نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان در شمار صنایع غیرآلاینده استان قرار گرفت

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان در شمار صنایع غیرآلاینده استان قرار گرفت.

«حسین هراتی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: این نیروگاه در ادوار گذشته به دلیل آلایندگی های زیست محیطی همواره اخطاریه هایی دریافت می کرد که امسال این موارد رفع شده و در شمار صنایع غیرآلاینده استان قرار گرفته است.

 

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه هر ساله در فصل زمستان با تغیر سوخت نیروگاه از گاز به نفت گاز، به خاطر عناصر سوخت، میزان آلایندگی نیروگاه بالا می رود، عنوان کرد: خروجی گازهای نیروگاه هر ساله مورد پایش قرار می گیرد.

 

هراتی تصریح کرد: با توجه به آلایندگی بالا در فصول سرد سال که بازه زمانی خاصی دارد و نوع آلایندگی ها شرکت ها باید موارد را به ما اعلام کنند تا این پارامترها در سنجش میزان آلایندگی مقطعی واحد در نظر گرفته شود.

 

وی خاطر نشان کرد: چنانچه آلایندگی واحدی افزایش یابد بار آلودگی بر جانداران و انسان ها تاثیر دارد که سعی می کنیم آلودگی را کمتر کرده و ضرر آن بر انسان و موجودات را به حداقل برسانیم.

 

هراتی با اشاره به نظارت و پایش مستمر بر آلایندگی صنایع استان افزود: چنانچه در این نظارت ها صنعتی آلایندگی بالایی داشته باشد و در پی اخطاریه ها و تذکرها، اقدام به رفع آن نکند برخورد قضایی صورت می گیرد و باید عوارض آن پرداخت کند.

 

وی گفت: در برخی از صنایع هم در صورت تذکر اگر احساس شود وضعیت بهتر نشده و نمی توان کاری کرد، آن صنعت از مدار فعالیت خارج می شود.

 

میزان مصرف نفت‌گاز نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان، امسال به دلیل برودت شدید هوا نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۴ درصد افزایش داشته است.

 

اخیرا مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی از نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان به عنوان بزرگترین مصرف کننده صنعتی گاز در استان یاد کرده و مصرف این نیروگاه در تابستان را برابر با مصرف کل استان در فصل زمستان دانسته بود.

 

اکنون ۳۰ درصد تولید نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان، کل نیاز برق استان خراسان شمالی را تامین می کند و ۷۰ درصد مازاد تولید آن نیز به خارج استان ارسال می شود.

 

ظرفیت کنونی تولید این نیروگاه هزار و ۱۱۴ مگاوات است که با بهره برداری از واحدهای بخار در دست اجرا، این رقم به هزار و ۴۰۰ مگاوات افزایش می یابد.

 

نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان شامل ۶ واحد گازی هر کدام با ظرفیت ۱۵۹ مگاوات و سه واحد بخار هر کدام ۱۶۰ مگاوات است که در مجموع توان تولید آن یکهزار و ۴۳۴ مگاوات است این نیروگاه از نظر بزرگی بعد از نیروگاه دماوند تهران و نکا در شمال، سومین نیروگاه بزرگ کشور است که ۷۰۰ نفر در نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان فعالیت می کنند که ۶۸ درصد آنان بومی هستند.

 


نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شیروان واقع است.

 

 

کد خبر 1010701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha