تاثیر المان و زیباسازی شهری بر آرامش شهروندی

المان و زیباسازی شهر از مولفه های موثر در توسعه آرامش شهروندی است و این اقدام متناسب با فرهنگ و شرایط هر منطقه متفاوت بوده که باید مدیریت شهری به این موضوع بپردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، آرامش؛ یکی از نیازهای مهم زندگی بشری بوده که به روش های مختلف کسب و یا سلب می شود و از این رو باید نسبت به آن برای زیرساخت زندگی حساس و علاوه بر زندگی فردی، دستگاه های محلی و اداری نیز باید نقش خود را در این خصوص ایفا کنند.

 

محیط و متعلقات شهرها، یکی از مولفه های اساسی در تامین آرامش مردم هستند و شهرسازی، زیباسازی و المان شهری همه در تامین این مقوله نقش دارند و از این رو معماری و ساخت وسازها و مدیریت شهری را در این حوزه موثر می دانیم.

 

استفاده از المان های جذاب، فضای سبز زیبا، طرح های متنوع با حکایت از امیدواری، تبلیغات شهری برای جلب فکر و تنوع زیستی قادر به تامین آرامش است که با مدل های مختلف قادر به اجرا خواهد بود.

 

*تاکید کارشناسان بر مولفه های آرامش شهری

 

اهمیت این موضوع به قدری است که کارشناسان در حوزه های مختلف به این موضوع اشاره و تاکید داشته اند. «حشمت الله انتخابی»، پژوهشگر و فعال زیست محیطی اصفهان با اشاره به گذشته اصفهان و نقش فضای سبز در این شهر گفت: جریان رودخانه زاینده رود و مادی های آن، فضای سبز اطراف مادی‌ها و درون خانه ها از جمله ظرفیت های موثر در کاهش معضلاتی مثل فرونشست، مسائل زیست محیطی و افزایش آرامش عمومی بود.

وی ادامه داد: حذف چنین ظرفیت هایی با توسعه شهرنشینی و آپارتمان نشینی موجب خسارت به عرصه های مختلف شده که دلیل بسیاری از آسیب های ناشناخته است و برای تغییر به مشارکت عمومی در ارائه راهکارهای اساسی به مدیریت شهری است و این نهاد نیز باید موضوعات و نیازهای مختلف شهری را مورد توجه قرار دهد.

 

انتخابی سیاست گذاری صحیح مسئولان برای حفظ آرامش عمومی را ضروری بیان کرد و گفت: در توسعه شهری، امکان زیست و آرامش و حفظ محیط زیست را مورد توجه قرار دهند و نگاه یک جانبه را کنار بگذارند.

 

«علی رحمانی»، جامع شناس نیز به اهمیت محیط زندگی اشاره کرد و گفت: مدیریت شهری در پویایی و ایجاد محیط اجتماعی امیدوارکننده نقش دارد و این موضوع را در المان سازی، فضاسازی، معماری و زیباسازی شهری مورد توجه قرار دهد.

 

وی زندگی آپارتمان نشینی با افزایش جمعیت شهرها را ناشی از دلایل مختلفی مانند مهاجرت از روستا به شهر بیان کرد و اظهارداشت: بی توجهی به رفاه و نیازهای زندگی روستایی و همچنین سیاست تبدیل روستا به شهر موجب چنین مشکلاتی شده است.

 

جامع شناس ادامه داد: زندگی روستایی دارای یک سری شاخص و زیست شهری نیز با ویژگی های خاص و متفاوت از همدیگر است و اگر مهاجرت رخ بدهد مردم دچار مشکل خواهند شد و در حالی که با تقویت زندگی روستایی رفاه مردم آن مناطق افزایش و تراکم شهر نیز زیاد نمی شود.

 

وی خاطرنشان کرد: باید به نیازهای شهرنشینی متناسب با چالش های آن مثل آلودگی هوا و چالش های روانشناختی توجه شود که فضاسازی و شهرسازی در این خصوص خیلی نقش دارد.

نقش المان و فضاسازی شهری در رفتار سازی

ترددها اختیاری و اجباری کوتاه و یا بلند مدت افراد بنا به نیازهای آن ها متفاوت است اما همه از محیط های شهری استفاده کرده و از آن تاثیر مستقیم و یا غیرمستقیم می گیرند و همین موضوع بر رفتارهای فردی و اجتماعی اثر می گذارد.

 

حجت الاسلام «محمد قطبی»، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و پژوهشگر فرهنگی، اجتماعی و دینی، پیرامون معماری شهری با اعتقاد بر اینکه این موضوع در شهرسازی بسیار مهم است، اظهارداشت: المان و مبلمان شهر بر رفتار سازی مردم اثر می گذارد.

 

وی ادامه داد: شیخ بهایی با استفاده از تفکرات دینی و علمی توسعه شهری و ساخت و سازها را مدیریت کرد که نوع مدل رفتاری او امروز برای جوامع توسعه یافته الگو بوده ولی امروزه فاصله بین نیازهای فطری بشری و شهرسازی موجب بروز مشکلاتی شده است.

 

قطبی بر رعایت مبانی هنری، فرهنگی و تناسب آن با جامعه در توسعه شهری تاکید کرد و گفت: مردم در روابط اجتماعی و حضور در شهرها از نوع مهندسی و معماری ها اثر می گیرند و باید میراث گذشته حفظ و  ارزش ها تقویت و توسعه پیدا کند.

 

وی حفظ سنت ها و سبک زندگی کارآمد در شهرسازی را مهم بیان کرد و گفت: مدل و روش های چیدمان شهری بر زندگی مردم و نوع رفتارها اثر می گذارد و هرچقدر این اقدامات مبانی فکر داشته باشد آنگاه تبدیل به هنجار خواهد شد و اگر با بی دقتی و بی توجهی به مبانی سنتی و ارزشی روبرو شود آنگاه ناهنجاری ها را توسعه می دهد.

 

*تشکل های مردم نهاد و متخصصین راهکار بدهند

 

برای حفظ و توسعه آرامش شهری به مشارکت عمومی در ارائه راهکارهای حیاتی و کارشناسی هستیم که در این موضوع افراد متخصص در معماری، مهندسی، شهرسازی و علوم اجتماعی نقش داشته و باید نشست های مشترکی را برای تبادل نظر پیرامون این موضوعات برگزار کنند.

 

پیوست اجتماعی در آموزش مهندسان جوان دانشگاهی یک ضرورت است چرا که نگاه همه جانبه برای توسعه پایدار نیاز بوده و به دغدغه مندی برای این عرصه نیاز داریم و البته روانشناسان، جامعه شناسان و متخصصین حوزه اجتماعی نیز باید سهم علمی خود را ایفا کنند.

 

کد خبر 1012452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha