آرزوی شیرین فرزندآوری و مانع بلند هزینه درمان ناباروری

سد بزرگ هزینه درمان ناباروری مانع رسیدن به آرزوی شیرین فرزندآوری برای زوج های نابارور شده است.

خبرگزاری شبستان، گرگان- داود خاندوزی؛ پزشکان و متخصصان اعتقاد دارند درمان ناباروری مستلزم صبوری است و زوج نابارور نباید انتظار داشته باشند که در همان بار نخست به نتیجه برسند و اگر صبور و همدل باشند و ناامید نشوند و درمان خود را تکرار کنند قطعا به نتیجه خواهند رسید.

 

اما این ناامیدی نیست که بسیاری از زوج های نابارور را از پا در می آورد بلکه هزینه های گزافی که درمان ناباروری برجای می گذارد برای بسیاری از زوج ها کمرشکن است و تقریبا سد بزرگ هزینه درمان ناباروری مانع رسیدن به آرزوی شیرین فرزندآوری برای آنها می شود.

 

با وجود این هزینه های گزاف و شانس 30 درصدی در درمان ناباروری به شکل IVF و در حالی که در نظر گرفتن پوشش بیمه ای باید برای هر بار IVF زوج نابارور 6 میلیون تومان بپردازد بسیاری از بانوان در تلاش هستند که با درمان ناباروری حس مادر بودن را تجربه کنند.

 

برخی نیز که توان پرداخت این هزینه ها را ندارند از روش «iui » استفاده می کنند که در این نوع درمان شانس باروری تنها 10 درصد است ولی تنها خانواده ها یک میلیون تومان هزینه می پردازند.

 

با توجه به اینکه در استان گلستان میزان تولد نوزادان با میزان جایگزین جمعیت همخوانی ندارد و مقداری کمتر است اما مسئولان در تلاش هستند با ارائه بسته پیشنهادی به وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه مشکلات زوج های نابارور را کمتر کنند و شاید یکی از راهکارهایی که می تواند در این مسیر ایجاد کرد به وجود آوردن بیمه تکمیلی برای بانوان باردار است که 90 درصد از هزینه های آنها جبران شود.

 

*علت ناباروری ۶۰ درصد در آقایان و ۴۰ درصد در بانوان است

«حسین زنجانی» در این خصوص می گوید: بیمه تامین اجتماعی براساس قوانینی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین کردند تعهدات خود را عملی می کند و برای حمایت از بانوان شاغل 6 ماه مرخصی زایمان در نظر می گیرد.

 

مدیرکل تامین اجتماعی گلستان ادامه داد: به صورت سالانه 800 هزار مورد از موالد کشور کاهش پیدا می کند و از هر پنج زوج ایرانی یک زوج نابارور است و براساس گزارش آماری وزارت بهداشت بیش از سه میلیون و 500 هزار زوج در کشور نابارور هستند که از این میزان 60 درصد آقایان و 40 درصد بانوان نابارور هستند.

 

زنجانی بیان کرد: روش های درمانی مختلفی برای درمان ناباروری وجود دارد و 85 درصد از موارد را می توان درمان کرد و تامین اجتماعی در سال 99 بالغ بر دو هزار میلیارد تومان بودجه برای ناباروری در نظر گرفته است.

 

وی با بیان اینکه درمان ناباروری بالغ بر هشت میلیون تومان هزینه دربر دارد، تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی مثل بیمه سلامت پوشش چندان خاصی برای درمان ناباروری ندارد و تنها به برخی موارد که سازمان تامین اجماعی تعهدات آن را پذیرفته عمل می کنیم.

 

مدیرکل تامین اجتماعی گلستان تصریح کرد: باید راهکاری برای بیمه تکمیلی زوجین نابارور به وجود بیاوریم تا از این طریق میزان هزینه های ناباروری را کاهش دهیم.

 

یکی دیگر از موضوعاتی که در حوزه کاهش میزان زاد و ولد در کشور نگاه خانواده ها به تک فرزندی است و تصور بسیاری از خانواده ها این است که با فرزند کمتر زندگی بهتری خواهند داشت و شاید علت اصلی این موضوع به جز مباحث خرد فرهنگی، مشکلات معیشتی و اقتصادی است.

 

گرانی مسکن و گرانی مایحتاج زندگی باعث شده که بسیاری از زوجین از پس خود بر نیایند و این مهم باعث شده که تقریبا هفت درصد از باروری ها در استان ناخواسته باشد.

 

*۷ درصد بارداری ها در گلستان ناخواسته است

«سید مهدی صداقت» در این خصوص می گوید: در حال حاضر 15 هزار و 500 بارداری در سطح استان گلستان داریم که از این میزان یک هزار مورد آن در سطح استان ناخواسته است.

 

معاون فنی مرکز بهداشت گلستان ادامه داد: تقریبا هفت درصد از بارداری های سطح استان ناخواسته است و این افراد بیان کردند که این بارداری را نمی خواستند و اگر افرادی بخواهند نسبت به سقط جنین اقدام کنند به آنها مشاوره می دهیم.

 

صداقت تاکید کرد: میزان بارداری در استان گلستان نسبت به سال گذشته از 17 هزار مورد به 15 هزار و 500 مورد کاهش یافته است و هر ساله در میزان بارداری اُفت را شاهد هستیم.

 

وی افزود: برای اینکه بتوانیم نرخ جایگزین جمعیت را حفظ کنیم امسال باید در سطح استان 17 هزار مورد بارداری به ثبت برسد که این مهم اتفاق نیفتاده است.

 

معاون فنی مرکز بهداشت گلستان یادآور شد: براساس آمارهای ما در سطح استان گلستان سال گذشته 640 مورد سقط جنین داشتیم که برخی از این سقط ها به خاطر ناهنجاری ژنتیک و بیماری هایی مثل تالاسمی در جنین بود.

 

البته پزشکی قانونی استان گلستان می گوید که در سال گذشته 185 مورد سقط قانونی و به صورت رسمی اتفاق افتاده است و حتی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان نیز از میزان سقط های غیرقانونی نوزاد در استان گلستان بی اطلاع هستند.

 

مسئولان دانشگاه به فکر آن هستند که از طریق میزان فروش «بیبی چک» و انجام تست های آزمایشگاهی بارداری به نتیجه درستی از میزان بارداری زوجین برسند و با بررسی میزان تولد بتوانند تخمین بزنند که در استان گلستان چه میزان سقط غیرقانونی اتفاق می افتد.

 

*۱۸۵ مورد سقط درمانی قانونی در گلستان

«حسین زارعی»، مدیرکل پزشکی قانونی استان گلستان در خصوص سقط های قانونی می گوید: در سال 97 برای سقط های درمانی پزشک 242 مورد مجوز به پزشکی قانونی استان ارجاع شد که از این تعداد 174 مورد مجوز سقط از سوی پزشکی قانونی استان صادر شده است.

 

زارعی افزود: در سال گذشته 226  مورد درخواست سقط درمانی اتفاق افتاد که از این میزان 185 مورد مجوز سقط قانونی به صورت رسمی صادر شده است.

 

مدیرکل پزشکی قانونی استان گلستان افزود: صدور مجوز سقط در استان گلستان با توجه به شرایط و قوانین صادر می شود ولی به نظر می رسد که آمار سقط غیرقانونی در استان بسیار بزرگتر از سقط قانونی و رسمی باشد.

 

البته در حوزه کاهش میزان زاد و ولد در استان گلستان موضوعات دیگری نیز وجود دارد که باید مسئولان برای آن برنامه ریزی کنند از جمله موضوع غربالگری سه ماه نخست بارداری است که در این غربالگری احتمال نقص های ژنتیکی و برخی بیماری ها مثل تالاسمی مشخص می شود و برای اینکه مادر باردار مطمئن شود که فرزندی که در رحم دارد از سلامتی کامل برخوردار است باید آزمایش های تکمیلی انجام دهد که این آزمایش ها تحت پوشش بیمه ای قرار ندارند و هزینه های زیادی را به خانواده ها تحمیل می کند.

 

یکی دیگر از موضوعات که باعث کاهش میزان زاد و ولد شده است تمایل مراکز درمانی دولتی به زایمان های طبیعی است که گاهی این اصرار و تمایلات باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای مادران و فرزندان پس از زایمان می شود، این سیاست به خاطر آن است که فرصت های باروری در بانوان افزایش پیدا کند.

 

تمایلات مراکز درمانی دولتی به زایمان طبیعی در حالی است سیاستگذاران به یکی از مولفه های اصلی برای افزایش فرصت باروری در بانوان یعنی سن مادران بی توجه بودند و به نظر می رسد این سیاست در صورتی جواب می دهد که نخستین بارداری برای این بانوان در سنی کمتر از 30 سال اتفاق بیفتد.

 

البته یکی دیگر از موضوعات مهم که پس از زایمان در نظر گرفته نشده است عدم اختصاص بسته حمایتی از نوزادان است و با توجه به گرانی پوشک و البسه نوزاد به نظر می رسد که باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

 

کد خبر 1007355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha