اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات/ نرخ کاهش جمعیت روستایی در کشور به صفر متمایل شده است

امید با بیان اینکه در این دولت اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات کشور از ۱۵ درصد به ۹۴ درصد رسیده است گفت: در این بخش نیز، هدف دولت اتصال ۱۰۰ درصدی روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان،« محمد امید» در نشست شورای روستایی و عشایری استان سمنان با اشاره به اینکه در دولت دوازدهم خدمات به روستاها گسترش قابل توجهی پیدا کرد و در برخی بخش‌ها شاهد تحول اساسی بوده‌ایم گفت: در روستاهای کشور کارهای ارزشمندی انجام شده است و براساس گزارش مراکز آماری معتبر دنیا، ایران در عرصه جهانی در زمینه تامین آب، برق و گاز برای روستاها جزو کشورهای ممتاز است.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه میانگین جمعیت روستایی کشور با میانگین جمعیت کشورهای جهان برابر است  اضافه کرد: کشورهای دیگر نیز مانند ایران در روستاها با موضوع کاهش جمعیت مواجه هستند.

 

وی تصریح کرد: ایران در سال‌های اخیر اقدامات ارزشمندی برای توسعه روستا و نگهداشت جمعیت روستایی انجام داد و از سال ۹۶ تا کنون کشور به سمت تثبیت جمعیت روستایی پیش رفته و امسال نیز کاهش جمعیت در روستاهای کشور رخ نداد و انتظار می‌رود در سال آینده، با اقداماتی که انجام می‌شود، جمعیت روستایی افزایش یابد.

 

امید با اشاره به اینکه نرخ کاهش جمعیت روستایی در کشور به صفر متمایل شده است و اکنون کاهش جمعیت روستایی نداریم اظهارداشت: همه دولت‌ها در عرصه روستا کار کردند اما دولت تدبیر و امید کارهای ماندگاری انجام داده است و افزایش ضریب نفوذ زیرساخت‌هایی مانند آب، برق،گاز و شبکه ملی اطلاعات از جمله اقدامات ماندگار است.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری میزان تخصیص اعتبارات برای توسعه، عمران روستایی و اشتغالزایی روستاییان در دولت تدبیر و امید را چشمگیر دانست وبیان کرد: از مجموع ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه روستا ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مربوط به این دولت است.

 

وی ضریب نفوذ گاز در روستاهای کشور بیش از ۸۶ درصد اعلام کردوافزود: در استان سمنان ضریب نفوذ بالاتر از میانگین کشوری است.

 

امید با تأکید براینکه در زمینه آبرسانی به روستاها و عشایر نیز در دولت تدبیر و امید اقدامات خوبی انجام شد ابراز کرد: اکنون۷۶ درصد روستاها به شبکه آبرسانی متصل هستند.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه دهیاری‌ها مدیران قوی هستند و باید از این ظرفیت در توسعه روستاها بیش از پیش بهره گرفت  اضافه کرد: به این منظور لایحه سپردن تمام مسوولیت‌هایی که شهرداران در بخش شهری دارند در بخش روستایی به دهیاری تدوین و آماده تقدیم است و تصویب این لایحه اقدامی ارزشمند خواهد بود.

 

وی با اشاره به اینکه ۲۶ درصد جمعیت را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهد که سهم ۲۸ درصدی در تولید ناخالص دارند اظهارداشت: این در صورتی است که در کشورهای پیشرفته سهم روستاییان در تولید ناخالص بیش از ۵۰ درصد است و یکی از اقدامات ارزشمند برای افزایش سهم روستاییان در تولید ناخالص و توسعه روستا، اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی است.

 

امید بیان کرد: در سال‌های گذشته سهم اشتغال روستایی پنج درصد بود و امسال به ۳۰ درصد رسیده است و سال گذشته سهم روستاییان از اشتغال ایجاد شده ۲۸ درصد بود.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: برای توسعه پایدار روستایی باید سالانه به طرح‌ها اعتبار تزریق شود.

 

وی در ادامه شمار اقامتگاه‌های بومگردی قبل از دولت تدبیر و امید حدود ۲۲۰ مورد اعلام کردوگفت: اکنون افزایش چشمگیر شمار اقامتگاه‌های بومگردی نشان از توجه به توسعه، اشتغالزایی و گردشگری در روستاهای کشور است.

 

امید یکی از اساس‌های توسعه گردشگری و جذب گردشگر در مناطق روستایی را توجه به زیرساخت ارتباطات و فناوری اطلاعات  دانست وافزود: در دولت تدبیر و امید این مهم نیز مورد توجه قرار گرفت.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در خصوص زیرساخت‌های توسعه تجارت الکترونیک  گفت: ۹۴ درصد روستاهای کشور از شبکه ملی اطلاعات برخوردار هستند و نگاه دولت تجهیز زیرساخت‌های روستاها در راستای توسعه اقتصادی است.

 

وی با بیان اینکه افزایش ۱۰ برابری بوم گردی‌های سطح کشور یکی از اقدامات حوزه توسعه روستایی است که در سال‌های اخیر صورت گرفته است افزود: برای ماندگاری مسافران و توسعه گردشگری که در نهایت به توسعه اقتصادی و اشتغال منجر می‌شود، کارهای بزرگی صورت گرفته است.

 

امید اظهار داشت: طرح «هر دانش‌آموز یک تبلت» با عنوان طرح هدایت از سیستان و بلوچستان در روزهای آینده کلید می‌خورد و اکثر شرکت‌های بزرگ دعوت می‌شوند تا تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند تامین کنند و استان سمنان هم می‌تواند با اعلام نیاز خود سهمیه تبلت بگیرد.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: استان سمنان در زمینه اجرای طرح‌های نوآورانه و اجرای آزمایشی طرح‌های ملی همواره عملکرد مطلوب داشته و شایسته قدردانی است.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به منظور بازدید و بررسی طرح‌های روستایی در سفر ۲ روزه به استان سمنان آمده است.

 

 

کد خبر 1011932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha