طرح ملی ایران قوی، رقابتی سالم و مبتنی بر نیازهای روز جامعه/ استان قم معین رواق دانش

حجت الاسلام والمسلمین روحانی طرح ملی ایران قوی را رقابتی سالم و مبتنی بر نیازهای روز جامعه دانست و گفت: استان قم به عنوان معین رواق دانش در این طرح، برنامه های مختلفی را در دستور کار دارد که در حال انجام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین «سعید روحانی» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به دومین رویداد ملی فهما گفت: دومین رویداد ملی فهما در قالب طرح «ایران قوی» در سراسر کشور در حال برگزاری است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم تصریح کرد: این طرح همزمان با هفته دفاع مقدس آغاز شده است و تا دهه مبارك فجر ادامه خواهد داشت.

 

وی در ادامه طرح ملی ایران قوی را رقابتی سالم و مبتنی بر اقتضائات روز جامعه دانست و افزود: شناسایی و توانمندسازی استعداد های فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی، جریان سازی گفتمان ایران قوی، ترویج روحیه امید و تلاش و حضور موثر و هدفمند بچه های مسجد در فضای مجازی از اهداف طرح ایران قوی است.

 

حجت الاسلام  والمسلمین روحانی در ادامه با اشاره به محورهای طرح افزود: چهار محور اصلی برای این طرح درنظر گرفته شده که اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد در این راستا فعالیت می کنند. اولین محور شامل قرآن و سیره اهل بیت (ع) است و موضوع هایی همچون  فرهنگ ولایت پذیری، سبک زندگی ایرانی اسلامی، داستان های قرآنی، مناسبت های ملی مذهبی، امر به معروف و نهی از منکر و موضوع نماز که از مباحث مهم حوزه قرآن و سیره اهل بیت است، در ذیل این محور قرار می گیرد.

 

وی با اشاره به محور دوم ادامه داد: محور دوم به  موضوع مسجد و گام دوم انقلاب برمی گردد که در آن مسائلی مانند  نقش مسجد در خودسازی، نقش مسجد در جامعه پردازی و در حوزه تمدنی و همچنین نقش مسجد در زمینه قوی شدن ایران اسلامی مطرح می شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی پیشرفت و امید به آینده را سومین محور عنوان کرد و گفت:  نشاط آفرینی در جامعه، تقویت روحیه امید و تلاش در میان جوانان، توجه به کارآفرینی و جهش تولید، خدمت رسانی، محرومیت زدایی و مسائلی مانند اختراع ها و خلاقیت ها و... را شامل می شود.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم با اشاره به محور چهارم گفت: مقاومت و عزت ایرانی محور چهارم بوده که شامل موضوع هایی همچون دفاع مقدس، شهدای مقاومت، شهدای هسته ای، شهدای سلامت و ... می شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی تاکید کرد: با توجه به شرایط پیش آمده و محدودیت های کرونایی، ولی با رعایت پروتکل های بهداشتی این طرح با قوت در حال انجام است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم یادآور شد: طرح کلی ایران قوی در قالب سه شبستان «فرهنگ»، «هنر» و «نوآوری» و ۱۲ رواق و با ۴۰ برنامه فرهنگی، هنری و ساختاری اجرا خواهد شد.

 

 وی ادامه داد: در هر شبستان نیز برنامه ها و فعالیت های شاخصی با امتیازات مشخص تعیین شده است که مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید برنامه‌ها و اطلاعات کانون را در سامانه بچه‌های مسجد به نشانی https://bachehayemasjed.ir در سه شبستان هنر، فرهنگ و نوآوری با ۱۲ رواق ثبت کنند و امتیازات لازم را جهت ارزیابی نهایی کسب کنند.

 

وی با اشاره به اینکه ذیل هر شبستان ۱۲ رواق نور، کتاب، دانش، همدلی، رسانه، سرود، فیلم، نمایش، ترنج، قلم، کارآفرینی و فناوری تعریف شده که هر یک از آنها توسط استانی معین راهبری می شوند، افزود: رواق نور: خراسان رضوی، رواق کتاب: چهارمحال و بختیاری، رواق دانش: قم، رواق همدلی: تهران، رواق رسانه: کرمانشاه، رواق سرود: هرمزگان، رواق فیلم: گلستان، رواق نمایش: البرز، رواق ترنج: اردبیل، رواق قلم: یزد، رواق کارآفرینی: اصفهان و رواق فن‌آوری به خراسان جنوبی محول شده است.

 

وی با اشاره به تعداد اعضا در کانون های مساجد ، گفت: بیش از ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری مسجد با بیش از دو میلیون ۳۰۰ هزار نفر عضو مشارکت دارند که سهم استان قم 422 کانون است.

 

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه  رواق دانش در استان قم فعالیت های مختلف این رشته را از کانون های مساجد سراسر کشور جمع آوری و جمع بندی خواهد کرد، گفت: در راستای برگزاری این طرح ملی، تاکنون جلساتی تشکیل شده همچنین برنامه های آموزشی از جمله طرح نویسی در حال تدوین است.

 

وی با اشاره به اینکه ارزیابی و داوری طرح ایران قوی در مرحله استانی و داوری نهایی نیز در سطح ملی است، بیان کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا در سطح جامعه بسیاری از این فعالیت های فرهنگی و هنری علاوه بر فضای حقیقی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی صورت می گیرد.

کد خبر 1009547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha