گسترش کیفی فعالیت‌های کانون های مساجد با اجرای طرح ملی «ایران قوی»

بحرالعلومی گفت: برونسپاری فعالیت ها در طرح ملی «ایران قوی» با هدف بهره مندی از ظرفیت های استانی است و این طرح می تواند به گسترش کیفی فعالیت های کانون های مساجد مبدل شود.

پس از اجرای اولین دوره طرح ملی فهما (انتخاب پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی) و انتخاب استان قم به عنوان پایتخت فهما کشور، دومین دوره انتخاب پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی با عنوان طرح ملی «ایران قوی» از سوی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور معرفی گردید.

 

این طرح در قالب‌های مختلف سعی در ایجاد بستر مشارکت و نقش آفرینی، رقابت سالم، تولید و اشتراک محتوا، هماهنگی و انسجام فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور مبتنی بر اقتضائات روز و قابلیت‌ها و مقدورات بومی، کارکردها و فعالیت‌های مبتکرانه کانون‌ها و استفاده هدفمند از ظرفیت رسانه و فناوری‌های نوین اجرا می شود.

 

شناسایی و توانمندسازی استعدادهای فرهنگی و هنری، جریان سازی گفتمان ایران قوی و ترویج روحیّه، امید و تلاش برای حضور موثر و هدفمند بچه های مسجد در عرصه فعالیت های فرهنگی مساجد در بستر سامانه اینترنتی بچه های مسجد و با توجه به شیوع بیماری کرونا در فضای مجازی و به صورت محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری صورت می پذیرد.

 

در این خصوص مصاحبه ای اختصاصی با «عبدالله بحرالعلومی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل خواهیم داشت که در ذیل می خوانید:

 

- با سلام، به عنوان اولین سوال اطلاعاتی در خصوص آماری از کانون های مساجد استان اردبیل بفرمائید؟

با تشکر از دفتر خبرگزاری شبستان در استان که این فرصت را فراهم کرد، هم اکنون در استان اردبیل تعداد 584 باب کانون فرهنگی هنری فعالیت می کند که 60 درصد کانون ها از لحاظ گستردگی و فعالیت در مناطق روستایی و 40 درصد در مناطق شهری واقع شده است.

 

- طرح ملی «ایران قوی» از طرح های موفقی است که در ماه های اخیر توسط کانون های مساجد صورت می گیرد در این خصوص هم توضیح دهید؟

طرح ملی ایران قوی متشکل از ۴۰ عنوان برنامه فرهنگی و هنری در قالب 3 شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری پیش بینی شده که در شبستان فرهنگ با 5 رواق نور، کتاب، دانش، رسانه و همدلی و شبستان هنر با 5 رواق نمایش، سرود، قلم، فیلم و ترنج (هنرهای تجسمی) و شبستان نوآوری با 2 رواق کارآفرینی و فن آوری طراحی شده است که در بیش از ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری مسجد کشور اجرا می شود.

 

قرآن و سیره اهل بیت(ع)، مسجد و گام دوم انقلاب، پیشرفت و امید به آینده، مقاومت و عزت ایرانی از جمله موضوع های این طرح ملی است.

 

ستادهای استانی نیز نقش دبیرخانه بر هر رواق دارند و استان های خراسان رضوی در رواق نور، چهارمحال و بختیاری در رواق کتاب، قم در رواق دانش، تهران در رواق همدلی، فارس در رواق رسانه، هرمزگان در رواق سرود، گلستان در رواق فیلم، البرز در رواق نمایش، اردبیل در رواق ترنج، یزد در رواق قلم، اصفهان در رواق کارآفرینی و خراسان جنوبی در رواق فن آوری انتخاب شده اند.

 

این برونسپاری فعالیت ها با هدف بهره مندی از ظرفیت های استانی به عنوان استان های معین از سوی ستاد کشوری فهما انتخاب شده اند و این طرح می تواند به گسترش کیفی فعالیت های کانون های مساجد مبدل شود.

 

- در خصوص زمانبندی برنامه های اجرایی طرح ملی «ایران قوی» نیز اطلاعات در اختیار خوانندگان این مصاحبه قرار دهید؟

 

این طرح از 31 شهریور ماه همزمان با هفته دفاع مقدس آغاز شده و همچنان روند ثبت فعالیت های کانون های مساجد در سامانه بچه های مسجد تا 22 بهمن سال جاری ادامه خواهد داشت.

 

ارزیابی و داوری طرح ملی ایران قوی در دو مرحله انجام می شود، ارزیابی اولیه در مرحله استانی و داوری نهایی در سطح ملی است که در سطح استان از کانون های برتر هر استان براساس بیشترین امتیاز کسب شده در سامانه بچه های مسجد تقدیر ویژه صورت خواهد گرفت.

 

- اقدام های کانون های مساجد استان اردبیل در خصوص این طرح چگونه است؟

استان اردبیل به فضل الهی و تلاش فعالان مساجد استان در حال حاضر از استان های پیشتاز در مشارکت طرح ملی «ایران قوی» است و به طوری که نزدیک 80 درصد از کانون های فرهنگی هنری مساجد در این طرح مشارکت کرده اند.

 

- در خصوص رواق ترنج که بر عهده ستاد هماهنگی استان اردبیل هست نیز توضیحاتی بفرمائید؟

استان اردبیل با توجه به مجری کشوری رواق ترنج (هنرهای تجسمی) معرفی شد و از لحاظ مشارکت تا این تاریخ رتبه اول کشور را دارا به خود اختصاص داد.

 

اقدامات استان اردبیل در برگزاری رواق ترنج توانسته آیین نامه کشوری جلسه هماهنگی با دستگاه های فرهنگی و هنری استان را تهیه کند و اطلاع رسانی و هماهنگی با مدیران تمامی استان های کشور در خصوص شیوه نامه و ارائه پوستر و ... را انجام دهد و آثار هنرمندان رشته تجسمی در گرایش های کاریکاتور، عکاسی، صنایع دستی، نقاشی، خوشنویسی،گرافیک رایانه ای، طراحی دستی را ثبت کند.

 

از دیگر فعالیت نیز طراحی پوستر اینفوگرافی و موشن گرافی برای رواق ترنج است که بزودی رونمایی خواهد شد.

 

کد خبر 1011697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha