اعطای مجوز به ۶ صندوق خصوصی/کاهش ۹۰۰ مگاوتی مصرف برق در کشور

بازگشت وظایف اصلی وزارت صمت، کاهش ۹۰۰ مگاوتی مصرف برق در کشور، زمان قرعه کشی محصولات سایپا مشخص شد، اعطای مجوز به ۶ صندوق خصوصی، جمعیت بهره‌مند روستایی دارای دسترسی به آب سالم به ۱۰.۲ میلیون نفر می رسد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز پنجشنبه ۱۱ دی شبستان به شرح زیر است:

کاهش ۹۰۰ مگاوتی مصرف برق در کشور

تازه‌ترین گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران نشان از آن دارد که مصرف برق کشور در ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه  درعین حال نسبت به مدت مشابه پارسال که ۳۸ هزار و ۷۳ مگاوات برق مصرفی بوده با رشد مصرف روبرو شده است. مصرف برق در ساعت ۱۱ و ۴۶ دقیقه روز گذشته ۳۷ هزار و ۶۲۳ مگاوات بود که در مقایسه با زمان مشابه پارسال با مصرف ۳۴ هزار و۸۶۰ مگاوات رشد مصرف ۲ هزار و ۷۶۳ مگاواتی را نشان می‌دهد.

این در حالی است که روند مصرف برق توسط صنایع روز گذشته و در ساعت ۱۱ و ۴۶ دقیقه چهار هزار و ۷۳۵ مگاوات بوده که این میزان در ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه به چهار هزار و ۶۳۶ مگاوات کاهش یافته است.

کاهش روند مصرف برق با وجود برودت هوا نشان از آن دارد که طرح‌های مدیریت مصرف به نتیجه رسیده و تداوم آن کمک موثری به تداوم تولید نیروگاه ها خواهد کرد.

از جمله طرح‌های مدیریت مصرف که از سوی وزارت نیرو و شرکت توانیر دنبال شد طرح خاموشی یک درمیان روشنایی معابر و بزرگراه‌های اصلی در شهرها بود.

بر اساس این گزارش، ‌به دنبال افزایش برودت هوا مصرف گاز در بخش خانگی به شدت افزایش یافت و این امر سبب شد امکان گاز رسانی به نیروگاه‌ها به دلیل در اولویت بودن بخش خانگی با وقفه همراه شود.

 

زمان قرعه کشی محصولات سایپا مشخص شد

با پایان یافتن زمان ثبت نام طرح پیش فروش ۹ محصول سایپا، قرعه کشی این مرحله  یکشنبه ۱۴ دی ماه با حضور نهاد‌های نظارتی برگزار خواهد شد.

محصولات عرضه شده در این طرح شامل ساینا دنده ای، کوئیک دنده ای، تیبا ۲، تیبا صندوقدار، سایپا ۱۵۱، کوئیک R، شاهین، نیسان تک سوز آپشنال و نیسان دوگانه سوز آپشنال می‌شود.

نوع خودرو مبلغ علی الحساب پیش پرداخت قیمت خودرو زمان تحویل
ساینا دنده ای ۴۶۴.۰۰۰.۰۰۰ قیمت روز خودرو در زمان تحویل مندرج در قرارداد آذر۱۴۰۰
کوئیک دنده ای ۶۴۸.۰۰۰.۰۰۰ قیمت روز خودرو در زمان تحویل مندرج در قرارداد آذر۱۴۰۰
تیبا ۲ ۴۷۷.۰۰۰.۰۰۰ قیمت روز خودرو در زمان تحویل مندرج در قرارداد آذر۱۴۰۰
تیبا صندوقدار ۴۳۵.۰۰۰.۰۰۰ قیمت روز خودرو در زمان تحویل مندرج در قرارداد آذر۱۴۰۰
سایپا ۱۵۱ ۴۵۵.۰۰۰.۰۰۰ قیمت روز خودرو در زمان تحویل مندرج در قرارداد آذر۱۴۰۰
کوئیک R ۶۹۸.۰۰۰.۰۰۰ قیمت روز خودرو در زمان تحویل مندرج در قرارداد آذر۱۴۰۰
شاهین ۱.۳۳۷.۰۰۰.۰۰۰ قیمت روز خودرو در زمان تحویل مندرج در قرارداد آذر۱۴۰۰
نیسان تک سوز آپشنال ۹۳۸.۰۰۰.۰۰۰ قیمت روز خودرو در زمان تحویل مندرج در قرارداد فروردین-اردیبهشت-خرداد ۱۴۰۰
نیسان دوگانه سوز آپشنال ۱.۰۴۹.۰۰۰.۰۰۰ قیمت روز خودرو در زمان تحویل مندرج در قرارداد فروردین-اردیبهشت-خرداد ۱۴۰۰

 

اعطای مجوز به ۶ صندوق خصوصی

امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه نحوه ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها، مهم‌ترین چالش ورود این دسته از کسب‌وکارها به بازار سرمایه است، گفت: طی دو تا سه سال اخیر، استارتاپ‌ها در زمینه رعایت معیارهای لازم برای پذیرش در فرابورس رشد خوبی را تجربه کرده‌اند و شرکت‌های متقاضی در این گروه صورت‌های مالی حسابرسی شده و الزامات مربوط به افشای اطلاعات را رعایت می‌کنند، اما کماکان مسئله ارزش‌گذاری یکی از مهم‌ترین چالش پذیرش آن‌ها به شمار می‌رود که اهالی بازار باید در این زمینه کمک کنند.

به گفته وی، به صورت سنتی برای ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه و پذیرش آن‌ها در بورس و فرابورس، بحث شفافیت اطلاعاتی، کیفیت افشای اطلاعات، رعایت الزامات حاکمیت شرکتی و ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها، مهم‌ترین موارد مدنظر است و این مسئله در دنیای استارتاپ‌ها به ویژه پررنگ‌تر است.

هامونی با اشاره به اینکه شرکت‌های اینترنتی که طی دو تا سه سال اخیر درخواست پذیرش خود را به فرابورس ارائه کرده‌اند در زمینه رعایت موارد مذکور تا حدود زیادی پیشرفت کرده‌اند، افزود: این شرکت‌ها شاید بعضا از شرکت‌هایی که به صورت سنتی وارد بازار می‌شوند نیز شفاف‌تر شده‌اند، اما نحوه ارزش‌گذاری آن‌ها یکی از مهم‌ترین چالش‌های ورود این قبیل شرکت‌ها به بازار به شمار می‌رود.

مدیرعامل فرابورس با یادآوری اینکه شرکت‌های تامین سرمایه و نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس، می‌توانند در زمینه ارزش‌گذاری این قبیل کسب‌وکارها فعالیت کنند، گفت: این شرکت‌ها شاید از چندین روش مختلف استفاده کنند و در نهایت از نتایج آن‌ها میانگین بگیرند و یا حتی از نظرات خبرگان در این زمینه استفاده کنند.

به گفته هامونی با نگاه فیزیوکراتی نمی‌توان کسب‌وکارهای اینترنتی و استارتاپ‌ها را ارزیابی کرد و در این رابطه توضیح داد: اغلب شرکت‌هایی که وارد بازار بورس و فرابورس می‌شوند در زمینه ارزش‌گذاری آن‌ها دارایی‌های فیزیکی، ماشین‌آلات و تجهیزات، زمین کارخانه و ... مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اما یک کسب‌وکار اینترنتی دارایی فیزیکی ندارد و بعضا در اینجا اشخاص و گردانندگان آن استارتاپ هستند که وزن می‌گیرند و اگر این افراد کلیدی حذف شوند، چیزی از شرکت باقی نمی‌ماند.

وی افزود: برخی استارتاپ‌ها درباره ورود به بازار بورس این نظر را دارند که بورس یعنی «خروج»؛ در حالی که اینگونه نیست، به همین دلیل برای ما مهم است که مدیران شرکت نگاهی با ثبات به تیم مدیریتی و رهبری خود داشته باشند و تیمی را که در حال تجهیز هستند و نیز سهامداران عمده به راحتی اقدام به خروج از مجموعه نکنند و در واقع جانشین‌پروری به خوبی در این کسب‌وکار صورت بگیرد.

 

جمعیت بهره‌مند روستایی دارای دسترسی به آب سالم به ۱۰.۲ میلیون نفر می رسد

«رضا اردکانیان» روز پنجشنبه در مراسم افتتاح رسمی طرح های بزرگ صنعت آب و برق با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری افزود: عملکردی که دولت تدبیر و امید در زمینه آبرسانی به روستا ها دارد این است که تا امروز با احتساب روستاهایی که هم اینک دسترسی به آب سالم و پایدار خواهند یافت به  ۱۱ هزار ۹۶۲ روستا رسیده است.

وی جمعیت دسترس دار به شبکه آب شرب سالم و پایدار روستایی را اندکی بیش از هشت میلیون نفر اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: انشالله تا پایان دولت دوازدهم این هشت میلیون  به ۹.۳ میلیون نفر افزایش خواهند یافت.

اردکانیان ادامه داد: به این ترتیب و با احتساب ۹۰۰ هزار نفری که قبل از دولت تدبیر و امید بهره مند بودند جمعیت بهره مند هموطن روستایی ما را به ۱۰.۲ میلیون نفر خواهد رسانید که کار بزرگی است و انشالله  دولت سیزدهم کار را بر روی این ریل ادامه خواهد داد.

وزیر نیرو گفت: امروز و در قالب پویش #هرهفته الف_ب_ ایران آبرسانی به ۵۷ روستا  با جمعیت تحت پوشش ۳۲ هزار و ۶۶۰ نفر در استان مازندران به بهره برداری رسید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سی سال پیش در چنین روزی یعنی  یازدهم دی ماه ۱۳۶۹ شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به حکم قانون تاسیس شد افزود: من نیز به عنوان مسوول آب و فاضلاب‌ها در وزارت کشور در ایجاد این شرکت و واگذاری آن به وزارت نیرو سهیم بودم و یکی از برگ‌های کارنامه زرین فعالیت‌های توسعه‌ای نظام جمهوری اسلامی ورق خورد و ما امروز جزو کشورهایی هستیم که در موضوع آب و فاضلاب شهری در تراز جهانی قرار داریم.

 

بازگشت وظایف اصلی وزارت صمت به این مجموعه

«علیرضا رزم حسینی» در نشست با حجت الاسلام و المسلمین حسن درویشیان رییس سازمان بازرسی کل کشور افزود: تجارت خارجی، فولاد، قیمت گذاری در کالاهایی مثل خودرو با وزارت صمت است اما افراد زیادی در آن دخیل هستند که با تلاش‌ها و رایزنی‌های انجام شده وظایف دوباره به این مجموعه در حال بازگشت است.

وی تامین معیشت مردم را از وظایف مهم وزارت صمت دانست و ادامه داد: چندین متغیر اقتصادی مستقیم بر معیشت مردم تاثیر دارد که نخستین آن تغییر نرخ ارز است و صنایعی که به نرخ ارز وابسته‌اند با تغییر آن، متاثر خواهند شد.از سوی دیگر زمانی که حجم زیادی حباب پولی در کشور وجودداشته باشد به سمت سرمایه گذاری بر محل‌هایی مثل مسکن، خودرو و مواردی از این قبیل خواهد رفت که باز هم بر بازار و تامین معیشت مردم تاثیر خواهد گذاشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: پیش از این کسانی که ارز حاصل از صادرات را به چرخه نیما عرضه نمی‌کردند مشمول پیگیری قضایی می‌شدند، اما واردات در مقابل صادرات آزاد شد تا به راحتی بتوانند تعهد ارزی کرده و با این روند ترخیص کالاهای مانده در گمرک حل شد.

وی ابلاغ سیاست‌های جدید صادراتی را گره گشای مشکلات صادرکنندگان عنوان کرد و خواستار تمدید اعتبار مصوبه شورای عالی سران برای تصمیم‌های ستاد تنظیم بازار به خصوص در این شرایط حساس کنونی شد.

رزم حسینی خاطرنشان کرد: ستاد تنطیم بازار مصوبه ای از شورای عالی سران قوا داشت که به تایید مقام معظم رهبری هم رسیده بود تا وزارت صمت با این ابزار اجازه کنترل بازار را داشته باشد. اما از ابتدای سال این اعتبار به پایان رسید و ستاد دیگر توان مداخله در کنترل کالاهای صادراتی و اقدام برای کنترل بازار در برخی اقلام را نداشت.

 

 

کد خبر 1010265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha