مخالفت مجلس با حذف ماده مربوط به تعریف رجال مذهبی و سیاسی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهادی در مورد تعیین نحوه‌ اعتقاد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به ولایت فقیه مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، در ادامه جلسه علنی امروز چهارشنبه (3آذر)مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ،مهرداد ویس کرمی نماینده  مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی ، پیشنهادی را در اصلاح ماده ۲ این طرح مطرح کرد که اشتهار به ثبات در اعتقاد به امامت و ولایت و التزام عملی به آن در گفتار، نوشتار و رفتار سیاسی به عنوان معیارهای رجال مذهبی پیش‌بینی شود.

وی ادامه داد: خیلی‌ها در این باره می‌گویند به دلیل این‌که ولایت فقیه در قانون اساسی آمده آن را قبول داریم اما این اعتقاد  نیست بلکه از سر اجبار است.

نماینده خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی اضافه‌ کرد: عقیده یک بحث درونی است و قابل سنجش  نیست، لذا ما التزام عملی آوردیم که سنجش‌پذیر باشد.

در ادامه پیشنهاد به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد که نمایندگان با آن مخالفت کردند.

در ادامه بررسی این طرح محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه پیشنهاد حذف ماده ۲ این طرح را مطرح کرد که در آن احراز شروط مربوط به معیارهای رجال مذهبی و سیاسی کاندیداهای ریاست جمهوری تعریف شده است.

وی ادامه داد که تعریف معیارهای رجال مذهبی و سیاسی برعهده شورای نگهبان است و ما با این کار انگار داریم در کار شورای نگهبان دخالت می‌کنیم.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رییس مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این پیشنهاد اظهار کرد: ماده اصلی این طرح ماده ۲ یعنی تعریف رجال مذهبی و سیاسی است. با نگاهی به انتخاب جریان تشکیل دولت‌ها و انتخاب رییس جمهورها و علاوه بر آن مشکلات و انحرافات رییس جمهورها در دوران کاری‌شان می‌توان به دقیق نبودن خصوصیات ذکر شده در ماده ۲ در روسای جمهور پی برد.

وی ادامه داد: بسیاری از آنها علی‌رغم داشتن سابقه مدیریت و مسئولیت‌های کلان، فاقد راهبرد و بینش اعتقادی دقیق بوده و نسبت‌شان با آرمان‌های انقلاب اسلامی و اصول اعتقادی‌شان و همچنین ولایت فقیه روشن نبوده است و اینها باعث مشکلات در کشور شده است.

محمدجواد کولیوند معاون پارلمانی وزیر کشور نیز با اعلام مخالفت دولت با این پیشنهاد گفت: مجلس با این مصوبه در کار شورای نگهبان دخالت می‌کند.

همچنین در ادامه نمایندگان با پینشهاد مهرداد ویس کرمی در مورد ضرورت اشتهار به استقامت فکری در اندیشه ناب اسلامی برای داوطلبان حضور در انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند.

وی گفت: ما چگونه می خواهیم اعتقاد به ولایت فقیه را اثبات کنیم؟، بعضی از افراد دچار دگردیسی می شوند مثلا برخی از کسانی که در تسخیر لانه جاسوسی بودند امروز حتی منکر مبارزه با آمریکا هستند. کاندیداهای ریاست جمهوری باید استقامت فکری داشته باشند. فردی که ثبات عقیده ندارد نمی تواند رئیس جمهور شود. ما نباید در تاریکی تیری بیندازیم بلکه باید عمل و رفتار کاندیداها را در کتب و گفتار و نوشتار آنها بررسی کنیم.

همچنین در ادامه محمدحسین فرهنگی  پیشنهادی مبنی بر حذف ماده ۳ این طرح مطرح کرد که با مخالفت مجلس روبرو شد.

محمدحسین فرهنگی در توضیح پیشنهاد خودگفت: در این ماده ایرانی الاصل بودن تنها به این صورت تعریف شده که فقط پدر و مادر تابعیت ایران داشته باشند در حالی که این گونه نمی باشد و کسانی که پدر و مادر آنها تابعیت ایران را دارند اما نسلهای قبل آنها ایرانی نیستند امکان حضور در انتخابات را ندارند. در ابتدای انقلاب نیز فردی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بود که در گذشته به ایران مهاجرت داشته است اما حضرت امام به صراحت تشخیص داد که صرفا پدر و مادر تابعیت ایران را داشته باشند، کافی نیست.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر تعریف ایرانی الاصل بودن و شرایط تابعیت در ماده یک این طرح تصریح شده است و نیازی نیست ما مجددا آن را مطرح کنیم.

محمدجواد کولیوند معاون پارلمانی وزیر کشور در موافقت با این پیشنهاد گفت : حذف ماده سه تاثیری در کل این طرح ندارد، چرا که شرایط تابعیت در تبصره این ماده ذکر شده و در خصوص ایرانی الاصل بودن نیز در قانون قضایی تعریف وجود دارد و وجود این ماده برای این طرح چندان جالب نیست و ما نیز موافق حذف آن هستیم.

محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیزدر این رابطه گفت : ما باید ایرانی الاصل بودن و بحث تابعیت را در این قانون روشن کنیم و با حذف آن کاری جلو نمی رود ما موافق هستیم که اصلاحاتی صورت بگیرد اما با حذف آن مخالف هستم.

کد خبر 1006894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha