یک و بام و دو هوای سیاست های ترامپ / سایه شوم «ترامپیسم» بر سر آمریکایی ها و فلسطینی ها

شمارش معکوس برای اینکه «دونالد ترامپ»،رئیس جمهوری آمریکا کاخ سفید را ترک کند ،آغاز شده است اما چالش هایی که ترامپ در سیاست های داخلی و خارجی اش به وجود آورد هم گریبان آمریکایی ها و هم گروه های دیگر غیرآمریکایی به ویژه فلسطینی ها را گرفته است.

خبرگزاری شبستان،گروه جهان اسلام: شمارش معکوس برای اینکه «دونالد ترامپ»،رئیس جمهوری آمریکا کاخ سفید را ترک کند ،آغاز شده است اما چالش هایی که ترامپ در سیاست های داخلی و خارجی اش به وجود آورد هم گریبان آمریکایی ها و هم گروه های دیگر غیرآمریکایی به ویژه فلسطینی ها را گرفته است.

ناآرامی هایی که حامیان ترامپ با حمله به ساختمان کنگره در روزهای پایانی ریاست جمهوری چهارساله او به وجود آورده اند از تحفه های چهار سال مدیریت جنجالی ترامپ در آمریکاست.

 

در سیاست خارجی هم شاهد اتفاقی بهتر از این نیستیم به ویژه در خاورمیانه و روابط میان رژیم صهیونیستی و فلسطین که سیاست های ترامپ برعکس آنچه ادعا می شد موجب خارج شدن از مسیر صلح بود.

 

سوء مدیریت ترامپ در سیاست های داخلی و خارجی حالا در روزهای پایانی دولت او به طور موازی بروز و ظهور کرده اند.

 

در حالی که دونالد ترامپ مشغول تحریک جمعیت برای حمله به ساختمان کنگره در واشنگتن دی سی بود ، «عیسی عمرو »فعال فلسطینی به خاطر اعتراض مسالمت آمیز علیه ساخت شهرک های غیرقانونی یهودیان و نقض حقوق بشر در کرانه باختری اشغال شده توسط رژیم صهیوینستی که مسیر آن با وساطت ترامپ هموارتر شد ،محکوم شد.

 

عمرو در این باره می گوید: من برای حفظ حق تعیین سرنوشت و بازگرداندن هویت به فلسطینی ها اعتراض مسالمت آمیز كردم. با این حال از آنجا که اسرائیل به دموکراسی اعتقادی ندارد ، قاضی دادگاه نظامی در مقابل بسیاری از دیپلمات ها با صدای بلند اعلام کرد که من بدون گرفتن مجوز از کسانی که علیه آنها اعتراض دارم دیگر مجاز به شرکت در هرگونه اعتراض مسالمت آمیز نیستم.

 

فلسطینی ها حق جنگ برای آزادی یا حقوق اساسی انسانی را ندارند و ترامپ طی چهار سال گذشته به اسرائیل کمک کرده است که این روش را حفظ کند. این یک واقعیت است که ترامپ تحقیر خود نسبت به مردم فلسطین را پنهان نکرده است. او بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و سفارت ایالات متحده را به آنجا منتقل کرد  با وجود اینکه این کار برخلاف قوانین بین المللی بود.

 

علاوه بر این ، رونمایی از «طرح صلح» جنجالی او در خاورمیانه چراغ سبز به اسرائیل برای الحاق بخش هایی از کرانه باختری اشغالی از جمله شهرک های غیرقانونی به دیگر بخش های سرزمین های اشغالی نشان داد.

 

از نگاه رئیس جمهوری کنار گذاشته شده امریکا از سوی مردم این کشور، فلسطینی ها در چرخه تروریسم ، فقر و خشونت گرفتار شده اند و باید تروریسم را به عنوان شرط اصلی برای تشکیل کشور خود کنار بگذارند.

 

برنامه های ترامپ هرگز نقشه راهی برای صلح خاورمیانه ارائه نداده است. فلسطینی ها از حمایت ترامپ از اشغال نژادپرستانه و خشونت بار سرزمین هایشان به دست رژیم صهیوینیستی بسیار رنج بردند.

 

او به شهرک نشینان اسرائیلی در کرانه باختری چراغ سبز نشان داد تا بدون پاسخگویی ،علیه فلسطینی ها از خشونت استفاده کنند و حالا چنیدن سال طول می کشد تا فلسطینی ها  از شر آسیب رساندن او به حقوق بشر و تشکیل کشور قانونی برای مردم فلسطین رها شوند.

 

از سوی دیگر در داخل نیز استانداردهای دوگانه ترامپ، نژادپرستان و فاشیست های داخلی را ترغیب کرده است تا برای حمله به ساختمان کنگره آمریكا دست به كار شوند.

 

به همین دلیل است که به گفته تحلیلگران سیاسی به همان اندازه که فلسطینی ها از سیاست خارجی ترامپ رنج برده اند مردم آمریکا از سیاست های داخلی او رنج کشیده اند.

 

رئیس جمهوری آمریکا پیام های مختلف و گیج کننده ای را ارسال کرده است. وی از حامیان خود خواست که به خانه بروند اما از سوی دیگر آنها را ستود و بار دیگر اتهامات تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را تکرار کرد.

 

اما کاری که ترامپ نکرد تروریست خواندن آشوبگران در واشنگتن بود و این در حالی است که برای چندین دهه فلسطینی ها به دلیل مقاومت مشروع در برابر اشغال نظامی اسرائیل و شهرک های غیرقانونی ساخته شده در سرزمین خود ، تروریست شناخته می شوند و حتی کسانی که در اعتراضات غیر خشونت آمیز و حمایت از جنبش تحریم  رژیم صهیونیستی دست دارند برچسب تروریست به آنها زده شده است.

کد خبر 1015098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha