زوال مرکبات ۵۰ درصد باغات جهرم را دچار آسیب کرده است

رضایی کوچی با اشاره به اینکه حداقل نزدیک به ۵۰ درصد باغات بدلیل زوال مرکبات از در جهرم دچار آسیب شد، گفت: باید از قبل پیش‌بینی و وزارت جهاد دست بکار می‌شد نه اینکه بعد از اتفاق افتادن به دنبال علت آن باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جهرم، «محمدرضا رضایی کوچی»، امروز (یکشنبه ۲۱ دی) در جلسه کارگروه کشاورزی شهرستان جهرم با اشاره به اینکه در زمانی که دولت خودش با ارز مناسب واحد تولیدی و کارخانه و زیرساخت ایجاد می‌کرد استان فارس همه ظرفیتش را معطوف به توسعه کشاورزی کرد، گفت: امروز آن سفره ها و بسیاری از دشت‌ها را از دست دادیم و کشاورز شرایط سختی را سپری می‌کند و باغداری در فارس مقرون به صرفه نیست.

 

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باغداران شهرستان جهرم و خفر برای مردم کشور میوه تولید می‌کنند و مورد کم مهری قرار می‌گیرند و هیچ حمایتی ندیدیم، افزود: اگر کاری در حوزه کشاورزی صورت گرفته شود کشاورز انجام داده و کمکی به آن نشده و روی پای خودش ایستاده است، باید به یاری کشاورز رویم.


وی با اشاره به اینکه حداقل‌های حمایت‌های باغبانی و کشاورزی از طریق وزارت جهاد نداریم، بیان کرد: طرح الگوی کشت در کشور و بویژه استان فارس اجرا شود و کشاورز را آموزش دهیم و کنارش باشیم مرکز تحقیقات جهاد در سطح ملی نتوانست اهداف را محقق کند و بوظایف خود عمل کند و هرچه وجود دارد اغلب تجربه کشاورز است.

 

رضایی کوچی با اشاره به اینکه آن نگاه علمی و تحقیقاتی که نشأت گرفته از ارتباط این وزارت خانه با مراکز دانشگاهی و علمی باشد وجود ندارد، عنوان کرد: حداقل نزدیک به ۵۰ درصد باغات بدلیل زوال مرکبات از در جهرم دچار آسیب شد و از دست دادیم، باید از قبل پیش‌بینی و وزارت جهاد دست بکار می‌شد نه اینکه بعد از اتفاق افتادن به دنبال علت آن باشند.

 

وی با اشاره به اینکه در جهرم و خفر نزدیک ۶۰‌ درصد اقتصاد مردم کشاورزی است و اگر کشاورزی را از دست دهیم معیشت و اقتصاد مردم دچار آسیب می‌شود، گفت: نهال‌هایی باید در اختیار باغدار قرار گیرد که عاری از ویروس باشد، نظارتی بر نهال‌های تولیدی شهرستان نمی‌شود، هرکس بخواهد نهال می‌کارد و می‌فروشد.

 

به گفته نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی خرما یک محصول استراتژیک است و ناشایست است که بگوییم بیشتر از ۱۲ هزار تن خرمای ما در سردخانه‌ها مانده است، امروز با این قیمت ارز بهترین فرصت برای صادرات است. ‌

 

وی با اشاره به اینکه کشاورزان جهرمی به لحاظ انگیزه و پشتکار و توانایی بی‌نظیر هستند ولی در بحث گلخانه ضعیف هستیم، تصریح کرد: جهرم در مسیر ترانزیت کالا قرار دارد و باید بحث قرنطینه را مدنظر بگیریم. ‌

 

کد خبر 1013954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha