پساب رها شده در رودخانه شاهرود برای مصارف دام و طیور مشکلی ندارد

قندهاری با اشاره به اینکه بر اساس شاخص های آلودگی فاضلاب، آب رهاشده از تصفیه خانه شهرستان بیرجند در مسیر رودخانه شاهرود خوسف هیچ آلودگی ندارد، گفت: این آب برای مصارف دام و طیور مشکلی ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خوسف، «احمد قندهاری» امروز (3 دی) در شورای حفاظت از آب شهرستان خوسف، اظهار کرد: شهرستان خوسف بیش از 10 درصد کسری مخزن استان خراسان جنوبی را دارد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: شهرستان خوسف گرچه مساحت زیادی دارد اما به لحاظ مراکز جمعیتی، محدوده کمی دارد که نشان می دهد درصد آسیب پذیری شهرستان خوسف نسبت به استان در خصوص شرایط آبی زیادتر است.

 

وی با بیان اینکه منابع آبی در اختیار خوسف بسیار شور هستند، بیان کرد: اگر ملاحظه نکنیم این منابع آب شور منابع آب محدود شیرین را تهدید می کند اما اگر ملاحظه کنیم به عنوان منبع آبی می توان از آن استفاده کنیم.

 

وی تصریح کرد: در حوزه تأمین آب روستاها آمادگی کامل داریم تا در خدمت شهرستان خوسف باشیم، چراکه تلاش ما این است که در سال جاری و در سال 1400 تعداد روستاهای تانکری را به نصف برسانیم.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان این مطلب که زیبنده جمهوری اسلامی و مردم نجیب استان نیست که با تانکر آب خود را تأمین کنند، افزود: رفع مشکلات شهرستان در حوزه آبرسانی از همین امروز شروع می شود.

 

قندهاری با اشاره به آبرسانی سیار به 56 روستای شهرستان خوسف، ادامه داد: با کمک فرماندار شهرستان، می توانیم این تعداد را به صفر و یا به حداقل ممکن برسانیم، برای اختصاص اعتبارات در بحث آب شرب به خوسف کمک خواهیم بود و از موضوع تنش آبی سعی می کنیم اعتباراتی را با نگاه مثبت وزارت نیرو دریافت کنیم.

 

به گفته وی، جمعیت متغیر شهرستان خوسف کمتر از جمعیت ساکن آن نیست و در مناطق ییلاقی و اواخر هفته ها با موضوع کم آبی در روستاهای خوسف مواجه ایم لذا در این خصوص تمهیداتی را باید اندیشید.

 

وی با اشاره به خط انتقال آب مختاران به بیرجند، گفت: برای شهر خوسف از این محل، سهمی در نظر گرفته شده است و این پروژه را پیگیری خواهیم کرد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوزه تخصیص آب شرب هرجا به جمع بندی برسیم کمک 100 درصدی خواهیم کرد، گفت: هرکاری که وزارت نیرو در حوزه حفاظت از آب انجام می دهد یک ریال هم منفعت ندارد بنابراین برای خالی کردن مسیر رودخانه ها از هیچ تلاشی دریغ نمی کنیم چراکه جان مردم، خط قرمز ما است و چنانچه کسی در مسیر رودخانه به خاطر کم کاری همکاران آب منطقه ای به خطر بیفتد گناه نابخشودنی است.

 

وی خط قرمز دیگر وزارت نیرو را نصب کنتورهای هوشمند عنوان و تصریح کرد: با همکاری فرماندار باید کنتورهای هوشمند برای چاه های صنعتی خوسف تا پایان بهمن ماه نصب شود.

 

وی در پایان جلسه بر موضع پر  چالش پساب خروجی تصفیه خانه شهرستان بیرجند به رودخانه شاهرود اشاره کرد و گفت: این پساب که در روخانه شاهرود جاری و رها شده پسلاب آلوده ای نیست.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه آب رهاسازی شده آنالیز می شود، ادامه داد: آب پساب در منطقه خوسف به مراتب از آب خروجی ابتدای تصفیه خانه بیرجند پاک تر است، آب رهاسازی شده بر اساس پارامتر سنجش آلودگی فاضلاب (BOD) همانند آب سطحی و آب رودخانه است.

 

قندهاری تصریح کرد: به لحاظ شاخص های آلودگی فاضلاب؛ آب رهاسازی شده، آب آلوده ای نیست و کف موجود در پساب طبیعی است و آلودگی زیست محیطی ندارد.

 

وی بیان کرد: از آب چاه های خوسف و آب فاضلاب؛ آزمایش گرفته شده و مشخص شده که آب پساب به مراتب از آب چاه موجود در منطقه خوسف برای کشاورزی سالم تر است، اما ما باید پساب را سر و سامان دهیم و شورای حفاظت باید همکاری کند.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: بخشی از آب پساب تصفیه خانه شهرستان بیرجند برای صنعت خوسف در نظر گرفته شده است، چراکه تخصیص جدیدی برای بخش صنعت نداریم.

 

قندهاری ادامه داد: بخشی از آب برای فضای سبز در نظر گرفته شده و می تواند جایگزین آب های کشاورزی باشد، لذا از تمام کسانی که می توانند از این پساب در حوزه کشاورزی استفاده کنند تقاضا داریم درخواست خود را ظرف دو هفته به آب منطقه ای اعلام کنند.

 

 

 

 

کد خبر 1007095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha