طرح پایلوت پیشگیری از زوال مرکبات در ۱۰۰۰ هکتار از باغات جهرم اجرا می‌شود

برومندی گفت: هزار هکتار در جهرم و خفر زمینه کار این طرح علمی و تلفیقی را آماده می‌کنیم که اگر اقدام نشود در چندسال آینده چیزی به عنوان مرکبات در این ۲ شهرستان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جهرم، «محمدمهدی برومندی»، امروز (یکشنبه ۲۱ دی) در نشست کارگروه کشاورزی شهرستان جهرم گفت: استان فارس ویترین تولید محصولات باغبانی کشور است و مخصوصا شهرستان جهرم و خفر مقام اول این استان را دارند و باید با توجه به مشکلاتی که وجود دارد جلو خسارت بزرگ را بگیریم.

 

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه با تاکید وزیر جهاد با برنامه و‌ بررسی کارشناسی‌ باید بتوانیم راهکاری برای عبور از این بحران داشته باشیم، افزود: استان فارس ظرفیت‌های بسیار ارزشمند و نقش پر رنگی در تأمین امنیت غذایی کشور در بخش کشاورزی داشته است.

 

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته علاوه بر تولید غذای کشور هفت و نیم میلیون تن صادرات محصولات کشاورزی داشته‌ایم که ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی در شرایط تحریم نصیب کشور شده است، بیان کرد: قریب ۳ میلیارد دلار سهم بخش باغبانی است.
 

برومندی با اشاره به اینکه ایران بدلیل داشتن ارتفاعات مناسب و قرار گرفتن در عرض جغرافیایی ۳۲ درجه، کمربند تولید محصولات استراتژیک است در بخش کشاورزی و باغبانی می‌توانیم به پیشرفت‌های خوبی دست یابیم، خاطرنشان کرد: باید به بخش کشاورزی که در شرایط سخت تحریم جبران سایر بخش ها می‌کند توجه بیشتری شود، محققین ما در بخش کشاورزی نیازمند کمک‌های بین بخشی و سایر دستگاه‌ها هستند.
 

به گفته معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی نمی‌شود در استانی که ۱۵ درصد محصولات باغبانی کشور را تولید می‌کند و شهرستان جهرم که گل سرسبد و در خط اول این تولید در جنگ اقتصادی است، از اعتبارات استانی سهمی کمتر از ۸ درصد تخصیص پیدا کند چراکه در توسعه و برنامه تعریف شده مشکل ایجاد می‌شود.
 

وی ادامه داد: در وزارت جهاد کشاورزی وظیفه ما تولید حداکثری است توسعه در دنیا با تولید مازاد بر مصرف در بخش کشاورزی رقم می‌خورد ما به این وظیفه عمل کردیم.
 

برومندی گفت: خرمای شاهانی جهرم کمتر در دنیا مورد توجه قرار گرفته است و باید دنبال رفع مشکلات بوده و موانع صادراتی را برطرف کنیم و می‌تواند در مقابل واردات میوه‌های گرمسیری، خرما صادر شود.
 

وی بیان کرد: باید به این وضعیت سنتی و شکافی که در بین سیاستگذاری و آموزش و ترویج ما وجود دارد اقدام کنیم، باید شناسنامه باغات و سند توسعه باغات استانی داشته باشیم.

 

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در زوال مرکبات شهرستان جهرم باید بدانیم پیوست تحقیقاتی آن چیست، در جهرمی که قطب باغبانی استان است ظرفیت‌های تحقیقاتی آن کجاست، ایستگاه‌های تحقیقاتی باید بدانیم چگونه هست و چقدر ظرفیت ایجاد کرده‌ایم و خلا آن را پر کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه طرحی آماده شده که تغییر الگوی کشت در آن دیده شده است، هنوز یک باغ مادری خوب در استان فارس نداریم، گفت: باید دو مسئله مهم تولید نهال و بذر هیبرید در استان فارس را حل می‌کنیم این دو ماموریت معاونت باغبانی وزارت جهاد است و چند ردیف استانی هم ایجاد ‌می‌شود.

 

به گفته برومندی در زوال مرکبات با طرحی که تهیه شده باید به بهره‌بردارن تسهیلات ‌دهیم، برای سه تا چهار هزار هکتار در استان و بخش مهمی از آن در جهرم با بانک کشاورزی به تفاهم رسیده‌‌ایم که بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان و بهره‌برداران پرداخت شود.

 

وی گفت: برای اینکه این تسهیلات ارزان قیمت شود با صندوق توسعه ملی هم در حال رایزنی هستیم که بر اساس بند الف ماده ۲ در مناطق محروم به حدود ۱۰ درصد برسانیم.

 

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: از سازمان برنامه و بودجه استان فارس نیز خواسته‌ایم ردیفی به عنوان اصلاح بازسازی باغات و کمک های فنی اعتباری تعریف کند تا تسهیلات بسیار ارزان در اختیار باغداران و بهره برداران قرار‌ گیرد.

 

وی افزود:‌هزار هکتار در جهرم و خفر زمینه کار این طرح علمی و تلفیقی را آماده می‌کنیم که اگر اقدام نشود در چندسال آینده چیزی به عنوان مرکبات در این دو شهرستان وجود ندارد.

 

برومندی با اشاره به اینکه تفاهمی در تهران با نماینده جهرم و خفر برای این طرح امضا می کنیم،‌عنوان کرد: هیچ محدودیتی برای اعطای تسهیلات گلخانه نداریم.
 

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در مورد سایبان مشکلی که داریم در بانک کشاورزی و مقررات موجود، دوره تنفس برای اینکار کوتاه است و با تغییر شیوه و آیین نامه‌های صندوق توسعه ملی بدنبال این هستیم که بتوانیم طرحی به صورت پایلوت در جهرم اجرا کنیم.

 

کد خبر 1013973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha