​میزان صید ماهیان استخوانی از دریای خزر ۴۲ درصد کاهش یافت

​مدبری از فعالیت ۴۹ تعاونی پره در گیلان خبر داد و گفت: میزان صید ماهیان استخوانی از دریای خزر امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۲ درصد کاهش پیدا کرد.

«عظیم مدبری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، با بیان اینکه به علت بروز برخی دلایل میزان صید ماهیان استخوانی از دریای خزر امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 42 درصد کاهش پیدا کرده است اظهار داشت: در حال حاضر 49 تعاونی پره صید و صیادی در استان گیلان فعالیت می‌کنند.

 

مدیرکل شیلات گیلان با تاکید بر اینکه طبق آخرین آمارها از ابتدای فصل صید تاکنون 478 تن انواع ماهی استخوانی از سواحل استان صید شده است ارزش این مقدار صید را برشمرد و عنوان کرد: ارزش اقتصادی صید امسال چیزی حدود 397 میلیارد ریال برآورد می‌شود و امیدواریم تا پایان فصل صید، میزان صید ماهیان استخوانی افرایش پیدا کند.

 

مدبری برخی از دلایلی که موجب شده امسال صید ماهیان استخوانی از دریای خزر به نسبت سال گذشته کاهش داشته باشد را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: عدم شرایط مناسب جهت فعالیت‌های صید و صیادی در دریای خزر، کولاک بودن دریا و افزایش صید قاچاق از جمله این دلایل به شمار می‌روند.

 

وی از استمرار فعالیت شرکت‌های پره صیادی استان گیلان جهت صید ماهیان استخوانی تا نیمه فروردین سال 1400 سخن گفت و با اشاره به اینکه تعاونی‌های صید پره استان گیلان از سواحل شهرستان‌های آستارا تا چابکسر پراکنده شده‌اند افزود: شیلات گیلان برای اقتصادی شدن فعالیت‌های صید و صیادی اقدامات فراوانی انجام می‌دهد.

 

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه صید غیرمجاز و به تور انداختن ماهیان مولد روند بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی خزر را با مشکلات بسیار عدیده‌ای مواجه می‌کند عنوان کرد: با وجود تمام مشکلات یاد شده، شیلات گیلان برای اقتصادی ماندن کسب و کار صیادان استان برنامه تکثیر و رهاسازی ماهیان استخوانی را همه ساله در برنامه خود دارد.

 

مدبری ماهی سفید، کفال، سیم و سوف را از بیشترین ماهیان استخوانی دریای خزر که در سواحل گیلان صید می‌شوند اعلام کرد و اظهار داشت: بخش شیلات از ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی برای اشتغال‌زایی برخوردار است به همین علت شیلات به عنوان یکی از مؤلفه‌‌های توسعه‌ای گیلان محسوب می‌شود.

 

وی افزایش صید غیرقانونی ماهیان استخوانی به ویژه در فصل زادآوری آنان را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: عوامل نظیر صید قاچاق و غیرقانونی انواع ماهیان استخوانی از دریای خزر و رودخانه‌های استان گیلان، پس از پایان فصل صید و در دوره زادآوری آن‌ها در مسیر تکثیر این گونه از ماهیان موانع زیادی را ایجاد می‌کند.

کد خبر 1012529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha