«فیلسوفی در تعمیرگاه» تاثیر کارهای یدی بر اخلاق و تکامل انسان را تبیین می کند

سوهانی گفت: نویسنده «فیلسوفی در تعمیرگاه» معتقد است کارهای یدی انسان را متوجه دیگری می کند و بدین ترتیب این کارها در اخلاقی تر شدن و سیر تکامل انسانها بسیار اثرگذارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست نقد و بررسی کتاب «فیلسوفی در تعمیرگاه» اثر متیو بی کرافورد ترجمه «کمیل سوهانی» با حضور مترجم و «هما یزدانی»، پژوهشگر علم و فلسفه فناوری امروز (دوشنبه 8 دی) به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران برگزار شد.

 

«کمیل سوهانی»، مترجم کتاب «فیلسوفی در تعمیرگاه» در این نشست گفت: محیط هایی که در آنجا کار دستی انجام می شود، انسان را به رشد و تعالی می رساند. فاصله گرفتن انسان از کارهای دستی باعث می شود از کمال خود فاصله بگیرد. اینها استدلال کرافورد در کتاب «فیلسوفی در تعمیرگاه» است.

 

سوهانی با بیان اینکه بسیاری از نویسندگان جهان حرف های جدی را بر تجربه زیسته خود سوار می کنند، عنوان کرد: وقتی کسی کتاب «فیلسوفی در تعمیرگاه» را می خواند با داستان زندگی نویسنده از کودکی تا دانشگاه و هم اکنون آشنا می شود؛ بدین ترتیب یک صمیمیتی بین نویسنده و خواننده به وجود می آید. این کتاب ادبیات نظری قوی دارد و به حوزه های مختلف علوم انسانی سر می زند. نویسنده در این کتاب به حرف هایش مایه های فلسفی می دهد.


وی اظهار داشت: یکی از دلایلی که باعث شد کتاب «فیلسوفی در تعمیرگاه» را ترجمه کنم، نوع نگاه یک اندیشمند به مسایل جامعه اش بود. کرافورد نگفته است که من فیلسوف ام و باید در گوشه دانشگاه در مورد کلیات هستی حرف بزنم بلکه خود را درگیر جزیی ترین مسایل جامعه کرده است. کرافورد به عنوان یک فیلسوف و اندیشمند در این کتاب تبیین کرده است که چرا در جامعه امروز آمریکا انسان ها از کار کردن لذت نمی برند و مانند 100 سال پیش شاد نیستند و اینکه چرا کار و لذت باید ممزوج نشده است.

 

این نویسنده، مترجم و پژوهشگر بیان کرد: نشان دادن نوع نگاه یک اندیشمند و اهل فلسفه یکی از دلایل انتخاب کتاب «فیلسوفی در تعمیرگاه» برای ترجمه بود. نویسنده با زبان علمی و مردمی به تبیین فلسفی کار پرداخته است. در واقع نویسنده هم به مبانی نظری پرداخته و هم با مردم به صورت عامیانه و روان صحبت کرده است. کتاب «فیلسوفی در تعمیرگاه» در سال 2009 جزو کتاب های برگزیده و پرفروش آمریکا بوده است و در کمتر از سه هفته به چاپ پنجم رسیده است.

 

سوهانی که کارگردان و تهیه کننده سینمای مستند ایران است، خاطرنشان کرد: کرافورد معتقد است علم و دانش می تواند تولید ثروت کند. زمانی در مدارس آمریکا بخشنامه شد که ابزارهای مربوط به کارهای دستی جمع آوری شود و با پولش کامپیوتر خریداری شود. این اتفاق با این استدلال افتاد که داریم وارد عصر دانش می شویم و در این عصر انسان باید از دست خود کمتر استفاده کند. کرافورد می گوید که این طرز فکر خطرات زیادی به دنبال دارد و ادامه این روند مشکلات زیادی برای انسان به وجود می آورد.

 

 

وی اظهار داشت: در کتاب «فیلسوفی در تعمیرگاه» تبیین می شود که احیای کارهای دستی ارتباط انسان را با محیط بیشتر می کند؛ در نتیجه ارتباط انسان با واقعیت بیشتر می شود و این در روند تکامل انسان ارزشمند است. نویسنده معتقد است هرچه انسان متوجه دیگری باشد، اخلاقی تر است. وقتی انسان می تواند اخلاقی شود که با دیگران ارتباط داشته باشد. انسانی که ارتباط با اشیا و محیط را تمرین نمی کند، خود به خود ارتباط اش با انسان ها دچار مشکل می شود.

 

سوهانی با بیان اینکه انسان در ارتباط با محیط بیرون جنسی از تربیت پیدا می کند، گفت: جنس این تربیت، تربیت اخلاقی است. در فصل چهار کتاب «فیلسوفی در تعمیرگاه» در مورد آزادی صحبت شده است. نویسنده معتقد است در دنیای مدرن همواره به انسان وعده آزادی داده می شود. به انسان القا می شود که هر چقدر از اطراف خود فارغ شوید، عاملیت خود نسبت به اشیا را از دست می دهید و وقت بیشتری دارید که در مورد آنچه دلت می خواهد تصمیم گیری کنی. کرافورد می گوید این وعده دروغین است چون در انسان انفعال فکری و عملی ایجاد می کند.

 

بر اساس این گزارش، «دکتر هما یزدانی»، پژوهشگر علم و فلسفه فناوری در این نشست با بیان اینکه کتاب «فیلسوفی در تعمیرگاه» کتاب آسانی نیست، گفت: در این کتاب مباحث مختلف از جمله نظریه های فلسفی و مسایل اقتصادی وجود دارد. یکی از محورهای این کتاب اعاده حیثیت از کار یدی است. در قرون وسطی این رایج بود که مشقت کارهای یدی راهی برای از بین بردن گناهان است. در عصر روشنگری یک سری از روشنگران کار یدی را ارزیابی کردند. ارسطو می گفت رضایت مندی شخصی برای فعالیتی است که در موقع فراغت صورت می گیرد ولی کرافورد این بازی را به هم می زند و نگاهی دیگر به کار دارد.

 

یزدانی با اشاره به اینکه کرافورد یک فضیلت معرفتی برای کار دستی قایل است، افزود: این فیلسوف و اندیشمند معتقد است کار یدی به نوعی از خود گذشتگی دارد زیرا در نوع واقع گرایی فرد اثر می گذارد. در کار یدی، انسان از خود گشوده می شود و متوجه دیگری می شود؛ در واقع نویسنده کتاب «فیلسوفی در تعمیرگاه» از یک نوع تسلیم صحبت می کند، اینکه انسان باید در مقابل قوانین طبیعت تسلیم باشد. وی همچنین معتقد است که اینکه یک سری کارها را خودمان انجام نمی دهیم باعث نیازمندی مان می شود. در واقع تکنولوژی بین انسان و محیط فاصله می اندازد.

 

وی با اشاره به اینکه در کتاب «فیلسوفی در تعمیرگاه» سبک زندگی پیشه وری و حرفه یدی را با کار دفتری و اداری مقایسه  شده است، بیان کرد :نویسنده توضیح می دهد که چه می شود که انسان ها در کار دفتری توانایی اعتراض را حتی به کارهای نادرست از دست می دهند.

 

این پژوهشگر علم و فلسفه فناوری خاطرنشان کرد: کرافورد به عنوان یک فیلسوف و اندیشمند معتقد است، آدم ها در فضاهای یدی صادق تر هستند و در کارهای اداری به خاطر جنس سلسله مراتب قدرتی زبان گفتاری مبهم و دارای محافظه کاری است.

 

 

کد خبر 1008691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha