کشتارگاه های غیر مجاز دام و طیورسلامت مردم را تهدید می کنند

خرید دام و طیور زنده و کشتار غیر مجاز سلامت مردم استان لرستان را تهدید می کند.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛ خرید دام و طیور از حاشیه شهرها به صورت زنده توسط مردم مشکلی کهنه در استان لرستان که با توجه به شیوع بیماری ها از جمله آنولانزا، تب کریمه کنگو و... کم توجهی به این مهم سلامت مردم را تهدید می کند.

 

علاوه بر مناطق حاشیه شهر متاسفانه نگه‌داري دام و طيور در برخي مناطق  حاشیه شهر خرم آباد هم دیده می شود و سلامت زندگی مردم را با مشكل مواجه كرده است.

 

متاسفانه خرید مردم از این مراکز مهم ترین عامل حیات مراکز غیر مجازعرضه دام و طیور است، لازم است به منظور تامین گوشت بهداشتی مورد نیاز و اجرای طرح ساماندهی کشتار و جلوگیری از کشتار غیرمجاز باید با همکاری مردم و فرهنگ سازی تلاش کنیم این معضل که تهدیدی جدی برای سلامت مردم است، برطرف  شود.

 

وقتی مردم از خرید این کشتارهای غیر مجاز امتناع کنند و کشتارها به صورت مناسب و دقیق گوشت مورد نیاز قصابان شهر را تامین کند، این معضل کم رنگ خواهد شد.

 

مردم از خرید مرغ زنده و کشتار غیرمجاز دام و طیور پرهیز کنند

 

 

مدیرکل دامپزشکی لرستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، با اشاره به  مشکل ریشه دار و قدیمی خرید مرغ زنده و کشتار دام در حاشیه شهرها، اظهار داشت: کشتارهای غیرمجاز در مبادی ورودی شهرها اتفاق می‌افتد که سازمان دامپزشکی این نوع کشتارها را برای سلامتی مردم مضر و خطرناک می‌داند.

 

« مصطفی زیر دست» همراهی مردم را مهم ترین راه کنترل این معضل دانست و بیان کرد: ما در کلیه شهرستان های استان کشتارگاه دام داریم و در کشتارگاه های دام  مباحث نظارت شرعی و نظارت بهداشتی رعایت می شود.

 

وی افزود: مردم اطمینان داشته باشند باتوجه به حضور ناظر شرعی مباحث بهداشتی و شرعی در کشتارگاه های دام و طیور استان رعایت می شود و مردم می توانند با خیال راحت گوشت مصرفی خود را از قصابی ها تهیه کنند.

 

زبردست  اذعان داشت: در حوزه طیور هم 10 کشتارگاه فعال طیور در استان وجود دارد که مرغ را با رعایت اصول شرعی و بهداشتی ذبح می کنند و مردم با خیال راحت می توانند مرغ را تهیه و مصرف کنند.

 

وی افزود: از مردم استان در خواست می شود اگر به سلامت خودشان و خانواده شان اهمیت می دهند از خرید مرغ زنده  و کشتار دام در حاشیه شهر و اماکن غیرمجاز حتما خودداری کنند.

 

خطر شیوع ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان جدی است

 

مدیرکل دامپزشکی لرستان با اشاره به خطر شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان، بیان کرد: امروز خیلی از کشورهای همسایه متاسفانه درگیر این بیماری هستند.

 

وی افزود: تا به امروز با بررسی که از سطح تالاب ها انجام شده است تلفات غیرعادی  درپرندگان مهاجر و آبزی  که نقش اساسی در انتقال این بیماری را دارند مشاهده نشده است.

 

زبردست  با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه، بیان کرد: دوره های آموزشی برای تکنسین ها برگزار شده است و اطلاع رسانی  لازم در بین مراکز پرورش طیور چه تخم گذار و چه گوشتی انجام شده است.

 

مدیر کل دامپزشکی لرستان افزود: حساسیت لازم به وجود آمده است که امید می رود با رعات مسائل بهداشتی از شیوع این بیماری در استان جلوگیری شود.

 

وی با اشاره به اهمیت توجه مردم در پرهیز از خرید طیور زنده و کشتار غیر مجاز، افزود: از مردم درخواست می شود اگر احیانا با تلفات غیر عادی  طیور در هر جایی مواجه شدند به مراکز دامپزشکی اطلاع دهند و به این پرندگان هرگز دست نزنند.

 

زبر دست با بیان اینکه  خطر انتقال آنفولانزاحاد پرندگان، تب کریمه کنگو،تب مات و ...  در کشتار غیر مجاز وجود دارد، اظهار کرد: مجموعه دامپزشکی استان لرستان به عنوان مجموعه ای که به سلامت مردم اهمیت می دهد، با کلیه عواملی که مبادرت به کشتار غیر مجاز و عرضه خارج از محدوده کشتارگاه ها کنند برخورد می کند.


مدیرکل دامپزشکی لرستان از برخورد قاطع و قانونی با عرضه کنندگان غیرمجاز دام و طیور خبرداد و اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون نزدیک ۱۵ نفر از عواملی که در کشتار غیر مجاز دام خیل بودند برخورد شده و به مراجع قضایی معرفی شده اند.

 

وی خاطرنشان کرد: مجموعه دامپزشکی دارای دو شرح وظایف است قسمت عمده وظیفه ما مربوط به کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی درحوزه دام، طیور و آبزیان است که هم بیماری های واگیر دار و هم بیمارهای مشترک بین دام و انسان را در برمی‌گیرد.

 

زبر دست افزود: بخش دیگر وظیفه مربوط به وظایف حاکمیتی و نظارتی است که نظارت بر فرآورده‌های خام دامی از ابتدای تولید تا فرآوری و عرضه را شامل می‌شود.

 

مدیرکل دامپزشکی لرستان، اظهار کرد: طبق قوانین شهرداری‌ها، کشتار دام در اطراف شهرها مصداق مزاحمت‌های شهری است و شهرداری‌ باید با این گونه کشتارها برخورد کنند.

 

کد خبر 1007429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha