ریزش بهمن تهران باید موجب عبرت و آموزش شود

ابهری ضمن رفتار شناسی مردم در عدم توجه به هشدارها گفت:بهمن تهران باید موجب عبرت و آموزش برای مردم شود.

مجید ابهری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان درباره این موضوع که چرا برخی از افراد نسبت به هشدار ها همانند شرایط بد جویی، بحث رعایت فاصله اجتماعی و غیره گوش نمی دهند گفت:بهمن تهران باید موجب عبرت و آموزش شود.

متخصص علوم رفتاری افزود: این حادثه موجب شده است در چند روز گذشته مردم دچار اضطراب توام با افسردگی شده اند.

وی ادامه داد:تعدادی از افراد که در میان آن ها کوهنورد های حرفه ای، آماتور و برخی دیگر تفریحی وجود داشتند، علی رغم برف و یخبندان به نقاط پر خطر صعود کرده اند.علی رغم اخطار پلیس کوهستان برخی از این افراد به راه خود ادامه داده اند تا به این فاجعه برخورد کردند.

ابهری یاد آور شد:برخی از شبکه های بیگانه تلاش می کنند تا این حادثه را به حساب ضعف نظام و مشکلات سیاسی بگذارند، هر چند این افراد به عنوان هموطنان ما عزیز و محترم هستند اما نه برای دفاع از کشور و مردم جان خود را از دست دادند و نه هیچ سازمان آن ها را با اجبار به کوه فرستاده است.

این آسیب شناس اجتماعی گفت:در میان آن ها سه الی چهار نفر کوهنورد حرفه ای و دارای سوابق زیاد بودند که جان خود را از دست دادند.معلوم نیست بدون دریافت اطلاعات و یا آشنایی با فصل بهمن در کوه های البرز چگونه این حرکت را انجام داده اند.تعدادی از خانواده های هم وطن داغدار شدند که ضمن تسلیت به آن ها باید گفته شود، ورزش و تفریح نیز باید روی برنامه و حساب باشد.

وی تصریح کرد:ده ها نفر از امدادگران هلال احمر، اورژانس تهران جان خود را به خطر انداختند تا پیکرهای برخی از این افراد را از زیر برف و بهمن در آورند.برخی دیگر نیز سرما زده و در شرایط بسیار نامناسب به مراکز درمانی انتقال یافته اند.

ابهری تاکید کرد: جای آن دارد که از امدادگران تلاش گر، هلال احمر و اورژانس تشکر کنیم  و به کسانی که به خاطر تفریح و ورزش قصد کوهنوردی دارند اعلام کنیم بی توجهی به اخطار های پلیس کوهستان گاهی به قیمت جان افراد تمام می شود.بهتر است در یکی دوماه زمستان حتی کوهنوردان حرفه ای بر اساس برنامه و راهنمایی های مربیان اقدام به این حرکت کنند.

این آسیب شناس اجتماعی گفت:متاسفانه برخی از شبکه های معاند با بزرگنمایی و سیاه نمایی این حادثه قصد دارند آن را یک برنامه دولتی اعلام کنند در حالی که از نظر رفتار شناسی بخشی از هم وطنان ما درست وقتی که از رفتن یا عبور به جایی منع می شوند، به هر شکل دست به آن کار می زنند. حتی جان خود را به خطر می اندازند. در تمام دنیا وقتی توجه مسئولین به افراد اعلام می شود که اقدام به کاری نکنند آن ها توجه کرده و آن حرکت را انجام نمی دهند اما در کشور ما برای برخی از افراد درست برعکس است.

وی با اشاره به دلایل اینکه چرا مردم به اخطار ها توجه نمی کنند گفت:ضعف تربیت خانوادگی، کمرنگ بودن اعتماد اجتماعی، غرور کاذب و همچنین تحریکات برخی از دوستان و همسالان اصلی ترین علت ها اینگونه سرکشی ها باشد.

ابهری درباره نقش رسانه ها گفت:باید اشاره کنم رسانه ها اعم از صدا و سیما و رسانه های مجازی و حقیقی باید در این گونه موارد ضمن ارایه آموزش های لازم، خطرات موجود را به افراد یاد آوری کنند واجازه ندهند که تعدادی از فرزندان ما به خاطر غرور جان خود را به خطر بینداطند و خانواده هایی را سوگوار کنند.

 

 

کد خبر 1008874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha