ارایه خدمات ویژه برای مهار کرونا از سوی ۱۵۰۰ مسجد پایتخت/  آموزش مقابله با کوید۱۹  به ۵۰۰ امام جماعت

حجت‌الاسلام اصغری با بیان اینکه در بحران کرونا ۱۵۰۰ مسجد استان تهران به صورت ویژه به مردم خدمات ارایه دادند، گفت: به منظور پیشگیری از این بیماری به ۵۰۰ امام مسجد آ‌موزش‌های لازم ارایه شد.

حجت الاسلام «یوسف اصغری» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، با اشاره به رویکردها و برنامه های مساجد پس از شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: از همان ابتدای شیوع  این بیماری بسیاری از مساجد به صورت خودجوش و جهادی همانند دیگر عرصه ها و بحران ها وارد میدان کار شدند و وظایف خودشان را انجام دادند، تلاش مرکزرسیدگی به امور مساجد هم سازماندهی خدمات ارایه شده بوده است، تا به شیوه ای صحیح این خدمات به مردم ارایه شود و از هدر رفتن انرژی ها جلوگیری شود تا به اهداف مورد نظر به صورت دقیق دست یابیم.

 

مدیرهماهنگی نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد بیان کرد: یکی از رویکردهای مرکز رسیدگی به امور مساجد در ارایه خدمات بهتر مساجد به مردم این بود که ساختاری را تعریف کردیم، تا هر مسجدی در هر محله به صورت شبکه ای با چند مسجد اطراف ارتباط برقرار کند و ما نیز عملکردها را به آنها ابلاغ و ارزیابی ها را دریافت کنیم، تا مساجد به صورت تخصصی در زمینه پیشگیری و درمان اثرگذاری داشته باشند.

 

حجت الاسلام اصغری خاطر نشان کرد: در بحث بسته های معیشتی اقدامات مساجد قابل توجه بوده است. برخی از مساجد بسیاری از خانواده های کم برخوردار و متضرر اقتصادی محله و حتی حاشیه شهر را احصاء و تحت پوشش قرار دادند و خانواده ها را از آسیب های جدی معیشتی حفظ کردند، زیرا که کمک رسانی به مردم نیازمند در پیشگیری از این بیماری نیزتاثیرگذار است، ضمن اینکه تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر رزمایش مواسات و کمک های مومنانه نیز در این زمینه بسیار کارگشا بوده است.

 

وی افزود: در بحث درمان نیز مساجد به صورت تخصصی وارد عمل شدند، به گونه ای که وقتی از سوی پزشکان اعلام شد که چه نوع تغذیه، سوپ و مواد مغذی برای پیشگیری و درمان موثر است، بچه های مسجد در این زمینه اقدام به تهیه و طبخ سبدهای غذایی مقوی مورد تاکید پزشکان نمودند و به صورت جهت دار فعالیت و غذاهای مورد نظر را به درب منزل فقرا و بیماران کرونایی و به بیمارستان ها ارسال کردند.

 

مدیر هماهنگی  نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجدادامه داد: از طرفی مساجد اقدام به تهیه آبمیوه و آب معدنی به بیمارستان ها نمودند و حتی برخی از مساجد دستگاههای آبمیوه گیری به بیمارستانها خریداری کردند.

 

برگزاری دوره های آموزشی برای ۵۰۰ امام مسجد

وی با اشاره به اقدامات مساجد در موج سوم این بحران گفت: بچه های مسجد به صورت«خانه به خانه» در حال غربالگری اهالی محله هستند و دستورالعمل های لازم، آموزش های پیشگیری از بیماری کرونا به آنها ابلاغ شد. از طرفی برخی از بچه های مساجد اقدام به خرید مایحتاج خانواده های کرونایی کردند، تا بیماران کرونایی از منزل خارج نشوند و سریعتر بهبود یابند. همچنین طب سنتی و داروی امام کاظم(ع) و احوالپرسی از بیماران توسط بچه های مساجد از زمان شیوع این بیماری تاکنون انجام شده است.

 

حجت الاسلام اصغری اظهار کرد: البته حسنی که این معضل اجتماعی داشت، این بود که ساختاری برای اقدامات تعریف شد و فعالیت ها بر اساس شبکه سازی پیش رفت، به گونه ای که مرکز رسیدگی به امور مساجد به 500 امام جماعت مسجد استان تهران نیز در ظرف 20 روز کارگاههای آموزشی نیز برگزار و ائمه جماعات از آموزشهای لازم بهره مند شدند و ائمه جماعات از نحو کار شبکه ای و مساعدت با مردم آشنا شدند، تا در دوران پساکرونا از ظرفیت آنها در محورهای مختلف صورت منسجم، شبکه ای به دور از موازی کاری بهره مند شویم تا فعالیت هایی صورت گرفته از سوی مساجد اثربخش و دقیق باشد و از به هدر رفتن سرمایه ها جلوگیری به عمل آید.

 

مدیر هماهنگی نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: حسنی که این بحران اجتماعی داشت، این بود که ساختاری برای اقدامات تعریف شد و فعالیت ها بر اساس شبکه سازی پیش رفت، به گونه ای که مرکز رسیدگی به امور مساجد به 500 امام جماعت مسجد استان تهران در ظرف 20 روز کارگاههای آموزشی برای پشیگیری از این بیماری برگزار و ائمه جماعات از آموزشهای لازم بهره مند شدند، صمن اینکه ائمه جماعات از نحو کار شبکه ای و مساعدت با مردم آشنا شدند، تا علاوه بر به کارگیری آموزش ها در این بحران، در دوران پساکرونا از تجارب کسب کرده در محورهای مختلف به صورت منسجم، شبکه ای به دور از موازی کاری بهره مند شویم و فعالیت هایی صورت گرفته از سوی مساجد اثربخش و دقیق باشد و از به هدر رفتن سرمایه ها جلوگیری به عمل آید.

 

 فعالیت ۱۵۰۰ مسجد به صورت ویژه در مبارزه کرونا

 حجت الاسلام اصغری اضافه کرد: طبق بازدیدهای میدانی که از مساجد صورت گرفت،همه مساجد استان تهران در بحث مبارزه با بیماری کرونا به صورت کم و بیش و بنا بر وسع خودشان خدماتی ارایه  دادند،اما 1500 مسجد به صورت ویژه در بحث مبارزه با این بیماری وارد عمل شدند و در بحث توزیع بسته های معیشتی خدمت رسانی نمودند.

 

 فعالیت تخصصی مساجد در موج سوم

وی با اشاره به اقداماتی که در موج سوم این بیماری در حال انجام است، گفت: در موج سوم بیماری کرونا مساجد را به انجام فعالیت های تخصصی سوق دادیم، به طور مثال برخی از مساجد بنابربر ظرفیت در تهیه آبمیوه، برخی در تهیه سبدهای معیشتی، تعدادی در سرکشی از بیمارستان ها فعالیت داشته باشند و تعداد دیگری از مساجد، معین دیگر  مساجد در ارایه خدمات باشند، زیرا از این طریق است که می توان نتایج خوبی به دست آورد و پس از این بحران نیز می دانیم که مساجد در بحران ها چه قابلیت ها و ظرفیت هایی دارند.

 

حجت الاسلام اصغری تصریح کرد: پس از بحران کرونا اگرچه نمازهای جماعت مساجد تعطیل شد، اما کارکردهای مساجد تعطیل نشد به گونه ای که برخی از مساجد به صورت شبانه روزی در حال خدمت رسانی به مردم بوده اند.

 

مدیر هماهنگی نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد در پایان تاکید کرد: مرکز رسیدگی به امور مساجد این آمادگی را دارد که به مساجد در هر زمینه و کارکردی که می توانند آن را به منصه ظهور برساند، ظرفیت لازم را فراهم کند. از طرفی مساجد نیز این آمادگی را دارند که در صورتی که مردم در کار اجتماعی و خیر به مساجد مراجعه کنند، برای خدمت رسانی به مردم وارد عمل شوند.

 

کد خبر 1014419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha