از سیاهپوشی مناطق جنوب شهر برای فاطمیه تا حضور در اجتماع فاطمی مسجدی‌ها

اهالی مسجد ائمه بقیع(ع) ضمن خدمت‌رسانی به نیازمندان در دوره کرونا، امسال نیز در سیاه‌پوش کردن جنوب شهر تهران در فاصله زمانی میان فاطمیه اول و دوم مشارکت کرده‌اند، و همچنین با راه‌اندازی پایگاه سلامت، به غربالگری نمازگزاران و مردم محله پرداختند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مسجد ائمه بقیع (ع) (واقع در تهران، خیابان شوش شرقی، خیابان شهید بروجردی) از مساجد فعال در جنوب تهران در دستگیری از نیازمندان، زنده نگه داشتن یاد شهدا و رونق فعالیت های قرآنی است.

 

خبرنگار ما گزارش میدانی و حضوری خود از مسجد ائمه بقیع (ع) را با فعالیت های این مسجد در حوزه مقابله با شیوع ویروس کرونا آغاز می کند، زیرا طبق مشاهده خبرنگار شبستان، بنری بزرگ که روی آن نوشته اند «پایگاه سلامت مسجد ائمه بقیع (ع)» جلوی در ورودی این مسجد نصب شده است. ماجرا از این قرار است که با شیوع این ویروس، اهالی این خانه خدا پایگاهی به منظور غربالگری نمازگزاران و بررسی وضعیت سلامتی آنان تشکیل دادند که با آغاز به کار طرح شهید سلیمانی، فعالیت این پایگاه سلامت گسترش یافت.

 

 

 

 

فعالیت‌ پایگاه سلامت مسجد با همکاری ناحیه بسیج امام خمینی(ره)

 

 

 

 

 

 

از اردیبهشت ماه امسال، به همت بسیجیان مسجد ائمه بقیع (ع) و با همکاری ناحیه مقاومت بسیج امام خمینی (ره) هر هفته دو پزشک در روزهای شنبه و سه شنبه از ساعت 14 تا 20 در این مسجد، نماگزاران این مسجد و سایر اهالی خیابان شهید بروجردی در شوش شرقی را ویزیت می کنند.

 

اهالی این مسجد در همین راستا از مدتی پیش و همسو با طرح شهید سلیمانی به در منازل ساکنان این منطقه از شهر تهران می روند و وضعیت جسمی آنان را بررسی می کنند و هر فردی را که مشکوک باشند به مراکز درمانی و بیمارستان های مربوطه به ویژه بیمارستان شهدای گمنام (که در خیابان خاوران، خیابان اعظم نظامی واقع شده است و به طور تخصصی، پذیرای بیماران مبتلا به ویروس کرونا است) معرفی می کنند.

 

برگزاری دورههای مشترک با همکاری بیمارستان مهدیه

 

هر خانواده ای که نیازمند باشد و فرد یا افرادی از آن به بیماری کرونا مبتلا باشد از بسته های معیشتی و بهداشتی همچون داروی امام کاظم (ع)، ماسک و دستکش و محلول ضد عفونی کننده به آن اهدا می شود. اهالی مسجد ائمه بقیع (ع) تلاش دارند هیچ خانواده ای در مسیر غربالگری آنان، بدون بررسی و ارزیابی نماند. از نکات دیگر در این زمینه، همکاری اهالی مسجد ائمه بقیع (ع) در برگزاری کلاس ها و دوره های بهداشتی و پزشکی با بیمارستان مهدیه (واقع در تهران، خیابان شوش، ابتدای خیابان شهید بروجردی) است که برخی از این دوره ها به بررسی وضعیت نمازگزاران این مسجد در زمینه بیماری های قلبی و دیابت است.

 

 

داشتن سقفی مرتفع و حیاطی وسیع زمینه برگزاری برنامههای مختلف در دوره کرونا را فراهم کرد

 

از کارهای دیگر اهالی مسجد ائمه بقیع (ع) در دوره شیوع ویروس کرونا مهیا کردن زمینه باز نگه داشتن این مسجد است زیرا اولا به گفته حجت الاسلام بابایی، سقف شبستان این مسجد، مرتفع است و ثانیا حیاط وسیعی نیز دارد و تا زمانی که هوا گرم بود، نماز جماعت با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در آن برگزار می شد. میزان حضور نمازگزار در این مسجد طبق مشاهده خبرنگار ما که در عکس زیر نیز آشکار است، خوب است و همه اینها نتیجه دقت بالای کارگزاران این مسجد در رعایت دقیق موازین بهداشتی است. در همین راستا یادواره شهدای محله شوش تهران در هفته دفاع مقدس امسال، و با حضور شهردار منطقه 15 در فضای باز این مسجد برگزار شد.

 

 

 

خیریه مسجد ائمه بقیع (ع) قبل از شیوع ویروس کرونا 40 خانواده را تحت پوشش داشت و هر سال در چند نوبت، بسته های ارزاق و بهداشتی و کارت هدیه و مهر نان میان آنان توزیع می شد و با شیوع ویروس کرونا و با مشارکت بیشتر خیران و همراهی ناحیه مقاومت بسیج امام خمینی (ره) توزیع کمک های مومنانه توسط اهالی این مسجد افزایش چشمگیری داشته است و به گفته بابایی، تاکنون طی این دوره، بیش از 500 بسته ارزاق و هزار بسته بهداشتی میان خانواده های محروم توزیع شده است. توزیع غذای گرم برنامه ثابت دیگر مسجد ائمه بقیع (ع) است که در دوره شیوع ویروس کرونا با جدیت دنبال می شود و در تمام مناسبت ها این کار صورت می گیرد البته با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی.

 

شرکت دسته عزاداری مسجد ائمه بقیع (ع) در اجتماع فاطمی جنوب تهران

 

 

 

مسجد ائمه بقیع (ع) که طبیعتا همچون سایر مساجد ویژه برنامه هایی در تمام مناسبت های مذهبی و ملی برگزار می کند با شیوع ویروس کرونا و پس از تعطیلی کوتاه، این برنامه خود را دوباره از سر گرفت به طوری که در همین راستا در چند نوبت از جمله نیمه شعبان و فاطمیه اول، کاروان شادی و سوگواری در سطح منطقه شوش راه انداخت و به گفته حجت الاسلام بابایی، اگر اجتماع بزرگ فاطمی جنوب تهران که با محوریت برخی از مساجد مناطق 12، 14 و 15 برگزار می شود، برگزار شود، حتما همچون سال های گذشته، دسته عزاداری این مسجد به خیل سوگواران شهادت حضرت صدیقه کبری (س) می پیوندد.

 

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی قائنی در این باره به شبستان گفت: مسجد ائمه بقیع (ع) از فعال ترین مساجد در برپایی این اجتماع است و بسیجیان و برخی دیگر از نمازگزاران آن، همه ساله از چند روز قبل از برگزاری این مراسم تا یکی دو روز پس از آن، به ما در برگزاری این اجتماع کمک می کنند.

 

سیاهپوش کردن جنوب تهران توسط بچههای مسجد در ایام فاطمیه

 

 

دهدشت سیاه پوش ایام فاطمیه شد + تصاویر

 

 

سیاه پوش کردن خیابان های شوش، هفده شهریور، تیردوقلو و شهید بروجردی و میدان های خراسان و شوش از فاطمیه اول تا فاطمیه دوم، ابتکار اهالی مسجد ائمه بقیع (ع) است که با همراهی مساجد مهدیه و الحسین (ع) طی ۱۰ سال اخیر انجام می شود. عکس زیر به خوبی نشان می دهد که با این کار، حال و هوایی شبیه عاشورای حسینی در حد فاصل زمانی میان دو فاطمیه در جنوب تهران شکل می گیرد.

 

از سایر برنامه های مسجد ائمه بقیع (ع) می توان به فعالیت مرکز مشاوره این مسجد و ارائه مشاوره های تخصصی در حوزه های خانواده، ازدواج و تحصیلی اشاره کرد. این مرکز از اوایل دهه 90 و توسط حجت الاسلام والمسلمین «رحمت الله تسلیمی» از کارشناسان و مشاوران اداره آموزش و پرورش تهران در این مسجد فعالیت خود را شروع کرد. طبیعتا با شیوع ویروس کرونا این فعالیت های تعطیل شد.

 

سخن آخر اینکه مسجد ائمه بقیع (ع) با تلاش امام جماعت جوان و بسیجیانش توانسته در دوره شیوع ویروس کرونا نیز در خدمت‌رسانی به گروه‌های مختلف مردم و نشر معارف قرآن و اهل بیت (ع) موفق باشد.

 

کد خبر 1013598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha