرد: جهاد با نفس که گفتند «الْمُجَاهِدُ مَنْ جَاهَدَ نَفْسَهُ فِي طَاعَةِ اللهِ» کاملاً در او معلوم بود و اینکه خداوند در قرآن فرمودند «اِنَّ اللّهَ اشتَری مِنَ المُؤمِنینَ اَنفُسَهُم وَ اَموالَهُم بِاَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ» این ها جان و مال و هرچه داشتند را در راه خدا و در طبق اخلاص گذاشتند و یا اینکه آیه کریمه ای که فرمودند «یَآ أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ؛ ارْجِعِى إِلَى‏ رَبِّکَ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً؛فَادْخُلِى فِى عِبَادِى؛وَادْخُلِى جَنَّتِى» مصداق بارز امام حسین(ع) است اما در عصر خودمان افرادی هستند که این ها هم به این آرامش و طمأنینه رسیدند و سکینه و وقار را هرگز از دست دادند و به سوی معبود خود و به کوی دوست پرواز کردند.

 

 

 

وزیر اسبق ارشاد گفت: واقعأ اگر بگوییم امام خمینی(ره) دارای نفس مطمئنه بود که حرف نادرستی نگفتیم و اگر بگوییم حاج قاسم سلیمانی هم به آن نفس مطمئنه رسیده بود و به این جایگاه رفیع دست پیدا کرده بود، حرف نادرستی نگفتیم و حتماً درست بیان کردیم و واقعا ایشان عاشق شهادت بود و اینکه هدف خدایی بود و هیچ هدف دنیایی در کار نبود و هیچ هدف و بحث دیگری نداشت و مجاهد نستوه بود یعنی کسی که به ستوه نمی آید و خستگی ناپذیر است.

 

 

وی بیان کرد: کار سختی است آدم چندین سال در جبهه حضور داشته باشد اما حاج قاسم نه تنها بعد از دوران دفاع مقدس بلکه تا آخرین لحظه حیات دنیایی در حال جهاد، مبارزه بود و خیلی صبر، استقامت، پایداری و روحیه خستگی ناپذیری می خواهد که انسان رها نکند؛ بعضی ها گفتند لشکر پیروز 41 ثارالله شاید این رمزی بود که حاج قاسم هم 41 سال اهل جهاد و مبارزه فی سبیل الله بود.

 

 

 

حسینی افزود: ایشان به خانواده های شهدا احترام می گذاشت و چقدر از یاران شهیدش نام می برد و در روستا و شهر می رفت و به این ها سر می زد و توجه داشت و فراموش نمی کرد؛ ای کاش که این روحیه در مسئولین ما بود همانطور که مقام معظم رهبری با این همه مشغله می روند و به خانواده شهدا سر می زنند اما برخی ها اینگونه نیستند و توجه نمی کنند.

 

 

 

وی ادامه داد: توصیه ای که امام داشتند «نگذارید خانواده کسانی که در جبهه و جنگ جان نثاری کردند و رزمندگان راه خدا بودند، بعدا" در زندگی روزمره گرفتار شوند» اما متاسفانه بعضی از مسئولین می بینیم که آنگونه که باید و شاید وظیفه خود را انجام ندادند اما حاج قاسم نه تنها به رزمندگان و خانواده های شهدا در ایران بلکه در کشورهای دیگر هم توجه می کرد و در همین لشکر ثارالله، پیشکسوتان را جمع کرده و صحبت می کرد.

 

 

 

وزیر اسبق ارشاد اظهار کرد: در مورد اینکه خاطرات رزمندگان ثبت و ضبط شود، ایشان موسسه (حماسه) ثارالله را در کرمان راه اندازی کردند و بعد در سطح کشور الگو شد که همه افرادی که درباره شهدا و رزمندگان اطلاعاتی دارند، بیان و ثبت و ضبط شود و این ها برگ های زرین و درخشان تاریخ انقلاب اسلامی است و باید بماند و آیندگان بدانند و ببالند و مباهات کنند بر چنین افرادی که خدمت کردند.

 

 

 

وی خاطر نشان کرد:  یک جنگ نرم هم داریم و باید نخبگان، اساتید، هنرمندان، روحانیون و رسانه ها و ...آشنا شوند و بدانند و بعد در کشور خودشان صحبت و بحث کنند و یا فعالیت های دیگری که در عراق، لبنان و ... بود، ایشان راه را باز کرده و راهنمایی و اشاره می کردند.

 

 

 

حسینی گفت: ما ایشان را تک بعدی نبینیم و واقعاً یک جامعیت بی بدیلی داشت و در عین اینکه یک عنصر نظامی هست اما یک عنصر فرهنگی است و اینکه توجه کند که کتاب «آن 23 نفر» نوشته می شود، بعد تبدیل به یک فیلم سینمایی شود و توصیه مقام معظم رهبری که یک ایده، یک فکر و یک اندیشه وقتی ماندگار می شود که در قالب زیبای هنر جلوه پیدا کند و ایشان به این مسائل عنایت و توجه داشت و یا اینکه شبکه های رسانه ای در کشورهای مختلف باشد و جبهه مقاومت بتواند حرف خود را به دنیا برساند و پیام خود را بگوید و اینطور نباشد که آن ها روایت خود را هر طور که دوست دارند مطرح کنند و اتحادیه رادیو و تلویزیون های جهان اسلام یک مصداقی در این باره است.

 

 

 

وی در ادامه افزود: ایشان بقية السیف و یادگار دوران دفاع مقدس بود و اگر جوان ها می خواستند با شهیدان همت، باکری، زین الدین و دیگر شهدای بزرگوار آشنا شوند، می شد حاج قاسم را به آن ها نشان داد؛ دائماً در صدد تهذیب نفس بود و به هیچ مرحله ای بسنده نمی کرد و انسان کامل همین است و حتی شنیدم در روزهای آخر عمر باز کتاب «انسان کامل» شهید مطهری را مطالعه می کردند که بالاخره نکته ای از چشمشان باز نماند و موارد را مد نظر داشته باشند و واقعاً هم یک مصداق انسان کامل در عصر ما بود و ایشان اسوه و الگو بود و اینکه انسان می تواند برتر از ملائک و فرشتگان شود، نمونه های آن همین شخصیت ها بودند.

 

 

 

وزیر اسبق ارشاد اظهار کرد: یک انسانی که اینقدر اخلاص، شجاعت و ... دارد و دارای سجایای اخلاقی بوده و اینقدر پرکار و وقت گذار است و این ها باعث می شود که یک انسانی چنین جایگاه والایی را داشته باشد و ایشان توجه به مطالعه و تحقیق داشت که آشنا باشد و تحلیل کند و واقعاً یک انسان بادرایت و با تدبیر بود و این طور نبود که فقط زور بازو و نظامی گری باشد و یا فکر کنیم که جمهوری اسلامی پول خرج می کند تا بتواند دل ها را فتح کند و سرزمین ها را آزاد کند، نه اینگونه نبود.

 

 

وی ادامه داد: بله آمریکا می تواند بیاید 7 تریلیون دلار هزینه کند اما ما این ها را نداشتیم اما در کنار آن تدبیر، تعقل، اندیشه و فکر بوده و البته خدا هم کمک می کند و طبق آیه قرآن که فرمود «اگر کسی پارسایی پیشه کند خداوند راه ها را به خوبی باز می کند».

 

 

حسینی خاطر نشان کرد: ایشان چون حرفی که می زد از روی اخلاص بود دیگران را هم تحت تأثیر قرار می داد و اینکه آدم بتواند برود یک انسان قدرتمند و شخصیتی مانند پوتین را مجاب و متقاعد کند که بیاید در سوریه و از جبهه مقاومت حمایت کند، هم جنبه نظامی و هم آثار روانی و آثار سیاسی در سطح جهان داشت که این کار بزرگی بود و یا در قضیه کردستان عراق که می خواست تجزیه شود، ایشان بدون اینکه لشکر با خود ببرد و جنگ و درگیری و نزاعی راه بیندازد، رفت و فقط با این ها صحبت کرد؛ حالا چه گفت این اسناد باید بعداً منتشر شود.

 

 

وی ادامه داد: به هر حال ایشان یک سابقه ای در گذشته داشت و رزمندگان ما ارتباطاتی با کرد مسلمان داشتند و در مواقع سختی و خطر چه در دوران صدام و چه در دوران داعش کمک هایی به این ها کرده بودند و همین آمریکایی که از خلق کًرد، قومیت ها و طوایف می گوید، وقتی داعشی و تکفیری ها آمدند قلع و قمع کنند، تنها کسی که بلافاصله به کمک آن ها شتافت، حاج قاسم سلیمانی بود و این سابقه باعث می شود که وقتی می رود و با آن ها صحبت می کند، این سخن تأثیر بگذارد و بدون هزینه خیلی از فتنه ها و آتش فتنه را خاموش بکند و آبی بر این آتش شود.

 

 

 

وزیر اسبق ارشاد گفت: کسی که برای خدا هست، خداوند هم یک جذبه و ابهت در او قرار می دهد که دیگران تحت تأثیر قرار می گیرند و شنیدید که وقتی که آمریکایی ها و سازمان سیا به ایشان نامه می نویسند، حتی حاضر نمی شود نامه را باز کند و اینقدر بی اعتنا به قدرت های جهانی بود.

 

 

 

وی بیان کرد: یک تعبیری مقام معظم رهبری در باره ایشان داشتند که فرمودند «ایشان نوعدوست بود» ما در تعبیری از مولا علی(ع) داریم که می فرمایند «قلبت مالامال و سرشار از محبت و رأفت نسبت به مردم باشد» و بعد تقسیم بندی می کنند و می فرمایند که «از دو گروه خارج نیستند؛ یا برادر دینی تو هستند موحد و مسلمان هستند و باید این رأفت را نسبت به ان ها داشته باشی و یا ممکن است مسلمان و موحد نباشند اما انسان باشند و هم نوع هستند»؛ حاج قاسم مظهر و نماد وحدت بود.

 

 

 

حسینی ادامه داد: با علما، نخبگان، بزرگان و ... طوایف و قومیت ها و مذاهب گوناگون و حتی غیر مسلمان ها می نشست و مورد حمایت ایشان بودند و اینکه مثلاً ایزدی ها و مسیحی ها وقتی از حاج قاسم تجلیل و تقدیر می کنند به خاطر اینکه ایشان آن ها را از چنگال داعش بی رحم، قسی القلب و جنایتکار نجات داد و این نکته مهمی است که دیگران هم باید به این مسئله توجه کنند.

 

 

 

وی در ادامه به نکاتی دیگر از شخصیت سردار سلیمانی اشاره کرد و افزود: نکته دیگری که کاملاً در زندگی ایشان می تواند برای همه الگو باشد، احترام و اکرامی که ایشان نسبت به پدر و مادر داشتند و شنیده اید که چقدر خضوع، خشوع و تواضع در مقابل آن ها {پدر و مادر} داشت و همین ها باعث عنایت خداوند می شود و باعث می شود که انسان اینگونه محبوب دل ها شود.

 

 

 

وزیر اسبق ارشاد خاطر نشان کرد: ایشان همیشه یک تبسم و لبخند ملیح بر چهره داشت که این یکی از ویژگی های مومن است و اینطور نیست که وقتی آدم قیافه طرف را ببیند عبوس بوده و اخم دارد، یاد همه گرفتاری ها و بدبختی ها بیفتد بلکه ایشان یک تبسمی در چهره داشت که وقتی آدم می دید شاد می شد و غم و غصه ها فراموش می شد.

 

 

 

وی ادامه داد: ایشان در این روزهای پایانی عمر خود در جمع ها و جلسات حلالیت می طلبیدند انگار خودشان را آماده می کنند و اینکه به قم می روند و در نزد مراجع و علما می گویند «شما گواهی بدهید و بر روی کفن من بنویسید» نشان می دهد که کسی مهیای سفر آخرت است.

 

 

 

حسینی با بیان اینکه جوانان و نوجوانان وصیت نامه حاج قاسم را بخوانند و البته مسئولین و مردم هم هر چه بخوانند، بسیار می تواند مفید و موثر باشد، گفت: ایشان کارهای بزرگی را انجام داد و آغاز گر آن ها بود و نمونه های بسیاری است که ایشان پایه گذار بوده به طور مثال موزه جنگ و دفاع مقدس در کرمان با ابتکار حاج قاسم و اهتمام و عنایت و همت ایشان برپا و بعد الگویی در استان های دیگر شد و برای راه اندازی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هم اقدام کردند.

 

 

 

وی افزود: آن تعبیری که شهید بهشتی داشتند که فرمودند «ما شیفتگان خدمت هستیم نه تشنگان قدرت» امثال حاج قاسم این روحیه را داشتند و یا اینکه شهید بهشتی فرمودند که «باید اینگونه باشیم؛ جاذبه حداکثری و دافعه حداقلی» حاج قاسم همه را مجذوب خود می کرد و هم با خلق و خوی، با اخلاق، روحیه فداکاری، گذشت، ایثار، شهادت طلبی و با رفتار مناسبی که با دیگران داشت، خیلی مهم است و هیچ کس را دفع نمی کرد مگر اینکه برخی ها خودشان خیلی دلشان تیره و تار بود که امثال آنان به سمت او نمی رفتند و گرنه خیلی ها بودند که حتی تقید و پایبندی مذهبی هم نداشتند اما شیفته حاج قاسم بودند.

 

 

وزیر اسبق ارشاد ادامه داد: انسان فطرتاً علاقمند است به کسانی که ایثارگر و فداکار هستند و دنبال منافع شخصی و خودخواه نیستند و دارای کمالات هستند و حاج قاسم را اینگونه نه تنها در ایران بلکه در کشورهای مختلف دوست می داشتند.

 

 

 

وی افزود: شهادت ایشان در عراق اتفاق افتاد و به همراه ابوالمهدی المهندس به شهادت رسید و خون این دو سردار در هم آمیخته شد ببینید که خیلی از فتنه ها را از بین برد و عده ای چقدر این دنبال بودند که بین ایران و عراق را بهم بزنند و مسئله ایجاد کنند زیرا در عراق هنوز وابستگان به ارتش بعث و صدام و ... حضور دارند و چقدر سعودی ها سرمایه گذاری کردند که آنجا جنگ داخلی راه بیندازند و مشکل ایجاد کنند اما این شهادت چقدر آثار و برکات داشت.

 

 

 

حسینی اظهار کرد: چقدر چهره پلید رئیس جمهور امریکا، ترامپ را و ... رسوا کرد که این جنایت را کردند و کسی که قهرمان مبارزه علیه تروریست بود و کسی که ملت های عراق و سوریه را نجات داد، به شهادت رساندند و بعد با گستاخی و جسارت اعلام کردند چگونه دم از حقوق بشر می زنند؟ چگونه دم از صلح و امنیت و دوستی می زنند؟ کسانی که اینگونه دستشان به خون یک انسان پاک، مجاهد و قهرمان آغشته است.

 

 

 

وی خاطر نشان کرد: اگر حشدالشعبی عراق شکل گرفت و اگر در فلسطین ایستادند و تبدیل شدند به کسانی که در مقابل هجمه رژیم صیهونیستی پاسخ می دهند، همه به خاطر فداکاری های امثال سردار سلیمانی بود؛ یک زمانی وقتی که صیهونیست ها به غزه حمله می کردند، این ها با سنگ می توانستند جواب بدهند اما الان با خمپاره و موشک پاسخ آن ها را می دهند و این مسئله بسیار مهمی است و آن ها خودشان را مدیون حاج قاسم می دانند.

 

 

 

وزیر اسبق ارشاد ادامه داد: در جنگ 33 روزه که داستان مفصل است و از زبان ایشان شنیده اید که چکار کردند؟ و اینکه ایشان در سختی و بحران ها به بقیه روحیه می داد و حضور ایشان اصلاً مایه دلگرمی بود و اینکه مثلاً در سوریه برخی شهرها در محاصره بودند اما وقتی می دانستند حاج قاسم از آن ها حمایت می کند دلگرم می شدند و یا در بین آن ها حضور پیدا می کرد و آن ها به وجد می آمدند و عزمشان جزم می شد بر اینکه مقاومت کنند، بایستند و مبارزه خود را ادامه دهند.

 

 

 

وی گفت: به هر حال ایشان یک عمر به ایران، اسلام، جبهه مقاومت و مردم منطقه فداکاری و خدمت کرد و انگار که یکپارچه نور، اخلاص، پاکی، صفا و معنویت شد لذا می بینید که رهبر فرزانه انقلاب چنین واکنشی نشان می دهند و اینقدر در ماتم ایشان اندوهگین می شوند.

 

 

 

حسینی با بیان اینکه امیدواریم که ما امثال حاج قاسم را همواره الگوی زندگی قرار دهیم، بیان کرد: برخی ها می گفتند ما فلان کار را کردیم و باید از سفره انقلاب یک بهره ای ببریم و دنبال منافع خود بودند اما حاج قاسم هیچگاه چنین نکاتی را نه بر زبان جاری و نه از ذهنش خطور می کرد که بخواهد دنبال منافع و غنایمی برای خود باشد، از این همه تلاش و فداکاری که کرد.

 

 

 

وی خاطر نشان کرد: او مرد میدان های سخت بود و هر کجا گرفتاری و مشکلی بود حاج قاسم حضور پیدا می کرد و اینکه گفتند «برترین اعمال، سخت ترین و دشوار ترین آن ها هستند» واقعاً اینگونه اهل عمل بود و چنین رفتاری داشت.

 

 

 

 

وزیر اسبق ارشاد ادامه داد: امیدوارم درباره مکتب حاج قاسم که ستاد ایشان کار می کنند، همه افرادی که خاطراتی درباره ایشان دارند، همه ثبت و ضبط شود و این قهرمان تاریخ انقلاب ما، فرزند برومند ایران عزیز، دست پرورده امام و رهبر فرزانه به عنوان یک الگو برای همه بماند.

 

 

وی با اشاره به اینکه توصیه حاج قاسم این بود که انسان از ولایت و رهبری جدا نشود و عاقبت به خیری را در این می دانستند، افزود: ما بزرگانی را داشتیم که دچار لغزش شدند اما حاج قاسم یک لحظه تردید به خود راه نداد و در فتنه سال 88 ایشان موضع گرفت و با وجود اینکه سعی می کرد در قضایای داخلی از جناح ها دفاع نکند زیرا فراجناحی بود اما وقتی که اساس انقلاب و عده ای که در رکاب امام و در انقلاب بودند اما مشکل ساز و بحران ساز در کشور شدند و در غربی ها طمع ایجاد کردند که بعدها تحریم ها را انجام دادند، ایشان دیدیم که در آن ماجراها موضع گرفت و دائماً این را تاکید می کرد که «پیوند خود را با ولایت سست نکنید و گوش به فرمان باشید که این مایه عاقبت به خیری شما خواهد بود».

 

 

 

بر اساس گزارش شبستان؛ سلسله نشست های منطقه ای بزرگداشت سردار حاج قاسم سلیمانی، حاج ابوالمهدی المهندس و همرزمان شهیدشان با محوریت ابعاد رسانه ای ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی، بررسی ابعاد منطقه ای و بین المللی شهادت سردار سلیمانی، بررسی ابعاد شخصیتی و اجتماعی سردار سلیمانی، روایتگری رشادت های مدافعان حرم با محوریت سردار سلیمانی و  بررسی شکل گیری و آینده جبهه مقاومت اسلامی در منطقه طی روزهای دوم تا هفتم دی ماه و به همت معاونت تربیت و آموزش فضای مجازی بسیج استان های کرمان، سیستان و بلوچستان و یزد در فضای مجازی برگزار می شود.

کد خبر 1006835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha