نشاط دیجیتالی راهبردی برای روزهای کرونایی نسل جوان

نشاط دیجیتالی؛ برنامه ای ابتکاری از مجتمع فرهنگ دیجیتال تیران که رابر مناسبی برای فعالیت های فراغتی جوانان و نوجوانان شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، توجه به اوقات فراغت یکی از نیازهای اساسی هر انسان در گروه های مختلف سنی است که این زمان برای نوجوانان و جوانان از اهمیت خاصی برخوردار بوده و توجه خانواده ها و متولیان دستگاه های فرهنگی و اجتماعی به این موضوع لازم است.

 

بی توجهی به فراغت این قشر موجب عدم رشد استعدادهای آنان و یا گرایش به سمت بزهکاری و آسیب های اجتماعی و یا بی انگیزگی می شود که در این میان باید به تنوع برنامه ها و خلاقیت و همچنین نیازها و درخواست آنان رسیدگی و اولویت بخشی شود.

 

کرونا، عاملی که بر همه حوزه ها اثر گذاشت و با وجود نبود پیش بینی های گذشته چالش های زیادی را در جامعه امروز رقم زد، همین موضوع موجب شده تا اوقات فراغت که در گذشته بسیار آسان تر مدیریت می شد امروز با محدودیت هایی روبرو باشد.

 

فضای مجازی برخی از این محدودیت ها را کاهش داد اما بی برنامه گی ها مشکلاتی را به دلیل وابستگی به این بستر ایجاد خواهد کرد که در این خصوص باید اندیشه ها پایدار و جامع نگرانه به صحنه وارد شود و راه را برای معضلات ناهموار کند.

مجتمع و خانه های فرهنگ دیجیتال که سال ها پیش از شیوع کرونا نقش مهمی در فعالیت های اوقات فراغت جوانان و نوجوانان داشتند این روزها به دلیل بیماری کووید 19 دچار محدودیت هایی شده اند اما این بار ابتکار عمل ها موجب گذر از این شرایط شد.

 

*نشاط دیجیتالی؛ راهبرد روزهای کرونایی

 

مجمع فرهنگ دیجیتال تیران که در محل کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(علیه السلام) واقع شده با ابتکار عملی تحت عنوان نشاط دیجیتالی راهبردی را برای اوقات فراغت گروه کودک، نوجوان و جوان فراهم کرد.

 

این برنامه در تابستان سال های گذشته با حضور این قشر در محیط مسجد اجرا می شد اما در این مدت یکساله به دلیل محدودیت ها، جشنواره «نشاط دیجیتالی» نیازمند تغییرات ساختاری بود.

به اعتقاد مسئولان این مرکز فرهنگی، هنری و دیجیتالی تیران، مدیریت بین استفاده از ظرفیت های فضای مجازی، اوقات فراغت، علاقه های فردی، کاهش وابستگی به شبکه های اجتماعی و تقویت هویت جوانانن و نوجوانان مقوله مهم و ارزشمند است چرا که نباید نسبت به پتانسیل اینترنت و شبکه های تحت نظر آن بی توجه بود و از طرفی نیز پاسخ به نیازها و کاهش وابستگی نیز مورد توجه باشد.

 

برگزاری مسابقات خانوادگی و انتشار آن در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، بازی های آنلاین، توسعه بازی های بومی و محلی با آموزش خلاقانه در فضای مجازی، حضور در مجتمع دیجیتال و رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری ایمن، تولید محتوا، برگزاری کارگاه های آموزشی، مسابقات و فعالیت های فرهنگی بین فضای مجازی و محیط حقیقی، تولید فیلم و تماشای تولیدات فرهنگی و هنری از جمله اقداماتی است که در این حوزه انجام شده است.

 

مدیر این مرکز فرهنگی و هنری گفت: توانمندسازی جوانان و نوجوانان برای بهره گیری از فضای مجازی و مدیریت اوقات فراغت و هدفمندسازی برنامه های این ساعات از برنامه شخصی افراد، در قالب برنامه ها و فعالیت های فرهنگی انجام می شود.

 

مسئولان تیران مدیریت به موقع و ارائه برنامه های جذاب برای اوقات فراغت را ضرورتی مهم بیان کرده اند و طرح های ابتکاری مجتمع دیجیتال تیران و تشکل های مردم نهاد را ناشی از دغدغه مندی آنان و نقش مشارکت مردمی و جوانان در رفع نیازهای جامعه بیان می کنند.

 

*فعالیت های فرهنگی و هنری به حضور مردم وابسته است

 

«اقبال صالحی»، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون درباره اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و فعالیت های فرهنگی و هنری گفت: این دسته از فعالیت ها به حضور مردم وابسته است.

 

وی ادامه داد: فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد نیز به حضور مردم نیاز دارد اما برخی فعالیت های ابتکاری مثل مجتمع دیجیتال کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی تیران توانسته فعالیت های ویژه و جذابی را تعریف کند.

 

صالحی خاطرنشان کرد: اجرای فعالیت های فرهنگی و هنری و پخش آن از بستر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نمونه ای از این اقدامات است که برای آرامش روحی و روانی مردم و سرگرمی و حتی استعداد شناسی نقش داشته است.

 

*نقش فضای مجازی در غنی سازی اوقات فراغت پر رنگ شده است

 

«مهدی مرادی»، رئیس اداره ورزش و جوانان و دبیر ستاد اوقات فراغت تیران و کرون نیز پیرامون این موضوع گفت: جشنواره نشاط دیجیتالی این مرکز فرهنگی و هنری از ابتکار عمل و خلاقیت جوانان این مرکز حکایت دارد.

 

وی با بیان اینکه نقش فضای مجازی در غنی سازی اوقات فراغت پر رنگ شده، تصریح کرد: استفاده کارآمد از این بستر به کاهش آسیب های اجتماعی کمک می کند که البته باید برنامه ریزی جامعی را تدوین و اجرا کنیم که وابستگی و اعتیاد به گوشی های هوشمند و شبکه اجتماعی کاهش پیدا کند.

 

مرادی ادامه داد: تشکل های مردم نهاد و سازمان های فرهنگی و فعال در اوقات فراغت شهرستان برای این موضوع طرح و پیشنهاداتی دارند که نشست مشترک و تشکیل کمیته اوقات فراغت در دوران کرونا یکی از برنامه های این منطقه است.

 

*فعالیت های ویژه مجتمع دیجیتال تیران

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد اصفهان با اشاره به فعالیت 10 خانه و مجتمع دیجیتال در این استان گفت: امکانات متناسب با تقاضا برای راه اندازی برای راه اندازی مراکز دیجیتال مساجد نیست.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» با بیان اینکه در تمامی شهرستان های استان این مراکز را نداریم، افزود: مجتمع دیجیتال امام حسن مجتبی تیران یکی از فعال ترین این مراکز است که طرح و جشنواره های ویژه ای را ارائه می دهد.

وی با اشاره به اینکه این مراکز دیجیتال رتبه های ملی هم داشته است، خاطرنشان کرد: مجتمع دیجیتال تیران که در مسجد قمربنی هاشم این شهر راه اندازی شده علاوه بر رتبه های ملی، در حوزه فرهنگ دیجیتال، برگزاری جشنواره های فرهنگی و شرکت در نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال فعالیت داشته است.

کد خبر 1012138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha