آیت الله مصباح در مسایل سیاسی مجاهدانه عمل می کرد

آیت الله عالمی با اشاره به اینکه آیت الله مصباح در مواضع سیاسی مجاهدانه عمل کرد، گفت: نظر آیت الله مصباح این بود که سیاست باید جوشیده از معارف و اعتقادات باشد و از حب به اهل بیت (ع) برآید تا موضوع سیاسی قابل دفاع باشد.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _فرزانه تهجا: آیت الله «محمد تقی مصباح» یزدی یکی از اساتید برجسته حوزه علمیه و مدرسان برجسته در تدریس فلسفه بود وی در تدریس علوم مورد نیاز حوزه علمیه پیشرو بود و شاگردان زیادی را تربیت کرددر سوابق اجرای این عالم بزرگ، نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به چشم می خورد وی به عنوان استاد اخلاق و پدر معنوی جبهه پایداری شناخته می شود در همین رابطه گفتگویی با آیت الله «حسن عالمی» نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری به شرح زیر ارایه می شود.

 

شخصیت آیت الله مصباح یزدی را چگونه ارزیابی می کنید؟

آیت الله مصباح یزدی سابقه علمی، سیاسی بسیار روشن دارد که در تمام ابعاد قابل دفاع است. آیت الله مصباح را از سال 48 می شناسم. آیت الله مصباح واقعا شخصیت علمی، سیاسی، اخلاقی، چند بعدی دارد و از زمانی که وارد حوزه علمیه قم شدم از همان زمان به عنوان استاد مطرح بودند و از سال 48 به بعد به عنوان استاد حوزه علمیه مطرح شدند.

 

آیت الله مصباح چه مباحثی را در حوزه علمیه دنبال می کردند؟

وی موضوعاتی را که در حوزه دنبال می کردند، شاید بتوانیم بگوییم که موضوعات متداولی که اساتید زیادی آنها را در رشته فقه و اصول دنبال می کردند، نبود؛ بلکه وی به ابعاد دیگری که در علوم حوزه نیاز بود، می پرداخت؛ مثلا در حوزه کلام و اعتقادات و اخلاق وی بسیار متبحر بود و فرد اول در تدریس این علوم محسوب می شد. همچنین در حوزه ترویج علومی که به شکل جدید و نو رایج شده بود نیز در حوزه های علمیه فرد اول محسوب می شد، مانند اقتصاد اسلامی که توسط مرحوم آیت الله محمد باقر صدر در نجف کتابی نوشته شده بود که با عنوان اقتصاد اسلامی منتشر شد. این کتاب در موسسه راه حق که مدیریت آن  بر عهده آیت الله مصباح بود، تدریس می شد.

 

من در آن زمان تازه طلبه بودم البته تازه طلبه نیز نبودم اما سطح را گذرانده بودم و ورود به درس خارج یافته بودم و در درس آیت الله مصباح حاضر می شدم و از آن بهره می بردم. وی سبک نویی در تعریف فلسفه و تدریس آن را باب کردند که همان فلسفه شهید صدر بود.

 

آیت الله مصباح چه خدماتی را در حوزه علمیه ارایه کردند؟

ابعاد علوم دیگری که احساس می شد در حوزه های علمیه مورد نیاز است و حوزه علمیه باید طلابی را در این زمینه تربیت کند تا با این علوم آشنایی داشته باشند، آیت الله مصباح این علوم را در موسسه راه حق که مدیریت آن را بر عهده داشتند، طلبه های با استعدادی را جذب کرده و برای آنها تدریس می کرد که در این زمینه اساتید کمتری می پرداختند.

 

علاوه بر این در حوزه های مختلف دیگر آیت الله مصباح در حوزه علمیه به عنوان فرد شاخص و موثرترین شخص در این زمینه ها می شناسم. وی در زمینه های دیگر حوزوی نیز اقدامات شاخص خوبی داشت و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت های زیادی را در قم دنبال کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز که البته انقلاب اسلامی در این ابعاد علوم حوزوی به کمک حوزه ها آمد، آیت الله مصباح یزدی از این فرصت به خوبی استفاده کرد و موسسه امام خمینی (ره) که در این زمینه ها فعال است و به فعالیت خود ادامه می دهد، تاسیس کرد و با حمایت هایی که از سوی نظام اسلامی صورت گرفت، باقیات و صالحات بسیار بزرگ از این مرد شایسته و مجاهد باقی مانده است.

 

خاطره ای از آیت الله مصباح به یاد  دارید بفرمایید؟

وی واقعا یک انسان وارسته و یک انسان متواضع بود. خوب است به خاطره ای که شخصا به او داشتم، اشاره کنم و آن این است که زمانی قرار بود برای مرحوم حاج ملاهادی سبزواری فیلسوف بزرگ در سبزوار بزرگداشتی گرفته شود، در آنجا از من خواستند که بروم از آیت الله مصباح و آیت الله حسن زاده آملی دعوت کنم که بیایند و در این نکوداشت و بزرگداشت فیلسوف بزرگ سخنرانی کنند، ابتدا رفتم محضر آیت الله حسن زاده آملی و از وی خواستم که البته این مرد بزرگ استاد من بود و بنده نزد استاد حسن زاده آملی شش سال ریاضیات و نجوم خواندم. در شرفیابی به محضر آیت الله آملی اظهار کردند که من مریض احوال هستم و نمی توانم مطالعه کنم و سخنرانی متکی به مطالعه را نمی توانم ارایه دهم. پس از این گفت و گو خدمت آیت الله مصباح حاضر شدم. آیت الله مصباح (ره) که آنچه را نمی دید، خود بود با تمام عظمت و بزرگی ای که در اذهان دیگران داشت اما همواره متواضع بود و خود را نمی دید. وقتی با وی این جلسه را در میان گذاشتم، آیت الله مصباح یزدی گفتند آیت الله حسن زاده مطالعه نکرده از من بهتر سخنرانی می کنند. دانشمندی به این بزرگی و عظمت در مقابل شخصیت عالمی دیگر که همسنگ او بود، این گونه سخن می گوید.

 

آیت الله مصباح یزدی در مورد مسایل سیاسی چگونه عمل می کرد؟

مرحوم آیت الله مصباح آثار و برکات زیادی داشتند. کتاب های فراوانی در ابعاد مختلف در موضوعات اعتقادی، اخلاقی و متکی به اعتقاد که یک هنر برای یک طلبه محسوب می شود که بتواند یک مولف اخلاق و عرفان را در این سطح از اعتقاد به هم نزدیک تر کند و به مخاطب انتقال دهد، از وی برجای مانده است. آیت الله مصباح علاوه بر این ابعاد علمی و معنوی در مواضع سیاسی انصافا بینی و بین الله واقعا آنچه را که دیده ام شهادت می دهم در رابطه با مسایل سیاسی مجاهدانه عمل کرد.

 

نظر آیت الله مصباح در مورد مسایل سیاسی چه بود و در این حوزه چگونه دفاع می کرد؟

روزهایی بود که آیت الله مصباح با تمام روشنفکری و تسلطی که بر مسایل مختلف اندیشه ای داشت به فردی که نمی خواهم نام او را ببرم و از او تعبیر به سنگواره کرد در حالی که آیت الله مصباح در مقابل تمام مسایل سیاسی ای که این فرد موضع می گرفت، تمام مسایل سیاسی خود را متکی به مذهب می دانست. نظر آیت الله مصباح این بود که سیاست باید جوشیده از معارف و اعتقادات باشد و از حب به اهل بیت (ع) برآید تا موضوع سیاسی قابل دفاع باشد. هر جا که مسایل سیاسی در کشور رایج می شد و به انحراف می رفت و غلبه با اندیشه های التقاطی و سکولار بود، محتوای به ظاهر مذهبی اما هدف سکولار بود در این شرایط آیت الله مصباح محکم در برابر این گونه اندیشه ها و افکار ایستادگی می کرد.

 

نگاه آیت الله مصباح در دفاع از مسایل سیاسی و دفاع از ولایت فقیه  چگونه بود؟

دوره چهل و یک ساله انقلاب اسلامی نشان داد که آیت الله مصباح واقعا راه مستقیم سیاسی متکی به ارزش های مذهبی و دینی و به تعبیر کلی مسایل سیاسی متکی به ارزش های توحیدی را همیشه دفاع می کرد و این مسیر را مرتب ادامه می داد و در حمایت از رهبری حقیقتا به معنی واقعی کلمه حمایت اش از رهبری نظام اصلا احساسی نبود.

کد خبر 1010882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha