موزه هنرهای معاصر بازگشایی می شود

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران در روزهای آینده ماه دی خبر داد و گفت: در تدارک بازگشایی موزه هستیم.

 به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،  نشست رسانه ای« مرمت، بازسازی و هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران» پیش از ظهر امروزدوشنبه 8 دیماه با حضور هادی مظفری، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احسان آقایی، رییس موزه هنرهای معاصر تهران، زهرا نوروزی، رئیس اداره نظارت بر پروژه‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا عابدینی، هنرمند طراح گرافیک و حسن نوفرستی، روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران در تالار رودکی برگزار شد.

 

در ابتدای  این نشست «هادی مظفری» مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  گفت: اهالی رسانه در  دو سال  گذشته با جدیت فراوان بحث بهسازی موزه هنرهای معاصر تهران را پیگیری کردند و برای ما نیز تلاش‌شان بسیار امیدبخش بود و این موضوع برای ما ارزش دارد. 

 

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دلایل تاخیر در بازسازی موزه هنرهای تهران  اظهار کرد: شاید پیش از این نمی‌توانستیم با شفافیت اعلام کنیم چرا زمان بیشتری برای بازسازی موزه صرف شده است اما حالا با توجه به سیاست شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانیم در این مورد صحبت کنیم.

 وی افزود:  نکته اول این بود که در موزه گنجینه‌ای از آثار ارزشمند وجود دارد و این موضوع بررسی شد که چطور کار بازسازی با توجه به این آثار ارزشمند صورت گیرد و تمامی راه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت اما حجم آثار و ابعاد آنها و مباحث امنیتی آنها امکان جابجایی را از ما می‌گرفت و پس از بررسی‌های فراوان خود موزه بهترین گزینه برای آثار در نظر گرفته شد چون ضریب امنیتی سایر موزه‌ها کمتر بود. در این زمینه نیاز به ساخت گنجینه موقت داشتیم که طبیعتا گنجینه موقت نیز با تمهیداتی با صرف زمان انجام شد. نکته سوم اینکه در پروژه‌های بازسازی معمولا چندین جبهه همزمان کلید می‌خورند و همسو با هم پیش می‌روند اما به دلیل وجود و ارزش آثار گنجینه، چندین جبهه کاری با هم انجام نشد و با توجه به اینکه هر کدام از پروژه‌ها به صورت پلکانی باید شروع به کار می‌کرد، زمان زیادی برد.

 

هادی مظفری با بیان اینکه جبهه‌های کاری متعدد در ابتدای بازسازی مشخص نشده بودند، گفت: در میانه راه  بازسازی به جبهه‌های جدید برخوردیم تا یک بار پس از ۴۰ سال، تمامی زیرساخت‌ها و کمبودها ارتقا داده شوند. طبیعتا تغییر مقادیر و حجم کار باعث می‌شد زمان‌بندی پروژه نیز تغییر پیدا کند. سیاست شفاف‌سازی برای تعیین مقادیر و حجم و ریال اینگونه است که یک بار باید موارد روی سامانه گذاشته و به مناقصه گذاشته شود و رفت و برگشت آن و تغییر قیمت‌ها به زمان بیشتری انجامید. همچنین پاندمی کرونا و بروز تعطیلی کارگاه‌های ساختمانی نیز مزید علت شد و زمان بیشتری از بهار ۹۹ به کار مرمت، اختصاص پیدا کرد.

 

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درپاسخ به سئوال خبرگزاری شبستان مبنی بر تاریخ افتتاح موزه هنرهای معاصر در دیماه گفت: عملیات بازسازی موزه به  پایان رسیده و به زودی بازگشایی می شود و کارهایی که پیش‌بینی شده در یک نشست خبری دیگر اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

هادی مظفری اظهار کرد:  برای ظرفیت هویت بصری موزه هنرهای معاصر با رضا عابدینی صحبت شد و قرار است پس از سال‌ها جمع‌بندی، کار را به این استاد طراح گرافیک بسپاریم.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تعداد آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر و تخمین ارزش  این آثار توضیح داد: آماری که تاکنون بیان شده متفاوت بوده است، چون بسیاری از آثاری که برای نمایشگاه‌ها به موزه آمده در موزه قرار نداشتند و باید به صاحبان آنها عودت داده شوند. آن چیزی در موزه باقی خواهد ماند که جزو اموال موزه باشد حتی برخی آثار در کتاب‌ها چاپ شدند نیز باید اصلاح شوند.

 

 هادی مظفری با اشاره به تشکیل بانک اطلاعاتی موزه هنرهای معاصر گفت: تشکیل بانک اطلاعاتی آثار موزه نزدیک به دو سال و نیم زمان برد و در حال حاضر برای راستی‌آزمایی این‌گونه موارد، نیاز داریم که بررسی‌هایمان را بازیابی کنیم، اما تاکید می‌کنم ۲۴ ساعت قبل از بازگشایی موزه، اطلاعات روی سامانه قرار خواهد گرفت.

کد خبر 1008882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha