کتاب «اسطوره ، شاهنامه، تعزیه» وارد بازار نشر شد

کتاب «اسطوره ، شاهنامه، تعزیه» اثر دکتر محمد خداداد پژوهشگر نوش آبادی چاپ و منتشر شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از آران و بیدگل، کتاب «اسطوره ، شاهنامه، تعزیه» اثر نویسنده و پژوهشگر نوش آبادی وارد بازار نشر شد.

 

این اثر، تالیف دکتر محمد خداداد نوش آبادی است که در ۳۷۴ صفحه در شمارگان ۵۰۰ نسخه از سوی انتشارات آرون به چاپ رسیده است.

 

این کتاب که برگرفته از رساله های  دکترا و کارشناسی ارشد این پژوهشگر تعزیه و مشتمل بر ۶ فصل است. بُن مایه های اساطیری تعزیه، کهن الگوها درساختار  تعزیه نامه ها، بررسی تطبیقی داستان سیاوش و روایت مادر تعزیه نامه ها، خویشکاری و هم نوایی عرفان و اسطوره در نسخ تعزیه، وام ‌گیری های تعزیه از شاهنامه فردوسی و مروری بر چند باور  اساطیری و عرفانی در چند  نسخه  تعزیه فصول این کتاب را تشکیل می دهد.

 

تصاویر این کتاب از تعزیه و آیین های عاشورایی شهر نوش آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل است که توسط عکاسان نوش آبادی ثبت و به تصویر کشیده شده است.

 

شهر نوش آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل به دلیل تنوع در اجرای برنامه های نمایشی مذهبی و تعزیه به عنوان شهر آیین های عاشورایی شناخته شده است. خيمه برداري، خيمه سوزي ،كتل و تعزيه خواني و  برداشتن شبیه شهدای کربلا از امام حسین(ع)، فرزندان، انساب و یاران باوفایش از جمله آيين هاي سنتي مذهبي ويژه و منحصر به فردي است که همزمان با ماه محرم و صفر طی روزهای خاصی در این شهر اجرا می شود.

کد خبر 1015481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha