آیت الله مصباح یزدی ذوب در ولایت بود/ لزوم ‌آشنایی نسل جوان با اندیشه های علامه

آیت الله عبادی گفت: حکیم آیت الله مصباح یزدی ذوب در ولایت بود که باید اندیشه های این حکیم ترویج و همگانی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، آیت الله «سید علیرضا عبادی» امروز (۱۶آبان) در نشست جمعی از جوانان فعال فرهنگی بیرجند ضمن عرض تسلیت ایام شهادت صدیقه طاهره (س)، سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، چهلمین روز شهادت دانشمند ارزشمند شهید محسن فخری زاده و رحلت حکیم بزرگوار حضرت آیت الله مصباح یزدی، اظهار کرد: حکیم آنجایی اطلاق می شود که در جهت واقع شناسی و واقع گرایی در میان انبوه اندیشه های بی ریشه جهانی توانسته باشد به این مقصود مقدس واصل شده باشد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه حکیم به این جهت می گویند که در حکمت نظری به حقایق عالم دست یابد و در حکمت عملی بتواند رفتار خودش را با آن واقعیت انطباق دهد، افزود: به این جهت حکیم عملش و حرفش زیرساخت دارد و مستحکم است و به تعبیر قرآن «مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصلُها ثابِتٌ وَفَرعُها فِي السَّماءِ تُؤْتِی اکلَها کلَّ حینٍ؛ «کلمه طیبه» (و گفتار پاکیزه) را به درخت پاکیزه‌ای تشبیه کرده که ریشه آن (در زمین) ثابت، و شاخه آن در آسمان است هر زمان میوه خود را به اذن پروردگارش می دهد».

 

وی ادامه داد: برخلاف آنچه در بازار آخرالزمان مشاهده می کنید و برخی با القاب و نام های مختلف فقط حرف می زنند اما حتی خودشان هم متوجه نمی شوند چه می گویند و به تعبیر قرآن «كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ؛کلمه «خبیثه» [و سخن آلوده] را به درخت ناپاکی تشبیه کرده است که از روی زمین برکنده شده، قرار و ثباتی ندارد.»

 

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه آیت الله مصباح یزدی(ره) از زمانی تاسیس موسسه در راه حق بسیار خدمت کرد، گفت: با علم و ابتکار جزوه های پاسخ و ارشاد جیبی بسیار ساده و روان را در دسترس نسل جوان قرار می دادند. خیلی موسسه با معنویتی بود. بعد انقلاب هم کارها را به صورت وسیع‌تر و عمیق‌تر دنبال کرد و با استفاده از فرصت شاگردانی شایسته به لحاظ علمی و اخلاقی پرورش داد که در میدان جنگ تمام عیار اسلام با کفر جهانی در میدان هستند و این را از استادشان آموختند.

 

امام جمعه بیرجند بیان کرد: آیت الله مصباح یزدی(ره) در دوران امام راحل و رهبر معظم انقلاب ذوب در ولایت بود یعنی حقیقت اسلام را از باب نظری و عملی درک می کند.

 

وی با اشاره به روایت «فأمّا مَن کان مِن الفُقَهاء صائنًا لنفسه، حافظًا لدینه، مُخالِفًا علی هواه، مُطیعًا لأمر مولاه؛ فللعوامّ أن یُقلِّدوه؛ و اما هر یک از فقهاء که خوددار و حافظ دین خود و مخالف هوای‌ نفس و مطیع فرمان مولای خود باشد عوام حق دارند از او تقلید کنند»، همین کافی است که جامعه بشری بداند اگر بخواهد به فعلیت برسد شرط اولش این است که علم بداند، تصریح کرد: مردم در منافع مادی و امور دنیایی همه اینها را می فهمند و مدنظر دارند که اگر بخواهند سرمایه گذاری و یا به نحوی تعاملی انجام دهند باید مبتنی بر علم باشد اما جالب است که برخی این مهم را در باقی مسائل می فهمند اما نسبت به انسان متوجه نمی شوند.

 

آیت الله عبادی  با اشاره به اینکه اگر انسان هوای نفس خود را کنترل نکند همه چیز را فاسد و جوامع بشری را تباه می کند، ادامه داد: عالم و حکیم پیشوای بر مردم نباید حریص بر دنیا و طمعکار و ترسو باشد چرا که در این صورت علی‌رغم همه داشته‌ها آفت دین است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با انتقاد از اینکه چرا برخی از قوانین و مصوبات اجرا نمی‌شود، گفت: علت آن است که پای حرف اول حکیمانه که تبعیت از رهبر بر اساس دین، شرع و قانون اساسی است کم می‌آوریم.

 

وی با اشاره به اینکه نباید ۴۰ سال طول می کشید تا گام دوم انقلاب را برداریم، افزود: البته جلوه های از امید خود را نشان می دهد اما اگر همه جا ما این مطیع بودن نسبت به ولایت را حفظ می کردیم راه را رفته بودیم و فرصت شیطنت ها را به غرب نمی دادیم و برای آنان هیچ حسابی باز نمی کردیم؛ این حساب های که باز می کنیم چون با آنان معامله می کنیم بعد پایمان گیر می کند، مشکل از ما است و گرنه اگر به اصول انقلاب و  فرمایشان رهبر معظم انقلاب عمل کنیم استکبار در پیش ما هیچ چیز نخواهد بود. اما متاسفانه عناصر ضعیف داخلی به دشمن فرصت می هند.

 

امام جمعه بیرجند با تأکید بر اینکه اندیشه آیت الله مصباح یزدی (ره) باید همگانی شود نسل جوان تشنه این اندیشه ها است، گفت: با استدلال‌های امثال علامه شهید مطهری و آیت الله مصباح یزدی در حوزه معرفتی می‌توانیم برای دنیا حرف برای گفتن داشته باشیم.

 

 

کد خبر 1012066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha