غایت گرایی شاخصه ی فلسفه ی اخلاق آیت الله مصباح یزدی(ره)

حجت الاسلام شریفی گفت: از مهم‌ترین پروژه‌های مبنایی آیت الله مصباح یزدی اخلاق بود توضیح، تشریح و نوآوری در فلسفه اخلاق، اخلاق در قرآن ، اسلامی‌سازی اخلاق از مبنای ارسطویی از مهم ترین ابتکارات کم نظیر آیت الله مصباح یزدی است.

به گزارش خبرنگار سرویس اندیشه خبرگزاری شبستان حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمد حسین شریفی استاد موسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی رحمت الله  در آیین نکوداشت مقام علمی و عملی آیت الله العظمی  مصباح یزدی و اندیشه های اخلاقی این عالم ربانی گفت: از مهم‌ترین پروژه‌های مبنایی آیت الله مصباح یزدی اخلاق بود توضیح تشریح و نوآوری در فلسفه اخلاق، اخلاق در قرآن ، اسلامی‌سازی اخلاق از مبنای ارسطویی از مهم ترین ابتکارات کم نظیر آیت الله مصباح یزدی است.

 وی افزود: در راستای تبیین و تدوین مکتب اخلاق اسلامی مهم ترین گاو مبانی نظری بود که در گام اول ۱۵ جلد کتاب در حال  نگارش است که شروع آن از ابتدای سال ۹۷ بود که انتظار داریم تا سال آینده این اثر منتشر شود. 

 استاد موسسه پژوهشی و آموزشی ادامه داد: از دیگر شاخص های نظریه اخلاقی استاد مصباح یزدی گسترش علمی ایشان بود  همانطور که میدانید علم اخلاق ناظر صفات و ملکات درونی است اما ایشان دایره علم اخلاق را گسترش داده و اخلاق نفسانی را ذیل آن آورده اند بر اساس نگاه جدید  آیت الله مصباح یزدی مسائل جدیدی از جمله رابطه فقه و اخلاق رابطه اخلاق با حقوق  به وجود آمد که همه آنها از دریچه نگاه ایشان تعریف مشخصی داشت.

وی گفت: بر اساس گسترش علم اخلاق از منظر آیت الله مصباح یزدی در حوزه اخلاق سازمانی کاربردی و حتی اخلاق محصولات تراریخته نیز تعریف مشخصی دارد که امیدواریم شاگردان ایشان بتوانند در راستای مبانی نظری این استاد فقید گام‌های موثری را بردارند.

حجت الاسلام شریفی خاطر نشان کرد: با نگاه توسعه یافته آیت الله مصباح یزدی فضایل و رذایل اخلاقی نیز همه ساحات انسانی را پوشش می داد به گونه ای که تمام این مبانی بر اساس متون قرآنی و اعتقادی  تبیین می شد از دیگر ویژگی‌های نظام اخلاق مند آیت الله مصباح یزدی واقع‌گرایی در مبانی نظریه شان بود در واقع گزاره های اخلاقی از نظر آیت الله مصباح یزدی سنخیت ریاضی و فلسفی داشت.همچنین توجه به استنتاج اخلاقی و رابطه تولیدی میان اخلاقیات و برهان های وجود بر اساس واقع نمایی این مبانی و استخراج آن از واقعیت عینی تعریف متفاوتی در در نگاه آیت الله مصباح یزدی داشت.

وی تصریح کرد: از دیگر ویژگی‌های مبانی نظریه اخلاقی آیت الله مصباح یزدی این غایت گرایی است  در نگاه آیت الله مصباح یزدی انسان موجودی وابسته به مبدا و خداوند متعال است و از طرفی حیات ابدی و عمر بی نهایت در انتظار اوست  و با این نگاه اخلاق اجتماعی اخلاق محیط زیست و غیره با مبانی غایت گرایی و حیات ابدی انسان تعریف می شود. ایشان معتقد بود که مسائل اخلاقی معارف دارد که باید از روشهای تجربی، روش های عقلی ارسطویی روش های نقلی برای کسب این معارف استفاده شود.

شایان ذکر است؛ مراسم گرامیداشت منزلت علمی و عملی آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی به همت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، در حال برگزاری است و در این همایش محمد محمدرضایی، حجت الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، موسی نجفی، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحسن میری، علی رضائیان، حجت الاسلام والمسلمین داوود مهدوی زادگان، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نوروزی، حجت الاسلام والمسلمین مهدی امیدی، مهرداد کلانتری، عطاء الله رفیعی آتانی، حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی و مهدی جمشیدی به ارائه سخن می‌پردازند.

کد خبر 1015155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha