سایه کرونا بر گردشگری اصفهان

شیوع ویروس کرونا بر حوزه های مختلف کشور سایه افکنده که بخش گردشگری در کل کشور متاثر از این وضع شده و اصفهان به عنوان استان فعال در صنعت توریست دچار مشکلات اقتصادی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، گردشگری؛ صنعت پاک، نوین، فراگیر در جهان و با ظرفیت های متنوع در کشور ایران است که زمینه ساز جذب توریست و افزایش رشد ملی می شود که بر اساس سیاست های دولت یازدهم و دوازدهم این بخش توسعه یافته و در مولفه های مهم اقتصادی جایگاه خاصی دارد.

 

شیوع ویروس کرونا از یک سال گذشته تاکنون بسیاری از برنامه ریزی های گذشته را تحت تاثیر قرار داده و موجب خسارت هایی شده که گردشگری از جمله عرصه های خسارت دیده محسوب می شود و بر پیکره درآمدی و سرمایه گذاری این بخش اثر گذاشته است.

 

فعالان اقتصادی، کارکنان و نیروهای انسانی مشغول در این بخش در این مدت با مشکلات زیادی روبرو شده اند و اگرچه دولت برای رفع آن برنامه ریزی هایی داشته اما آنان برای آینده ای پرامید به انتظار نشسته اند تا بعد از انجام فرایند واکسیناسیون شاهد رونق مجدد باشیم.

 

استان اصفهان با 22 هزار اثر تاریخی که بیش از هزار و 800 مورد آن در فهرست آثار ملی و هفت اثر نیز در سازمان جهانی قرار گرفته، یکی از قطب های مهم گردشگری در دنیا به شمار می رود و سهم بالایی از توریست را دارد.

 

علاوه بر آثار تاریخی، جاذبه های طبیعی و تنوع فصل در این استان بر امتیازات این حوزه افزوده و امروز به عنوان یکی از فرصت های اقتصادی اصفهان مورد توجه بوده و اگرچه گردشگری این یک ساله حال خوشی نداشته، اما این روزها باقی نخواهد ماند.

 

*خسارت چهار هزار میلیارد ریالی گردشگری اصفهان در هر ماه

 

معاون هماهنگی عمرانی استاندار اصفهان با اشاره به تاثیرات ویروس کرونا بر جریان های اقتصادی این استان، گفت: شیوع ویروس کرونا هر ماه چهار هزار میلیارد ریال به حوزه گردشگری استان اصفهان خسارت زده است.

 

«حجت الله غلامی» این رقم را 15 درصد از درآمد ناخالص ملی استان اصفهان بیان کرد و افزود: علاوه بر این موضوع بر اشتغال و توسعه سرمایه گذاری و همچنین اثرات روحی و روانی افراد اثر داشته است.

 

وی با بیان اینکه تسهیلات بانکی و فرصت های حمایتی برای فعالان این حوزه پیش بینی شده، خاطرنشان کرد: این تدابیر برای گروه های مختلف شغلی مثل هنرمندان، ورزشکاران و تولیدکنندگان صنایع دستی نیز بوده تا مرهمی بر مشکلات آن ها باشد.

 

*سلامت گردشگران اولویت مهم این صنعت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: حفظ سلامت گردشگران از اولویت خاصی برخوردار است و فعالیت در این حوزه متوجه دستورالعمل های بهداشتی و تصمیمات ستاد کرونا است.

 

«فریدون الهیاری» با اشاره به اینکه شیوع بیماری کووید 19 بر حوزه گردشگری اثر گذاشته، اظهارداشت: ایجاد محدودیت ها و وضعیت نابسمان ابتلا به آن موجب تعطیلی مراکز گردشگری و اقامتی در سراسر کشور شده و با بهبود شرایط، برخی از مراکز مجدد مجوز فعالیت گرفته اند.

 

وی ادامه داد: ستاد کرونا استان اصفهان بازگشایی و بازدید از جاذبه های تاریخی را در شرایط کنونی بلامانع اعلام کرده اما رعایت توصیه های بهداشتی مورد توجه بوده که البته تاکنون مورد آلودگی به ویروس و مبتلا به بیماری در مراکز اقامتی گزارش نشده است.

 

این مقام ارشد مسئول در حوزه گردشگری اصفهان پیش بینی لازم برای تردد گردشگران در مراکز تاریخی و اجرای توصیه های بهداشتی در این مکان ها را از تمهیدات این اداره کل برای پیشگیری از شیوع این ویروس بیان کرد.

 

*تاثیر کرونا بر حوزه سرمایه گذاری گردشگری

 

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: شیوع بیماری کرونا بر حوزه سرمایه گذاری این عرصه اثر گذاشته و موجب توقف بخشی از فعالیت ها شده است.

 

«سید صالحی درخشان» با اشاره به فعالیت یک هزار مجموعه گردشگری، اقامتی و بوم گردی در اصفهان افزود: این مراکز سرمایه گذاری بخش گردشگری همراه با تورلیدرها، آژانس های مسافرتی و نیروهای کاری این بخش دچار مشکل و تعطیل شده اند.

 

وی ادامه داد: با توجه به سیاست گذاری های صورت گرفته برای رونق گردشگری، برنامه ریزی و اقدامات زیرساختی و همچنین تغییرات برنامه در حال انجام است تا با بهبود شرایط و توزیع انبوه واکسن در کشور، رونق دوباره این عرصه را شاهد باشیم.

کد خبر 1011648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha