آیت الله مصباح درس اخلاق را حتی در حوزه های علمیه مظلوم می دیدند

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) دغدغه آیت الله مصباح برای راه اندازی درس اخلاق در حوزه های علمیه را هم مورد اشاره قرار داد که می فرمود اخلاق مظلوم است و حتی در حوزه ها هم به آن توجه نمی شود و رواج ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام سیدمحمدرضا موسوی نسب، پنجشنبه(25 دی) در همایش بزرگداشت علامه مصباح یزدی که در مدرسه علمیه صالحیه برگزار شد؛ نقش مهم مربی گری و شیوه تربیتی نوآورانه آیت الله مصباح در حوزه اخلاق را مورد توجه قرار داد و مطالبی بیان کرد.

 

 

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه یکی از مباحث مهم تحقیقی آیت الله مصباح، مسئله اخلاق بود؛ افزود: ایشان اخلاق را مجموعه صفات و رفتارهایی می دانست که درمسیر کمال نفس انسان اثرگذار است.

 

 

وی به کتاب «اخلاق در قرآن» آیت الله مصباح و جایگاه این کتاب در بین کتاب های اخلاقی اشاره کرد که شاهکارهای ایشان را مشخص می کند؛ درباره شکل گیری شخصیت اخلاقی علامه اظهار کرد: قبل از تولد، مادرشان خواب دیده بودند که قرآن به دنیا می آورد.

 

 

حجت الاسلام موسوی نسب ادامه داد: آیت الله مصباح در یزد موفق می شود اساتید اخلاق را پیدا کند و علمایی که در محضر آنان بود، اخلاقی بودند و خود می فرمود« از شیرین ترین جلسات، جلسات اخلاق آقای محققی بود» کسی که از طرف آیت الله بروجردی به آلمان اعزام شد تا مؤسسه اسلامی هامبورگ را تأسیس کند.

 

 

وی با بیان اینکه آیت الله مصباح یکی از بحث های اخلاقی را خودشناسی می دانند که متربی باید در حوزه خودشناسی رشد کند؛ اظهار کرد: ایشان در جلد دوم اخلاق در قرآن، می نویسد من درون کاوی کردم و بر اساس درون کاوی خودم این کتاب را نوشتم.

 

 

استاد حوزه و دانشگاه با تصریح به این نکته که بسیاری از مباحث ایشان در حوزه اخلاق باعث شد تا مباحث مهم روانشناسی اسلامی را دیگرانی پی ریزی کردند؛ ادامه داد: ایشان تأکید داشتند مرید و مرادبازی در بین طلاب رواج پیدا نکند و دقت ها و توجهاتی که داشت را حاصل تجربیات دوران جوانی خود می دانست.

 

 

وی دغدغه آیت الله مصباح برای راه اندازی درس اخلاق در حوزه های علمیه را هم مورد اشاره قرار داد که می فرمود اخلاق مظلوم است و حتی در حوزه ها هم به آن توجه نمی شود و رواج ندارد و برای همین ایشان تصمیم گرفتند نامه ای به آیت الله بروجردی برای راه اندازی درس اخلاق بنویسند که در نهایت منجر به این شد تا برای نخستین بار درس اخلاق توسط امام(ره) ارائه شود.

 

 

حجت الاسلام موسوی نسب ادامه داد: آیت الله مصباح از سال 62 متمحض در مباحث اخلاق در قرآن بود و می فرمود از زمانی که یاد می دهم کاری را برای غیرخدا انجام  ندادم.

کد خبر 1015493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha