بررسی آیین نامه جدید مسابقات سراسری قرآن/تدوین شیوه نامه مرجع برای رقابت های قرآنی

معاون مسابقات و تبلیغ ترویج امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: تدوین آیین نامه جدید با این هدف انجام شد تا شرکت کنندگان در اجرای برنامه های خود دچار چالش آیین نامه ای نشوند و قاریان تلاوت های با کیفیت تری را ارایه دهند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ یکی از مهم ترین کارناوال های قرآنی کشور مسابقات سراسری حفظ قرائت تواشیح و همخوانی قرآن کریم است که با سابقه ۴۰ ساله پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به همت سازمان اوقاف و امور خیریه با تربیت جوانانی از قاری و حافظ قرآن برگزار شد. این رقابت ها یکی از مهمترین و اصلی ترین مسابقات است که در سطح حرفه‌ای برگزار می‌شود و نفرات برگزیده آن برای شرکت در مسابقات بین المللی قرآن به کشورهای همچون مالزی، تونس، روسیه و...  اعزام می شوند.

در این بین آیین نامه مسابقات قرآن کریم به عنوان یک شیوه نامه مرجع برای تمام رقابت‌های قرانی کشور می‌تواند در ارتقای کیفی سطح شرکت کنندگان و همچنین ارزیابی عادلانه آنها نقش بسزایی داشته باشد. از این رو همواره مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در قالب پژوهش‌ها و بررسی‌های متعدد سعی دارد تا بهترین شیوه نامه را برای ارزیابی مسابقات قرآن کریم تدوین نمایند.

همچنین بررسی نقاط ضعف و قوت آیین نامه مسابقات قرآن به صورت مستمر موجب می‌شود تا پویایی بهتری به این رقابت ها ببخشد. ترکیب فعلی امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با توجه به برگزاری مسابقات قرآن از شیوه نامه قبلی به مدت ۶ سال بر آن شد تا با کارشناسی دقیق نقاط ضعف آن را احصا کرده و آیین نامه و شیوه نامه مسابقات قرآن را به صورت پویا و دقیقتری تدوین نماید.

مجید مجیدی مهر، معاون مسابقات و تبلیغ ترویج امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص آیین نامه جدید مسابقات سراسری قرآن در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به لزوم تغییرات آیین نامه مسابقات قرآنی این سازمان و رونمایی از آیین نامه جدید گفت: مدت ها از آخرین تغییرات آیین نامه مسابقات سراسری قرآن کریم می گذرد که این مهم حدود هفت سال گذشته انجام شد لذا با توجه به بازه زمانی مشخص شده به نظر می رسد باید در آیین نامه مسابقات بازنگری شود. این تغییرات پس از جلسات متعدد با حضور کارشناسان برجسته قرآنی کشور در ابعاد شکلی و محتوایی دستخوش تغییرات شد.

 

معاون مسابقات و تبلیغ ترویج امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: تدوین آیین نامه جدید با این هدف انجام شد تا شرکت کنندگان در اجرای برنامه های خود دچار چالش آیین نامه ای نشوند و قاریان تلاوت های با کیفیت تری را ارایه دهند.

 

مجیدی مهر با اشاره به روند برگزاری جلسات تدوین آیین نامه جدید مسابقات قرآن تصریح کرد: برای شکل گیری آیین نامه جدید چند کارگروه ویژه متشکل از بخش وقف و ابتداء، صوت و لحن و تواشیح و همخوانی تشکیل شد که در هر کارگروه چند استاد برجسته به صورت مجازی و حضوری عضو شدند تا به بررسی کلیات آیین نامه مسابقات و نگارش آیین نامه جدید بپردازند.

 

وی افزود: با احتساب تغییرات جدید آیین نامه مسابقات بیشترین تغییرات عمده در بخش صوت و لحن و همچنین ضوابط داوری بخش تواشیح و همخوانی رقابت های قرآنی است. همچنین مهم تر از هدف تدوین آیین نامه تسهیل در اجرای برنامه های شرکت کنندگان است به نوعی که کار داوران نیز هدفمندتر شده و با ضابطه دقیق تری که به عدالت نیز نزدیک تر است، عملکرد قاریان، حافظان و مرتیل قرآن کریم ارزیابی می شود.

 

گفتنی است، در آیین نامه مسابقات سراسری قرآن کریم 80 تا 90 درصد آیتم ها تغییر کرده و در قالب جداول و اشکال مشخص شده که کار خواندن را برای داوران آسان تر می کند، ارایه شده است. پیش از این آیین نامه مسابقات در 40 صفحه ارایه شده بود اما علیرغم اضافه شدن 12 صفحه از لحاظ محتوایی و آیین نامه جدید به کمک بکارگیری اشکال و جداول مختلف 12 صفحه این آیین نامه کاسته شده است.

 

در مجموع می توان به این نتیجه دست یافت که سازمان اوقاف و امور خیریه با برگزاری جلسات تخصصی در قالب کارگاه‌هایی توانسته است تا آیین نامه ای را به مسابقات قرآن کریم و معرفی کند که از کمترین چالش نسبت به شیوه نامه های گذشته  برخوردار است ضوابط و قوانین موجود در آیین نامه مسابقات و به صورت تخصصی در بخش‌های صوت  و لحن می تواند بر غنای تلاوت شرکت کنندگان و قاریان در رقابت ها بیافزایدهمچنین تایید کارشناسان و اساتید مجرب قرآنی و صحه گذاشتن بر آیین‌نامه جدید می تواند فتح بابی در ارزیابی هرچه بهتر شرکت کنندگان مسابقات قرآن باشد.

کد خبر 1014504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha