افزایش ۸۳ درصدی صادرات به کشورهای اوراسیا از طریق گمرکات گیلان

یوسفی نژاد گفت: میزان صادرات به کشورهای اوراسیا امسال از لحاظ وزنی ۸۳ درصد و از لحاظ ارزشی ۷۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «ابوالقاسم یوسفی نژاد» امروز (یکشنبه، 7 دی ) در هشتمین کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان گیلان که در سال اجتماعات این اداره کل برگزار شد، سهم گمرک انزلی از این صادرات را 26 درصد وزنی و 36 درصد ارزش دلاری عنوان کرد و اظهارداشت: در بخش واردات نیز گمرکات انزلی 39 درصد از لحاظ وزنی و 12 درصد از لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

 

ناظر گمرکات گیلان افزود: همزمان با اعطای دبیری کارگروه استانی امور گمرکی جهت پیگیری مسائل و معضلات مربوط به اتحادیه اوراسیا به گمرکات گیلان، همکاری و همراهی هایی خوبی با دستگاههای مربوطه ایجاد و جلسات متعددی در اصلاح ارزش ها و میزان صدور گواهی های مختلف انجام شد.

 

وی با بیان اینکه اداره کل گمرک انزلی در مرکز مراودات پیمان اقتصادی اوراسیا قرار دارد اظهار داشت: استان گیلان امسال در بخش های صادرات، واردات، درآمد، تخلیه و بارگیری با رشد مواجه بوده است.

 

یوسفی نژاد ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال این روند ادامه داشته باشد و استان بتواند به هدف ۶۰۰ میلیون دلار صادرات از کالاهای غیرنفتی دست یابد.

 

وی با بیان اینکه آستارا از بزرگترین و مهمترین مرزهای شمالی کشور به شمار می رود گفت: اغلب رویه های گمرکی دریایی، ریلی و زمینی از این طریق انجام می شود و گمرک آستارا گمرک کاملی است که نیازمند سرمایه گذاری بیشتری دارد.

 

ناظر گمرکات گیلان تاکید کرد: در بخش راه آهن نیز اقدامات خوبی در حال انجام است و علیرغم آنکه به راه‌آهن متصل نیستیم رشد خوبی در بخش صادرات به کشورهای اوراسیا را شاهد بودیم. اغلب کالاهای صادراتی صنعتی بودند که ارزش افزوده بالایی دارند.

 

یوسفی نژاد خاطر نشان کرد: استان گیلان و شهرستان بندرانزلی از اولین و قدیمی ترین استانها و شهرهایی است که گمرکات کشور با ۳۰۰ سال قدمت در آن دایر بوده است اما متاسفانه نتوانسته در بخش های حرفه ای به انسجام لازم برسد.

 

وی خواستار بهره گیری از ناوگان ریلی و استفاده از ظرفیت کشتی های رو رو و کانتیترهای یخچال دار شد و افزود: گمرکات واسطه بین تجار، بنادر و کشتیرانی هستند اما متاسفانه اغلب تجار و تولید کننده های بزرگ از عدم برنامه ریزی منظم گلایه دارند که بتوانند کالاهای خود را در ۲۴ یا ۴۸ ساعت تخلیه کنند.

 

یوسفی نژاد خاطر نشان کرد: گمرکات گیلان با 34 شرکت در بخش واردات گندم قرارداد منعقد کرده است که از این تعداد ۱۷ شرکت بزرگ در استان از انبار اختصاصی برخوردارند.

 

کد خبر 1008459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha