چتر نوع‌دوستی در آزادی زندانیان

نوع‌دوستی انسان‌های مهربان و دلسوز جامعه چتری بزرگ برای آزادی زندانیان باز کرده و به افراد در بند، زندگی دوباره و به خانواده‌های آن ها امید می بخشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، زندان؛ همیشه چاره کار نبوده و باید برای افراد در بند کاری کرد.افرادی که به دلایل مختلف چنین وضعی را پیدا کرده اند.

 

افرادی که به دلیل دیه، بدهی، مهریه و جرایم غیرعمد در سلول های زندان ها به امید آزادی نشسته اند، چشم آنان به گذشت و کمک خیرین به انتظار نشده و همین موضوع در بین خانواده های آن ها نیز واضح و روشن است.

حضور یک سرپرست خانواده در زندان خسارت های زیادی را به جامعه وارد می کند و از این جهت باید برنامه ریزی اساسی و منطقی برای رفع چنین مشکلی ایجاد شود و به همین خاطر ستاد دیه و موسسات خیرین پای در میدان عمل گذاشته اند.

فارغ از عمد و یا غیرعمد بودن علت زندانی شدن افراد، باید نگاهی به مشکلات خانواده و فرزندان آنان انجام داد و برای اصلاح جامعه اقدام راهبردی مثل اصلاح قوانین، فقرزدایی و پیشگیری مورد توجه قرار گیرد.

 

بر اساس ستاد دیه کشور، 6 هزار زندانی غیرعمد مثل بدهکار مالی، دیه، مهریه و حوادث کارگری در بند هستند که با همت خیرین و گذشت شاکیان این آمار نسبت به اسفندماه سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است.

 

در زندان های، استان هایی مثل ایلام و قم با تلاش قضات و نگاه دادگستری مبنی بر عدم توجیه حبس برای افراد غیر بزکار، زندانی مهریه وجود ندارد.

 

بیش از 800 نفر زندانی جرائم غیرعمد به دلیل سه هزار و 500 میلیارد ریال بدهی در زندان های استان های اصفهان قرار دارند.

 

*جامعه نیازمند عف و گذشت

 

عف و گذشت از ضرورت های یک جامعه محسوب می شود تا با این رفتارها آرامش را تجربه و بسیاری از مشکلات کاهش پیدا کند و به همین خاطر کاهش جمعیت کیفری زندان ها نیازمند توسعه و تحقق این دسته از رفتارها است.

 

یک روانشناس در اصفهان، با اشاره به تشکیل پرونده های قضایی و افزایش اختلافات گفت: بسیاری از اختلافات اجتماعی و خانوادگی با گذشت و صبر قابل رفع بوده و حجم بالایی از پرونده های قضایی را کاهش می دهد.

 

«علیرضا معماریان» با بیان اینکه گذر از بسیاری از بد رفتارها و اخلاق زشت در تامین آرامش روحی خود افراد نیز موثر است، افزود: بعضی از رانندگان با مشاهده یک تخلف شروع به انجام رفتارهای تنش ساز نموده و یا بعضا دعوا و نزاع ایجاد می کنند در حالی که رفتار غلط یک راننده را می توان با گذر از آن یا یک نگاه چشمی ساده اصلاح کرد.

وی ادامه داد: دلیلی برای دعوا در خیابان برای کوچکترین مشکلات وجود ندارد که در بسیاری از مواقع اختلافات ساده تبدیل به معضلی بزرگ و تشکیل پرونده قضایی و حتی اعدام و شرایط خاص شده است.

 

معماریان محبت به همدیگر، گذشت، صبر و ویژگی های اخلاقی از این قبیل را برای حفظ آرامش فردی و کاهش معضلات اجتماعی کارآمد و موثر خواند و از مسئولان و متولیان امر مثل رسانه ها و دستگاه های فرهنگی و نظام آموزش خواست تا چنین مولفه هایی را در بین مردم گسترش دهند.

 

*آزادی زندانیان و رهایی از قصاص

 

مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی اصفهان گفت: امسال زمینه آزادی زندانیان جرایئم غیرعمد و حکم قصاص شماری از جمعیت کیفری غیرعمد استان با همکاری دستگاه قضایی، خیرین و بخشش شاکیان فراهم شده است.

 

«محمود ضیایی فر» افزود: 40 نفر از افراد محکوم به حکم قصاص با تلاش خیرین و ستاد دیه از جوبه دار نجات یافته و به جمع خانواده خود بازگشتند.

 

وی ادامه داد: خیرین و بخش زیادی از مردم استان اصفهان خواهان آزادی افراد غیربزهکار در زندان ها هستند و برای این موضوع برنامه ریزی و اقدامات خیرخواهانه و نوع دوستانه ای دارند که کمک نقدی و تلاش برای اخذ رضایت از جمله آن ها است.

 

*آزادی زندانیان مایه امید خانواده ها

 

رئیس کل دادگستری اصفهان با اشاره به همکاری خیرین، تشکل های مردم نهاد و سازمان بسیج برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد امسال گفت: همزمان با سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و ایام فاطیمه 100 نفر از زندانیان غیرعمد اصفهان آزاد شدند.

«محمدرضا حبیبی» با اشاره به اینکه این اقدام بسیجیان اصفهان مایه امیدواری در جامعه شد، خاطرنشان کرد: اگرچه یکصد نفر آزاد شدند اما بیش از این آمار یعنی خانواده های آن ها نیز از مشکلات و معضلات اجتماعی رهایی یافتند.

 

وی ادامه داد: همکاری و کمک خیرین برای آزادسازی زندانیان یک امر اساسی و حیاتی بوده و موجب کاهش جمعیت زندان ها و آسیب های اجتماعی آن در جامعه خواهد شد.

کد خبر 1013823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha