ضرورت جامع‌نگری بر ایمنی کانون‌های مساجد و حسینه‌ها

تامین ایمنی مراکز عمومی مثل کانون های مساجد وحسینه ها در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی نیازمند جامع نگری و برنامه‌ریزی بلند مدت متولیان این حوزه و نهادهای بالادستی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، ایمنی در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی ضروری غیرقابل انکار و موضوعی جدی است که همگان باید نسبت به آن انجام وظیفه نمایند اما در مراکز عمومی و محل اجتماعات چندین نفره این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند.

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد، حسینه ها و تکایا، بقاع متبرکه و پارک های عمومی باید تاب آوری بیشتری نسبت به حوادث داشته باشند که تحقق آن به نظارت دستگاه های فرهنگی، خدمات و متولیان این حوزه دارد.

 

تهیه و پیش بینی سیستم اطفا حریق، جعبه کمک های اولیه، بیمه آتش سوزی و مسئولیت مدنی، آموزش تعدادی از افراد برای خدمات رسانی در هنگام بحران، پیش بینی تلفن برای تماس های اضطراری، تعامل با نهادهای فوریتی برای معرفی و آدرس دهی سریع جهت خدمات، بازدید شرکت های  آب، گاز و برق جهت کنترل ایمنی و اقداماتی از این قبیل در این مراکز لازم است.

 

تداوم این نظارت ها و اقدامات لازمه تامین ایمنی در مواقع بحرانی و حوادث است و باید متولیان این حوزه ه رکدام دغدغه دار به این موضوعات بپردازند و مدیریت بحران مناطق شهری و روستایی به نظارت این موضوعات بپردازند تا اینکه حوادث احتمالی از بین برود و خسارت ها کم شود.

 

*شهرداری و دهیاری ها بر ایمنی مراکز عمومی نظارت کنند.

 

مدیرکل بحران استانداری اصفهان گفت: شهرداری و دهیاری ها بر ایمنی مراکز عمومی مثل مساجد، تکایا و بقاع متبرکه نظارت کنند.

 

«منصور شیشه فروش» با اشاره به اینکه ایمنی مراکز عمومی در طول سال و ایام خاص مثل محرم و صفر کنترل می شود، تصریح کرد: مسئولان دستگاه های دولتی مثل اوقاف و امورخیریه، تبیلغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکیدات لازم را برای متولیان این مراکز داشته باشند.

 

وی ادامه داد: توجه به بیمه آتش سوزی و همچنین کنترل ایمنی گاز و برق به صورت مداوم در کاهش خسارت ها و هزینه ها نقش دارد که باید این موضوع نهادینه شود.

 

شیشه فروش با بیان اینکه آتش نشانی شهرداری ها بر استاندارهای ایمنی مساجد و مراکز عمومی نظارت دارند، تصریح کرد: این بازرسی های دوره موجب رفع چالش و مشکلات می شود.

 

*پوشش بیمه ای بیش از هزار مسجد اصفهان

 

مدیرامور اجتماعی شهرداری اصفهان گفت: بیش از هزار مسجد کلانشهر اصفهان تحت پوشش خدمات بیمه ای قرار گرفته اند.

 

«مسعود مهدیان فر» با اشاره به اینکه کمسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان به موضوع بیمه مساجد و مراکز فرهنگی موافقت کرده است، اظهارداشت: در این بیمه ساختمان و تاسیسات مورد پوشش قرار گرفته که شهرداری هزینه آن را پرداخت می کند.

 

وی آموزش متولیان مساجد و همچنین تجهیز این مراکز به امکانات اطفا حریق را از برنامه های سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان بیان کرد و گفت: این اقدامات توسط آن سازمان با تعامل هیات امنا مساجد انجام شده است.

 

مدیرامور اجتماعی شهرداری اصفهان اضافه کرد: شهرداری در طرح های فرهنگی، عمرانی و خدمات مساجد تعامل و همکاری دارد که این تعاملات به توسعه عملکرد و فعالیت های فرهنگی شهر کمک می کند و تامین ایمنی و افزایش توانمندی در برابر حادثه برای کاهش خسارت ها لازم است.

 

*انجام طرح تحقیقاتی ایمنی مساجد اصفهان

 

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به برنامه ریزی راهبردی برای تامین ایمنی مراکز عمومی مثل مساجد گفت: طرح تحقیقاتی با رویکرد ریسک پذیری در برابر حوادث مساجد این شهر اجرا شده است.

 

«محسن گلابی» با بیان اینکه نظارت های دوره ای و آموزش متولیان مساجد با موضوع مدیریت بحران آتش سوزی انجام می شود، افزود: تدبیر و برنامه ریزی برای پیشگیری از حوادث لازم و در این راستا منشور ایمنی برای این مراکز مهم مردمی تدوین شده است.

 

وی امکان سنجی و پیش بینی مسیر امداد رسانی سریع از بیرون و دورن مساجد برای هر مرکز را اقدامی ضروری و لازمه همکاری متولیان بیان کرد و یادآورشد: نبود مسیر ساده و باز برای امدادرسانی شرایط بحرانی را تشدید می کند.

 

گلابی ادامه داد:  برخی از مساجد و تکایا در کوچه و خیابان های کم عرض قرار دارند که باید امکان امدادرسانی سریع و پیش بینی دستگاه های اطفا حریق اتوماتیک انجام شود و شهرداری در این خصوص مساعدت و همکاری داشته است.

 

وی استفاده از بخاری های استاندارد و دارای لوله، استفاده کمتر از شیلنگ در انتقال گاز، استاندارد گاز و محل های پخت غذا و تهیه آب جوش، رعایت حریم برق، گاز و چادرها و خودداری از استعمال سیگار از تهیه آتش در مراکز سربسته را مورد تاکید قرار داد.

کد خبر 1007411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha