خدمات دفاتر آیت الله جوادی آملی در ایام کرونا/ تدارک برنامه های ویژه ایام فاطمیه

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی با اشاره به خدمات دفاتر آیت الله جوادی آملی در ایام کرونا، گفت: مجالس روضه و عزاداری و بیان معارف اهل بیت علیهم السلام به صورت مجازی در ایام فاطمیه برگزار می شود.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف:‌ با گذشت بیش از یک سال از شیوع کووید ۱۹، شاهد پیامدها و آثار زیادی از ویروس کرونا بر زندگی فردی و اجتماعی خانواده های ایرانی بوده ایم. سبک زندگی، مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و آموزش همه تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و محدودیت های ناشی از اعمال پروتکل های بهداشتی دستخوش تغییرات زیادی شده است.

 

تعطیلی برخی مشاغل، تحمیل هزینه های تامین اقلام بهداشتی، مواد ضدعفونی و ماسک بر سبد خانوارها، اعمال محدودیت های تعاملی باعث شده است تا معیشت خانواده های کم بضاعت و اقشار آسیب پذیر جامعه بیش از گذشته تحت تاثیر مسائل اقتصادی قرار گیرد. به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه ها و حوزه های علمیه، برنامه های آموزشی حضوری را به صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می کنند. برنامه های فرهنگی و مذهبی و مناسبتی نیز تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است و برنامه های مذهبی و کلاس های درس اخلاق علما و مراجع تقلید نیز به صورت مجازی و آنلاین برگزار می شود. در کنار برگزاری برنامه ها و درس اخلاق و درس خارج فقه، کمک های مومنانه ای نیز از سوی دفاتر مراجع تقلید انجام می شود. دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی یکی از مجموعه هایی است که در روزهای سخت کرونا، در کنار طرح مباحث علمی و دینی و فقهی، به کمک های مومنانه به طلاب و اقشار کم بضاعت جامعه می پردازد.

 

با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام والمسلمین «سید محمد شهیدی» مدیر اجرایی و امور استان های دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی گفتگو کرد که در ادامه می خوانید: 

 

درخصوص نحوه برگزاری جلسات اخلاق، درس خارج فقه و اصول و تفسیر قرآن آیت الله العظمی جوادی آملی در ایام کرونا توضیح دهید؟

تدریس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی پس از  سالها تدریس به پایان رسیده است و در این مدت کل قرآن کریم تفسیر شده است و امسال تفسیر گفتاری ندارند. درس خارج فقه معظم له مبحث نکاح به پایان رسیده و مبحث ارث را تدریس می نمایند.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی جلسات خارج فقه و اخلاق آیت الله  العظمی جوادی آملی از طریق سامانه آموزش اسراء و تلویزیون اینترنتی اسراء برگزار می شود و جلسات به صورت زنده پخش می شود. که از طریق سامانه مجازی کاربران می توانند درس معظم له را به صورت زنده و آنلاین و در دو فرمت صوتی و تصویری از لینک های سایت وب تی وی تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس  tv.esra.ir و سامانه آموزش مجازی به آدرس  https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli قابل مشاهده است.

 

نحوه شرکت طلاب و یا اقشار مختلف مردم در جلسات اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی چگونه است؟

 به رغم علاقه مندی طلاب و اقشار مختلف مردم برای شرکت در جلسات اخلاق و خارج فقه به صورت حضوری و بهره مندی از بیانات ایشان برای رعایت پروتکل های بهداشتی کلاس های درس به صورت مجازی برگزار می شود و به دلیل وضعیت موجود حاصله از ویروس کرونا، تمامی دروس فقط به صورت آنلاین بوده و حضوری برگزار نخواهد شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی نیز کلاس های درس و خارج فقه برگزار می کنند، درخصوص برنامه های ایشان و نحوه برگزاری و شرکت طلاب در این کلاس ها توضیح بفرمایید؟

همچنین دروس حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در سال تحصیلی 1399-1400 شامل اسفار (جلد9)، خارج فقه(اجتهاد و تقلید)، شواهد الربوبیه و درس اخلاق می باشد. لینک پخش زنده درس اسفار استاد به آدرس https://el.esra.ir/ch/falsafe-asfar-jelde9 می باشد و لینک پخش زنده درس خارج فقه استاد https://el.esra.ir/ch/kharejfegh-ejtehad-taghlid و لینک پخش زنده درس _شواهد الربوبیه استاد به آدرس https://el.esra.ir/ch/falsafe-shavahedalrobobiyh و لینک پخش زنده درس اخلاق استاد به آدرس https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi می باشد و علاقه مندان می توانند با مراجعه به آدرس های فوق در کلاس ها و جلسات اخلاق شرکت کنند.

 


درخصوص کمک های مومنانه و اقدامات انجام شده در شرایط کرونا توسط دفاتر آیت الله العظمی جوادی آملی در سطح کشور توضیح دهید؟

در خصوص کمک های مومنانه و اقدامات انجام شده در شرایط کرونا توسط دفاتر آیت الله العظمی جوادی آملی در سطح کشور نیز باید بگویم دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی در قم و 12 دفاتر دیگری که در سایر استان ها داریم در کنار سایر اقشار مردم در کمک های مومنانه حضور فعال داشته اند. با توجه به وضعیت اقتصادی خاص و شرایطی که کرونا به وجود آورده است تلاش کرده ایم تا به اقشار مختلف مردم کمک هایی انجام دهیم. در دفتر قم چندین مرحله کمک های مومنانه انجام شده است و دفاتر معظم له در شهرستان ها نیز هر کدام حداقل چندین مرحله کمک های مومنانه در بین اقشار کم درآمد جامعه توزیع کرده اند.

 

با توجه به اینکه در ایام فاطمیه قرار داریم و شرایط خاص است، برنامه های عزاداری ویژه ایام فاطمیه چگونه برگزار خواهد شد؟

درخصوص ایام فاطمیه مراسم مذهبی نیز تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی قرار گرفته است؛ بنابراین امسال مراسم ها و برنامه های ایام فاطمیه به صورت مجازی برگزار می شود. برنامه های تبلیغی و فرهنگی به صورت مجازی اعم از برگزاری برنامه های  کتابخوانی نظیر (فاطمه اسوه بشر) ، (زن در آیینه جلال و جمال ) از آثار معظم له ، برگزاری مجالس روضه و عزاداری و بیان معارف اهل بیت علیهم السلام  از جمله برنامه هایی است که به صورت مجازی در ایام فاطمیه برگزار خواهد شد و مردم و دوستداران اهل بیت علیهم السلام می توانند از طریق سایت اسراء و تلویزیون اینترنتی اسراء در این مراسم ها شرکت نمایند.

 

کد خبر 1007120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha