تشریح فعالیت های شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در نشست شورای فرهنگ عمومی کشور که به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، ضمن ارائه گزارش عملکردی از فعالیت های شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان به تشریح اهم مصوبات و فعالیت های این شورا پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، حجت الاسلام والمسلیمن «رمضانعلی معتمدی» در نشست شورای فرهنگ عمومی کشور که به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، ضمن ارائه گزارش عملکردی از فعالیت های شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان به اهم مصوبات و فعالیت های این شورا اشاره کرد و گفت: تاسیس رصدخانه فرهنگی، اطلس فرهنگی استان، بررسی و تحلیل مصوبات شورای فرهنگ از بدو تاسیس تا سال 96، تشکیل کارگروه فضای مجازی استان، تصویب سند راهبردی ارتقا و توسعه کارکرد مساجد، تشکیل کارگروه های موضوعی و تخصصی شورای فرهنگ عمومی در قالب 9 کارگروه، ارائه سند صیانت از قداست عزاداری حسینی، رصد وضعیت فعالیت موسسات و مراکز قرآنی استان، طرح ارتقا سطح سواد رسانه ای مدیران و برگزاری همایش سالیانه روز فرهنگ عمومی از مهم ترین برنامه های شواری فرهنگی عمومی استان اصفهان است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: رصدخانه فرهنگی اجتماعی شورای فرهنگ عمومی با توجه به فقدان اطلاعات یکپارچه، دقیق و به هنگام به منظور کمک به برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های صحیح تشکیل شده است.

 

وی به مزایای تشکیل رصدخانه فرهنگی اجتماعی اشاره کرد و گفت: ایجاد نهاد متولی، مشارکت کلیه ذینفعان، ایجاد نظام هماهنگ آماری در حوزه فرهنگی اجتماعی، ایجاد نظام هماهنگ ارزیابی در شاخص های فرهنگ عمومی، تهیه مبنای علمی برای برنامه ریزی های کلان در حوزه فرهنگی اجتماعی و نهادینه شدن رویکرد در روندپژوهی و آینده پژوهی در حوزه فرهنگی عمومی از مزایای تشکیل این رصدخانه است.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان به اهداف این رصدخانه اشاره کرد و ادامه داد: پایش و به هنگام رسانی اطللاعات مورد نیاز و مرتبط برنامه ریزان، پژوهشگران و سیاست گذاران فرهنگی اجتماعی، شناسایی و اولویت بندی مسائل و جریان های فرهنگی اجتماعی، ارزیابی و تحلیل مسائل، رویدادها و فعالیت های فرهنگی اجتماعی جامعه، تحلیل روند، تغییر و تحولات حوزه های مهم و استراتژیک فرهنگ از جمله این اهداف هستند.

 

وی به تشکیل اتاق های فکر تخصصی به صورت هفتگی در رصدخانه فرهنگی اشاره کرد و گفت: ساختار رصدخانه فرهنگی اجتماعی اصفهان شامل شورای سیاستگذاری، شورای برنامه ریزی، شورای هماهنگی و تعامل، شورای علمی پژوهشی، مدیریت اجرایی، معاونت پشتیبانی، معاونت برنامه ریزی و مطالعات است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به رونمایی از کارگروه های 9 گانه شورای فرهنگی عمومی استان اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: این کارگروه ها بازوی شورای فرهنگ عمومی هستند.

 

وی به اهداف این کارگروه ها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: بررسی، اولویت بندی و ارائه موضوعات در کارگروه تخصصی با توجه به مصوبات شورای فرهنگی عمومی کشور، اسناد و مطالبات بالادستی، رصد وضعیت فرهنگی اجتماعی استان، تحلیل و بررسی مسائل و معضلات فرهنگی جامعه به صورت تخصصی، اولویت بندی مسائل و تهیه مستندات به منظور ارائه در شورای فرهنگ عمومی استان، ارائه راهکارهای عملیاتی جهت رفع معضلات و چالش های فرهنگی اجتماعی، همکاری و مشارکت بین دستگاه های دولتی و نهادهای فعال فرهنگی، چشم انداز فعالیت 9 کارگروه تخصصی شورای فرهنگ عمومی هستند.

 

حجت الاسلام معتمدی گفت: کارگروه مقابله با نفوذ و تهاجم فرهنگی، کارگروه گفتمان انقلاب اسلامی، کارگروه تبلیغ دین و امور مساجد، کارگروه رسانه و فضای مجازی، کارگروه میراث فرهنگی، گردشگری و محیط زیست، کارگروه غنی سازی اوقات فراغت، تربیت، تندرستی و تفریح سالم، کارگروه اجتماعی، سلامت و خانواده و کارگروه توسعه فعالیت های قرآنی و فرهنگی و هنری عناوین این 9 کارگروه هستند.

 

وی افزود: متناظر این 9 کارگروه در شورای فرهنگ عمومی استان در شورای فرهنگ عمومی هر شهرستان نیز کارگروه ها شکل خواهد گرفت.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان به ابلاغ سند ارتقا و توسعه کارکرد مساجد اشاره کرد و اظهار داشت: سند 120 صفحه ای برای ارتقا و توسعه کارکرد مساجد به منظور رسیدن به مسجد طراز اسلامی مصوب شده است و توسط استاندار اصفهان به دستگاه های ذیربط ابلاغ شده است.

 

وی در پایان به روز 25 آبان مصادف با تشییع پیکر پاک 370 شهید در یک روز در اصفهان اشاره کرد و گفت: مردم اصفهان انتظار دارند که این روز به عنوان روز حماسه و ایثار در تقویم رسمی کشور ثبت گردد.

 

گفتنی است نشست شورای فرهنگی عمومی کشور با حضور «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت الله «سید یوسف طباطبایی نژاد» نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، «عباس رضایی» استاندار اصفهان، حجت الاسلام والمسلیمن «رمضانعلی معتمدی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و سایر اعضای این شورا برگزار شد.

کد خبر 1014990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha