«عاشورا» اثر صادق تیرافکن در سیزدهمین حراج تهران چکش می خورد

تابلو «عاشورا»؛ عنوان اثری از صادق تیر افکن هنرمند مفهومی و عکاس است که در سال ۱۳۸۰ خلق شده و با قیمت بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان در سیزدهمین حراج تهران چکش می خورد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، سیزدهمین حراج تهران( آثار هنر مدرن و معاصر‌) که قرار بود تابستان  امسال برگزار شود اما  به دلیل شیوع  کرونا  به تعویق افتاد  روز جمعه ۲۶ دی ماه به صورت آنلاین و تلفنی در هتل پارسیان آزادی برگزار می‌شود.

 

در   نمایشگاه  این رویداد در هتل پارسیان آزادی آثاری  از هنر مدرن و معاصر   به مدت ۳ روز به نمایش درآمده است .  در سیزدهمین حراج تهران به دلیل محدودیت های کرونایی تنها تعداد محدودی مدعو می توانند حضور داشته باشند.

 

در  سیزدهمین حراج تهران( آثار هنر مدرن و معاصر‌) اثر «عاشورا» از«صادق تیرافکن» هنرمند مفهومی که با شیوه چاپ دیجیتال روی کاغذ عکاسی در سال ۱۳۸۰ خلق  شده  با قیمت  بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان چکش می‌خورد.

 

در بخشی از توضیحات اثر «عاشورا»  آمده است: مجموعه «عاشورا» یکی از مجموعه آثار شناخته‌شده تیرافکن است که به‌عنوان یک سوژه هنری قریب به پانزده سال ذهن او را به خود درگیر کرد. اثر حاضر متعلق به آخرین تصاویری است که تیرافکن با موضوع عاشورا خلق کرده و به‌نوعی دستاورد ۱۵ سال مکاشفه هنرمندانه با کلیشه‌های هویتی، فرهنگی، قومی و مذهبی را در خود دارد. در این اثر مانند بسیاری دیگر از مجموعه عکس‌های تیرافکن، خود هنرمند در اثر حاضر است و این حضور، عکس را به‌نوعی خودنگاره تبدیل می‌کند که به تبعیت از جنبش‌های مفهومی شکل گرفته در هنر معاصر غرب مانند آثار سیندی شرمن، تلاش دارد هنرمند را در قالبی جدا شده از هویت روزمره و شناخته شده خود باز معنا کند.

 

«صادق تیرافکن» متولد ۱۳۴۴ تهران است؛ او  فارغ التحصیل رشته عکاسی دانشگاه تهران است و آثارش در تعداد زیادی از نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی، از جمله در تهران، پاریس، تورنتو، نیویورک و بروکسل به نمایش درآمده اند. برخی از آثار این هنرمند عکاس در مجموعه‌های ثابت موزه‌های مختلفی چون موزه بروکلین نیویورک، موزه بریتانیا و همچنین موزه هنرهای معاصر تهران موجود است.

 

او که عکاسی حرفه‌ای را از سال ۱۳۷۰آغاز کرده توانسته است جوایز داخلی و بین‌المللی بسیاری را نیز به دست آورد.برخی آثار مهم او دارای موضوعاتی درباره مسائل جامعه و منطقه است و نسل جوان است.او همواره در عکس‌هایش از عناصر هنرهای سنتی نیز بهره برده و آثاری را هم در زمینه اینستالیشن خلق کرده است.صادق تیرافکن اردیبهشت سال ۱۳۹۲ به علت بیماری سرطان در کشور کانادا درگذشت.

کد خبر 1015133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha